Alla inlägg under mars 2012

Av anna - 6 mars 2012 17:01

- Dagens trafiknyheter -


Jo då, jo då, en annan tog sig helskinad både till och från Malmö - i bil, själv.

Parkerade i p-hus, gick fina fisken - både att ta mig in och att ta mig ut.


Men det är ju själve den vilken otur jag hade på hemvägen....först får jag MÖTE min sida.

HEn hade gjort en något oplanerad omkörning *suckar* Det gick bra, en annan har nerver av stål....


Sedan har vi volvoägaren som stannade motorvägen - mitt i körfältet, inte snack om att dra sig mot kanten här inte. Ingen varningsblinkblink hade han heller. Som tur var fanns där ett körfält till, när jag kom förbi började åbäket sakta, sakta rulla. Smidigt, mitt i rusningstrafiken. Stannade för att titta på naturen?


Trafikolycka....låååång kö - bara att vända runt på smala vägen. Ärtan som ser så liten ut, men att vända om är inte hennes (henoms?!) starka sida. Stora bilar fick en liten klapp på ratten och vände så fint, men inte lilla Ärtan. *pustar*


Sist, men inte minst : galningen inne i stan : jag kom så sakta och fint på smala gatan, med parkerade bilar på båda sidorna, framför mig en liten Övningskörare. Från andra sidan av gatan kommer - som en skenande häst - en backande bil! Full fart, girar snabbt som attans och hamnar fint vid trottoarkanten.... Både jag och övningsbilisten var snabba som två vesslor bromsen.


- Slut på trafiknyheterna -


  


Av anna - 5 mars 2012 17:50

Nya däck på Ärtan, klar till färd i morgon.


Det var ingen lätt sak det där med däcken...jag dog en smula i verkstaden.

Tråkigt, tråkigt och med almanackor på halvnakna kvinnor på väggarna.... Är folk i bilbranschen alltid förtjusta i att ha halvnakna/nakna brudar på  väggarna?


Vi hade en himla tur, kunde komma in meddetsamma för nya däck. En man i sina bästa år, oljiga kläder, svart-svarta händer och en stjärt som då och då tittade ut ur byxan.


Soldaten väser till mig "pratar han inte konstigt?"


Soldaten har lite besvär ibland med bred skånska, det tycker jag är märkligt....


Nja, en rejält grötig skånska med bullrig-äldre-mekaniker-röst, konstigare var den inte.

Efter en liten stund går det upp ett liljeholmens - hEn har ju gått över till danska!

Kul. Så nu är det bevisat att danskar som talar svenskar kan visst låta märkligt. Jag vann!


Att byta däck:


Upp med bilen, av med däck, på med däck, ner med bil = ut vi for.

Tillbaka till verkstaden, upp med bilen, stöka o böka, ner med bilen = ut vi for.

Tillbaka till verkstaden, upp med bilen, stöka o böka, ner med bilen = ut vi for.

Tillbaka till verkstaden, upp med bilen, stöka o böka, ner med bilen = ut vi for

Fjärde gången gillt, samma procedur som tidigare = ut vi for


= Yeeeeee! Det var något som låg emot någonting som lät : duns, duns, duns, som ökade i kraft ju fortare Ärtan störtade fram på vägen. Jag höll på att bli  g a l e n !!


För att fira att vi efter evigheter hos oljiga-visa-rumpan-mannen styrde vi kosan mot Biltema - och min lycka var fullständig (jag ljuger så det inte är klokt)

Som tur var gick det ganska snabbt och jag fick Ikeafika efteråt.


På Biltema stod en vit soffa.....Soldaten stannade vid den och sa "ahhhh, vad fint!"

?? Ähhh, vad då?

Hen börjar skratta och pekar på en skylt på soffan "-vad står det där?"

"Paus-soffa" svarar jag.

Hen läste det som "P u s s - s o f f a"


  



Av anna - 5 mars 2012 11:56

Morgon puss :


 


Innan klockan halv tio hade jag skurat ugnen, dammsuget och rengjort mig själv!

Det är inte dåligt, även hunnit med en tur till Ystad. Med Ärtan. Snart ska vi ut på däckjakt, skulle behöva tills imorgon, annars blir det tååååååget.

Skroten blir det att besöka också, leta bakluckelås. Som inte någon skurk pillat på.


 


- Ä R T A N -


Efter den välbehövliga duschen (ja vad då? svettigt att jaga hår och grus i hela huset! ...och med tänd brasa)

står jag och försöker reda ut fågelboet på mitt huvud (inga ljuva blonda lockar här inte) när Soldaten marscherar in.


En liten parentes:

Som alla vet spär blod ut sig till obehaglig mängd om det blandas med vatten, tex rakar benet, skär dig = golvet färgas rött - även om det är två droppar som sipprar ut.

Slut på parentesen.


Står i lugn och ro och drar i tovorna när Soldaten kommer in med bestämda steg.

Efter att ha tittat på varandra en stund frågar karlen om allt är bra (?) Visst är det så intygar jag, något förvånad över denna omtanke mitt bland hårtänger, borstar och kammar.


Jag tog inte reda på varför, men hEn hade tittat ner i toalettstolen!? och där låg en liten bit papper med en "massa" blod.... Rart att han blev bekymrad och trodde jag skurit av mig en kroppsdel eller så.


Förklaringen var lika enkel som ohygienisk = Jag hade snutit lilla snoken - och glömt spola (jodå, tvagade nävarna gjorde jag) och den pyttedroppen blod som hängde med ut = löste upp sig i vattnet och blev genast till  massor av blod.

Ja kära nån.


 


  





Av anna - 4 mars 2012 17:40

Så har söndagsångesten lagt sig till ro, den rycker till och gör sig påmind mellan åt - som en liten hund med mardröm.

Inte mycket har blivit gjort - för mig.


Soldaten har krälat runt i och under Ärtan hela dagen. Det tar sig, som pyromanen säger.

Blev en åktur i det kyliga, men fina vårvädret! Ärtan brummar på som hon aldrig gjort något annat.

Misstänker hon vill nå något sorts rekord i buskörning.


Liiite luriga har vi varit....däcken är inte utbyta ännu. Men herre gud! hur ofta ser vi poliser här? Långt ifrån ära och redlighet. Gissa vad vi ser när vi kommer fräsande på smala landsvägen. Jepp!

En massa blå-blinkande....typiskt!


Nu är Skåne ganska platt, som tur är. Såg dem på relativt långt avstånd, och vände. En smula bekymrad kände jag mig - undrade vad herr Polis hade tänkt om han sett oss vända.

Att vi var skummisar?! (det var vi ju egentligen - med tanke på däckens kondition)


Med knapp marginal slapp vi ifrån snutarna - så att säga   


  


Av anna - 4 mars 2012 13:36

Söndagar är förfärliga dagar.


Känner mig alltid något "nere" och utan större livslust.

Har ingen betydelse om jag är ledig på måndagen efter eller om det är semester....

Då kan man tycka att jag måste ha trivts med att arbeta helger, förr i tiden, hjälper inte ett dugg.

Nästan ännu värre...


Undrar om det är en gammal gen som ligger kvar i mig från gamla tider och seder? Att på söndagar helgade man vilodagen. Söndagsångesten kan mildras, men det är så svårt! Vare sig godis eller solsken hjälper.

Det krävs mer än så. Jag måste vara i full gång precis hela tiden, inte en sekund över att få söndagstankar. Typ storstäda - rejält, eller att flytta! Slita och svettas, på mitt eget initiativ - inte lyda under en chef.


Kom precis på vad som är bäst mot livsglädje-bortfallet!! = S H O P P I N G !! Yeeeeee!

Heldags-shopping i ett köpcentrum! Och fika! Med Mia-Fia och Lidingö eller The Sis.

Krav på att shoppingen ska lura bort det nedstämda är - såklart - att vi alla har  r å d  att slösa runt och fika loss. Annars blir det bara värre.

Ber om ursäkt för mitt ordval, men söndagar är BAJS.


 


  

Av anna - 4 mars 2012 13:02

Nytt armband?


Jag hoppas på turen hos Jinnan!




- stylebyJNY - 


Min favorit är den längst ner till vänster.


Var med du också!


Till den 17 mars


Tävla HÄR!


  

Av anna - 3 mars 2012 12:15



HemNet - och jag!

En ständig kärlekshistoria.

Vare sig jag har behov för nytt boende eller inte,

 är hemnet sidan att hänga på.


Läckra hem och vansinniga hem.

Vackra hus och eländiga hus.

Allt lika roligt att titta på.


Idag tänkte jag dela med mig av hemnet fynden.


  • Har du 6 miljoner skramlande i bakfickan tycker jag absolut du ska slå till på den här villan i Nybrostrand, Skåne.

Tjuzig lockbild:


 


- se allt här -

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"som tagen ur sagornas värld, här kan man se älvorna dansa"

  •  Endast 1 miljon 300 tusen för den här sagolika, trollska lilla stugan i Löderups Strandbad.

En lockbild :


 


- se hela trollhuset här -

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


En bostadsrätt tar vi på slutet


  • Inte en sprängfylld kassakista? Gör ett riktigt kap här! Endast 395 000 kr i Ystad och med avgift mindre än 3 000 kr! Och en balkong av den härliga sorten.

En lockbild :


 


- tuffa lägenheten finns här -


  


Av anna - 3 mars 2012 09:14

Nej men.....är det....nääää! Inte har väl  v å r e n  kommit på riktigt?!

Utanför strålar solen, fåglarna kvittrar, snödroppar klungar ihop sig inne i buskarna och jag funderar på att hänga tvätt på ute-linan.


Sommarlängtan!

Stilla sus i trädkronor, havets dån mot stranden, mättande dofter av varm jord.....jasminbuskar, solande katter och snorungar i sandlådan.


   


- Bakom tallarna gömmer sig vår stuga som farfar en gång byggde.

Lilla Huset, min gamla lekstuga -


 


- Del av stranden, det som finns kvar av den..... -



- vår väg utanför stugan -



- Det roar mig att campare inte tror skyltar gäller om dom vänder ryggen emot -


S O M M A R   L Ä N G T A N    


  

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards