Alla inlägg under september 2011

Av anna - 29 september 2011 18:04

Det skulle ju bli en bloppis! Det ska bli en bloppis!

Det är bara att här i dungen går dagarna så rasande fort!

Finns en massa saker att ta itu med....och då menar jag inte att sätta sig i soffan med en god bok ; )

Idag har det varit städning på agendan, det har dammats och svabbats i varje hörn. Hund och katthår har farit genom luften som små, små odjur - och jag efter.

Solen har inte gjort det bättre! Allt syns, även det som gott kunde ha gömt sig i några månader till. Det är så mycket lättare att feja när ingen sol strålar in och avslöjar mina hmmm, dammgömmor.


Bloppis prylar kommer!


Av anna - 27 september 2011 14:24

Solen skiner på oss här i dungen idag. Härligt sommarväder! Undrar om det är lite plåster på såren efter sommaren som regnade bort? Regnvattnet som brusade och skvalade ner i avloppen...med alla sommardrömmar...

Men än doftar det gräs och på markerna står vallmon i blom. Lupinerna blomstrar igen och ger vision av att det ännu inte är slutet av september.


Vägen till byn är härlig, en promenad till affären i strålande sol och ljumma vindar tränger bort tankar på kommande vinter. En bit av vägen traskar jag i en liten skog, träd och buskar tränger sig på och försöker ta över stigen...


       

Kyrkan ligger på en höjd med utsikt över byn och böljande åkrar, inte en dum plats att föreviga sitt namn här på jorden med en vacker gravsten. Att läsa namnen på gamla män och kvinnor som älskat och dött....och tillslut fått vila här under det stora träden...det väcker fantasin. Onda och goda möts på samma viloplats.

Hemvägen...den slingrande landsvägen, dungen till höger är där jag befinner mig i solens varma strålar....och med nya sommardrömmar.

  Sista vägstumpen, sådär lite lagom grusig och gräsig!

Av anna - 25 september 2011 16:00

Så har det då äntligen hänt (varför tänker jag på Lotta Engberg?) Min loppis debut gick av stapeln igår kl 9.45 i strålande sensommarsol!

Vi dundrade in på gräsmattan med bilen fullastad med  s a k e r, en man i gul väst dirigerade oss till vår plats.

Mängder med bilar var där i precis samma ärende - att tjäna en krona och umgås med andra loppis-fanatiker.

Redan meddetsamma dök det upp en flock köpsugna tanter och farbröder - det var kul att se dem när dom lik hökar dyka i kartongerna!

Två bord hade vi att duka upp på och några lådor som placerades under borden, sedan började då kommersen!

Jodå! Både modern och jag sålde på bra, med fadern i bagageluckan ; ) som en vakande hök...mest muttrande "det är för billigt! Jag blir tokig..."

Bordsgrannarna var hur trevliga som helst - det hela kändes som en stor brokig loppis-familj. I slutskedet av den fantastiska upplevelsen började vi byta med varandra! Vi plockade på oss en hög böcker och dom hittade cd och dvd-skivor.

Alla nöjda och glada.

Lärt mig: ha mer växel med och att barnböcker och leksaker säljer fint som snus.




Av anna - 23 september 2011 12:26

På en snirklande landsväg i Skåne ligger det två hus, tät sammanslingrande.

Inga andra gårdar finns kvar längs landsvägen, det böljar av åkermark och gamla gistna pilträd.

I den största dungen, precis innan backen upp mot byn ligger de två sammanslingrande husen. Och i ett av dom bor vi. I det andra bor Grannen med hönsen.

Och jag älskar Dungen. Här luktar det friskt från blommor och gräsmattor, ibland med ett stänk av gödsel. Grodor som hoppar vildsint omkring fötterna, hälsa-på-katter som jamar. Räven som hostar fram sitt hesa skall. Ugglor och kor. Hönsen på andra sidan häcken - kan det någonsin bli bättre? (svaret är nej)


"jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv, och sett människor komma och gå..."

Tidigare månad - Senare månad

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Skapa flashcards