Alla inlägg under januari 2015

Av anna - 29 januari 2015 15:47

Idag var  Den Där Dagen.....när jag var tvungen att gå till tandläkaren.

Jag tycker inte om tandläkare.

(inget personligt, det är själva yrket jag inte är överens med)

I min höga ålder kan saker och ting på kroppen få för sig skumma saker, de går sönder, de börjar hänga - det blir allmänt tråkigt, så att säga. Speciellt trist när garanti och reservdelar inte finns tillgängliga.

 

I fredags trillade en bit tand av! Bara sådär. Tjosan så var den av.

Jag har inte lagat mina små huggtänder sedan det var inne med amalgam.....så du förstår att det är årtionden sedan.

Just den här tanden hade sådan lagning. *suckar*

Ringde käftis och fick en tid.

 

Som det kunde gått :

 

I min hjärna spelades följande upp; jag skräckslagen i tandläkarstolen, ett helt gäng med personal som försöker förmå mig att öppna munnen - så det kan se på eländet.

Jag börjar veva med armarna, kravlar mig ur stolen och tar tillflykt till någon skrubb.

Där sitter jag sedan och vägrar komma ut. Svordomar blandas med gråt och allmänna förbannelser.

Personalen blir vansinniga och hotar mig genom dörren.

Det slutar med att de får ringa mina föräldrar eller arbete och be någon psykiskt stabil människa komma och hämta mig.

Samt lova att jag aldrig mer återvänder.

 

Så här gick det i verkligheten:

 


 Nervös.

Det stegrades när jag fick höra att min tandläkare hade lämnat skeppet. Blev lovad en "snäll" ny läkare.

Det lät lovande förstås.

Den snälla kom och hämtade mig i väntrummet.

Än hade jag varken börjat morra eller svära!

Och tjejtrasan var toppen!

Jösses så lätt allting gick, sprutan = inga problem! Borren = inga bekymmer här inte!

Hon fixade och trixade och lagade hela tanden med det där vita plasten man använder nu för tiden.

(ja, jag sa att det var lääänge sedan jag fått något lagat, lever kvar på amalgamtiden ännu)

 

F-n vad jag är bra!

Och vilken tjusig vit tand jag har, inget tråkigt silverfärgat här inte.

Synd att det inte fanns på medeltiden när jag lagat några andra bissingar.

 

Bor du i Malmötrakten och letar tandläkare, ring till WiiSmile på Engelbrektsgatan <-----klicka!

 

/anna

Av anna - 25 januari 2015 20:30

Vad ska man säga då?

 

Det här med "hen", inte hon och inte han - utan neutralt Hen.

Personligen är jag inte övertygad.

Jag gillar henne och honom.

 

Till min undran, om någon nu är en Hen.

Och hen och hen blir förädrar.

Vad kallar barnen (som oxå är hen:ar) sina föräldrar?

 

Mamma och pappa bör vara uteslutet, antar jag?

Mampa? Pama?
 eller rätt och slät vårdnadshavaren?

 

Nej! Jag är inte ironisk eller elak!

Jag har funderat på det.

Av någon anledning funderar jag på olika saker som jag normalt inte lägger så mycket tid på,

när jag raskar över isarna med jycken.

 

Och säger man henom?

Istället för henne och honom?

 

Jag blir tokig.

 

/anna

Av anna - 23 januari 2015 17:29

Ja, något straff ska jag väl ha.

 

Du vet, man hänger på facebook, läser både om bra och dåliga saker som vänner (och andra ;-) skriver.

Det jag fastnat på och myst lite i smyg över är att det är många som börjar få bekymmer med tänderna.

Jag antar att vi är i den åldern nu.

  

Jag har inte myst över att de drabbats av eländet! Utan över att jag har sluppit! (som vuxen)

Jag drog ut en visdomstand för 6-7 år sedan, det är allt.

Inga hål eller konstigheter, bara att jag ska tagga ner på tandborstningen, jag gillar det lite för mycket.

Och vad hände idag?!

 

En bit tand + en bit amalgam trillade av!!

Det kändes som om det fastnat något så jag pillade lite och ; Poff!

Så lossnade en bit.

 

Nu är frågan, visst kan jag vänta till måndag för att ringa tandläkaren?

Det gör inte ont - just nu....

 

....jag som har tandläkarskräck ovanpå allt.

Jaja, detta är mitt straff.

 

/anna

 

 

 

Av anna - 22 januari 2015 17:14

Nu ska jag försöka vara lite allvarlig.

Kan ju försöka.

 

Rädslor!

Jag har en del.

 

Framför allt att det ska hända olyckor eller obotliga sjukdomar, på dem jag håller av och mig själv.

Finns alltför många sätt att förolyckas på.....

Och dessa sjukdomar!

Bläää.

 

Sedan har jag rädslor som inte är lika otäcka men våldsamt trista om det sker.

Eldsvådor!

Inbrott!

Vattenskador!

Bråkig natur som välter träd över hus och hem!

 

Sedan finns alltid den där grejen med att någon av oss kan förlora arbetet....sjutton vet under vilken rädsla det ska läggas. Under de där fruktansvärt förfärliga eller de där som bara just är en rädsla - inte fruktansvärda.

 

.....och tänk om jag aldrig får ordning på den där "valpen" som vi lever med?!

Det är sorgligt det med!

Det är ta mig sjutton den mest besvärliga jycke som satt sin tass i huset.

Funderar du på att skaffa hund?

Låna min och det går snabbt över.

  

 

 

 

/anna

Av anna - 20 januari 2015 21:05

Bortskämda slynglar.

 

Vi införskaffade två nya familjemedlemmar.

Majsan och Pärla (även kallad Black Pearl)

 

Jag har haft dvärghamstrar tidigare. Visst är de nattaktiva och trötta på dagen.

Men de här två?!

 

De sover så det är löjligt.

Hade de varit större hade snarkningar rullat genom rummen.

Föregångarna har oftast varit på alerten när jag kom hem, och knatat upp en våning för att hälsa.


Inte Majsan och Pärla.

Men söta är de, tyvärr kunde de inte dela bur. Majsan hyser ett aggressivt hat mot stackars Pärla.

 

Bortskämda:

de har hälften var av ett ikea-skåp

de har specialfoder som kostar kosing

de har spritt nya leksaker, hus och liknande

och sandkar att rulla runt i med chinchillasand

givetvis toalett med med fint kattsand

 

   

Majsan & Black Pearl (Pärla)

 

 

Ber om ursäkt för bildkvaliteten!

Till höger, vid nappflaskorna är skiljevägen, de har precis likadana prylar så ingen kan stå och var cool.

Visa finger och se fräck ut inför den andre.

 

 

Uppifrån.

 

/anna

Av anna - 20 januari 2015 17:13

Alltså!

Vilken tur!

 

Igår kved jag över min längtan efter snö - och vad föll från himlen i förmiddags?

Och den lilla meteorologen piggnade till.

(jag)

 

 

 

Minsann, om inte snö. Ett tag fullkomligt vräkte det ner!

Även om jag var på arbetsplatsen och inte kunde rusa runt med glada tjut i nederbörden, var jag så nöjd.

 

Sedan började det regna.

Jag gnällde som en övergiven kattunge.

 

Så blev det till snö!

Kattungen förvandlades till en spinnande tiger.

 

Sedan var klockan två och jag fick äntligen storma ut genom dörren.

Då började det blaska.

 

Rena dyngan här hemma, inte en flinga hade fallit här.

Typ, 8 minuter med bil från arbetsplatsen.

Taskigt.

 

Det tog sig senare med rejält snöfall som forsade ner över huset!

Yeeej!

 

Lyckan var kort.

Kladdigt ute igen.

 

/anna

 

Ps mina kollegor kan inte ha det lätt med mina väderhumörs-svängningar.....för att riktigt visa hur synd det var om mig fick jag näsblod. Även den hårdaste person måste då visa lite välvilja. Smart drag....

  

Av anna - 19 januari 2015 20:00

Jag har sagt det förrut; jag vill ha snö!!

 

Inte så vi blir insnöade och får gräva oss ut, men så det är vitt och det går att "plumsa".

Och göra snölyktor!

Snön bör också knarra under fötterna.

 

Tänk ändå att få gå ut i skymningen när flingor faller.....

Himlen är så där märkligt murrig och alla ljud har dämpats.

Lägg till knarr under dojan och jag är lycklig.

 

Så här har det sett ut hos oss - för några år sedan.

    

   

 

Fast det ska bli härligt med vår.

 

/anna

Av anna - 19 januari 2015 17:09

Slagsmål med granen (inte grannen!)

 

Jepp, plastgranen på ovanvåningen har tjänat mig väl.

Nu var det dax att låta den möta sin plats på tippen.

 

Slet som en lite ekorre med att plocka grenar och få ner dem i sopsäcken.

Plastfästena där de satt fast var så gamla och sköra att de sköt iväg över hallen....

Totalt livsfarligt, till och med jycken drog sig undan.

 

Som tur är så barrar de där plastträden inte speciellt mycket.

Jag bugar och tackar.

Tänk ändå vad 400 spänn har funkat bra i mer än 10 år!!

 

 

 

/anna

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Skapa flashcards