Alla inlägg under maj 2012

Av anna - 31 maj 2012 21:38

- 13 juli 2012 -


 


Blir den käre Fadern (även kallad Daddy) sjuttio långa år.


Den idésprutande Modern har satt igång en rejäl karusell för att fira dagen.

Daddy vet att det blir fest i sommarhuset - inget märkligt med det, men den luriga kvinna han

spenderat fyrtio år med har raggat upp polare från förr!

Ni vet; lumparkompisar, fotboll/rugbyspelare, partajpolare o s v


Det gör inget att jag berättar det här - Daddy läser inte bloggar.


Till saken!

Givetvis vill jag som den goda dottern jag är ge honom något speciellt på den stora dagen...

MEN VAD??!!


Precis som Daddy själv påpekar

- har han allt han behöver och blir han sugen på något nytt = köper det.


Överös mig med idéer är du snäll.

Tyvärr har jag inte obegränsat med slantar.....du vet, tre grisar, två katter, en hund, två hönor

och en Soldat är inte gratis ha som husdjur....


Bakgrundsfakta om gubben ifråga :


Som sagt, 70 bast den 13 juli.

Fd rugby och fotbollsspelare (minsann om inte i landslaget : )

Numera boule och bowlingspelare (dock ej i landslaget : )

Målarmästare av den Gamla Stammen med YrkesHeder

Stor djurvän.

Stor vän av att pyssla i trädgården.

Hamra, spika, slipa, måla, bygga, plantera = kan det mesta.

Enormt rädd för getingar (tänk : kvinnoskrik...: )

Givmild och inte snål.


- En ganska normal man alltså -


 


PS förslag till gåva till ett par som firar 50-årig bröllopsdag?!

Av anna - 30 maj 2012 17:13

Min vinst från "Happy Bling" kom i brevlådan idag!


 


Väldigt nöjd!


Tack Yarp för trevlig tävling!


  

Av anna - 30 maj 2012 12:35

Vad jag kan!


Stolt som grann-tuppen!


Aldrig för har jag väl knåpat ihop något så käckt på en dator....


 


och :


 


  

Av anna - 30 maj 2012 12:05

Jag blev utnämnd till kommunens byfåne för ett par dagar sedan.


 


Hel och ren vandrade jag in på Ica (skippat Coop för Ica numera)

Bland gurkor och meloner fick jag en stark längtan efter att sjunga....

ett litet lätt trallande - inget högröstat ylande.


Så jag knallade runt med min kärra och trallade så fint på "hej tomtegubbar"

Plötsligt får jag ögonkontakt med en kvinna, jag utläser inte endast

"e du sjuk eller?" i hennes blick utan även "du stör oss normala!"

Artig som jag är mumlade jag "ursäkta!"


TRE gånger till stötte jag på damen/kvinnan ifråga.

Givetvis ännu småsjungande julvisor...


=


Byfåne?!


  

Av anna - 28 maj 2012 18:48

Ullared-resan närmar sig!


Tjoho!


 


Just i det ögonblick pratar jag med mina medresenärer på fejjan - försöker lösa problemet vem som tar med vad till frukosten..... Lidingö och jag ville båda ta med mjölk o socker till kaffet - vi löste problemet utan slagsmål.


Lidingö får uppdraget.

Mia-Fia kokar kaffet (det är ganska viktigt med själva kaffet också...) till oss, efter det kloka påståendet att

"tre termosar kaffe i bilen är för många" + det tar upp plats för våra kommande inköp.


Vad jag ska bidra med? Servetter.....det var väl kul. Jaja, får lägga ned mer krut på min matsäck så Lidingö och Mia-Fia häpnar över mina husmoderliga kunskaper.


Åhhh!

Det vart så länge sedan det var bara vi tre!!

Härligt, härligt!


 - Road trip -


 


Klockan SEX på morgonen ska jag hänga på tutan utanför Lidingös föräldrars hus i Malmö!

....hela området kommer väl att lyncha mig då, jag skippar tutandet.


Det innebär att jag behöver stiga upp vid fyra, halv fem på lördag morgon.

Jag som har problem att hitta mig själv innan klockan åtta, nio på morgonen.

Och jag ska  k ö r a  in till stan.


Jaja, om nu alla andra känner sig pigga och alerta kommer det att gå fint. Traktens djuriska invånare (uteliggardjur) kan gärna få hålla sig på sin sida av vägen.


Har ni förresten sett alla dessa överkörda rävar som ligger längs vägkanterna?


  


 

Av anna - 28 maj 2012 17:39

Katten blåste ner från sin utsiktsplats idag.....eller så har hon kass kontroll på kroppen.


  


Låg så fint i skuggan, på rygg och slog efter flugor och andra flygande otäckingar.

Kom ut på kanten - brakade ned i trädäcket. Men det gick bra, hon ser hel ut.

Det är en trätrappa till en pool, som inte används längre och står i ett hörn på terrassen = perfekt för kisarna att hänga på.


Kattuslingen har lyckats med att få hjärnskakning en gång i tiden....trillade ned från fönsterkarmen tillsammans med brorsan. Han lyckades - med sin stora rumpa, landa hennes huvud som tjongade i golvet.


Sebbe valde inomhus idag, om det berodde på värmen eller blåsten ville han inte säga.


Valet av sovplats var av en ovanligare art :


   


Skuggans gamla dock-skåp!?


Vägen hem idag - var intressant, ur doft-synpunkt!

Först hamnade jag efter en traktor med sådana där tjosan-grejer de sprutar ut illaluktande saker på marken.

Sedan kom jag bakom en "bajs-tömmar"- bil.

Suck.

Sist, men inte minst, kom en jätte-långtradare med grisar....

Men hem kom jag.


Väl hemma hittar jag arbetsledig Soldat - i full fart med att hänga gardiner!

Det var våra nya solskyddsgardiner till uterummet, gardinstångsmakapären var uppsatt - hurra!

Blev himla bra, fortfarande kommer ljuset in men inte lika mycket värme.


 


  



Av anna - 27 maj 2012 15:59

I förrgår när Soldaten var ute och hängde i trädgården (=pratade med hönsen) så ringde min telefon

- det var Soldaten.

Hmmm - en smula konstigt att ringa in när han är precis utanför?!

Han sade att jag skulle titta ut från sovrumsfönstret.


Två råddjur - nära huset!


Världens sämsta mobilfoto, men skit i det :


 


 


Samtidigt när vi står där och tittar på de vackra djuren hör vi ett smattrande ljud uppe i luften.

Och där kommer en galning flygande!

Sittande i en kälke (??) och med en fallskärm ovan sig.


 


Ser totalt livsfarligt ut.


Råddjuren skrämdes inte av det, ibland tittade de upp där Soldaten stod och tryckte bakom en buske.

En lång stund traskade de omkring innan de skuttade iväg med lätta hopp.


  

Av anna - 27 maj 2012 15:07

....och där var ljus - i vårt vardagsrum.

Har "irriterat" mig ett bra tag på vår fula golvlampa.


Och igår hamnade vi på Ikea (för ett helt annat inköp) och där stod lampan of my dreams!

Soldaten bleknade en smula över priset - men hämtade sig snabbt. Om jag är nöjd, är han nöjd - sade han.

(i hans värld var det ofattbart romantiskt sagt)


Det är grym!

Antingen använder man bara mys-belysningen eller spotten till läsning o likn.

Eller - båda två. Smart så det är inte klokt.


Den där lilla pinnen som sticker ut en bit under skärmen, är inte en pinne för undulater - utan ett handtag att hålla i om man vill rikta om ljuset. Även själva spotten går att vrida runt på.


    


Bilder från Ikea <---- klicka gärna! 


Nöjd!


Vi var på Ikea för att leta upp något smart att hänga för fönsterna i uterummet.

Inte för att mörklägga utan för att hålla värsta hettan ute.


Uppenbart har vi stor beslutsångest.....TRE gånger ändrade vi oss och fick kila runt och lägga tillbaka saker.

Tillslut hittade vi precis vad som kändes rätt.


Ännu inte uppsatt, så bild kommer senare - jag är usel på att borra och trixa och Soldaten hänger nere vid våra odlingar. Potatis, ärtor och lök får sin beskärda del av hans gröna fingrar idag. Igår var det tomater och gurka som fick kärlek.


Doris o Hilda uppdatering


  


Ena kortväggen i växthuset är in mot hönsgården, skoja att det ser roligt ut när hönsen står på andra sidan och kikar in! Ibland pickar dom lite småsurt på glaset. De skulle säkert kunna tänka sig att få härja runt där inne.


Fjäderhögarna är så söööta! Kommer nära och tittar på oss, äter ur handen - men klappa dem får vi inte!

Soldaten grävde upp en saftig, rejäl och stor daggmask idag, går in till hönsen och frågar -"vem är sugen på mask?" Doris gör en snabbdykning, tacklar Hilda och sliter masken till sig. Slurp! Borta.


Katt-uppdatering


  


Hårbolls-kräkarna håller sig mycket utomhus nu för tiden. Speciellt Sebastian är en stor naturdyrkare, Vanessa är lite mer återhållsam och tycker bäst om att ha mattor och kuddar nära till hands.

Dom är duktiga på att komma in när det går mot kväll, då är det skönast att ligga i soffan och mysa.

Dom har väl aldrig sett så mycket insekter och fåglar tidigare....och följt doftspår efter möss och andra uteliggardjur.


Gamla tant jycken uppdatering


  

Här är det jämna plågor så att säga.

Inte skruttigare än vanligt utan matglad och "skuttig" som den unga dam hon tror hon är.

Hon håller sig inomhus under de varma timmarna, hallgolvet är svalt och skönt. När det är fika på gång kommer hon galopperande ut till terrassen - trampar ner både katter och annat som råkar vara i hennes väg.

Hon är som en ångvält. Allt går att gå rakt över.....även om det innebär att hon trillar till. I hennes ålder ska man ta det försiktigt och tänka på höfterna! .....jädrans hundracka.


  


Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Skapa flashcards