Alla inlägg under april 2012

Av anna - 30 april 2012 23:03

 


Vanessa


  

Av anna - 30 april 2012 16:21

Bara att gratulera Mia-fia, Kungen och Valborgsmässoafton - till väl valt väder!

Solen strålar, ljumma vindar, blommar och blad växer så det hörs och fikan blev på altanen.


Hoppas innerligt att vädergudarna sparar lite solsken till den 13 maj, kalas med trädgårdsmingel hade varit tjusigt.

Damer och herrar som spatserar omkring på gräsmattan (givetvis nyklippt, frodig och utan hundpoop) med varsin drink i handen. Par som sitter i skuggan och samtalar. Blommor som blommar och humlor som surrar.

Tack - gärna!


Det var länge sedan jag var på valborg-bål, när vi var små var det givet att fara iväg och kika på elden. Sedan blev det mer sporadiskt, oftast har jag hoppat pga vädret. Störtregn och storm - nej tack!

Idag kan jag inte skylla på vädret....men hoppar ändå!

Vågar knappt säga varför! ...............jag såg inte BB igår....jag ska se det nu klockan sex i stället.....  

En orsak till finns faktiskt : det kan finnas  d j u r  i bras-högen....igelkottar, fåglar, katter m fl.


Vill absolut inte se något oskyldigt uteliggardjur bli grillat....läste en skräckhistoria om en katt som hade sina ungar i högen - och sprang desperat in i elden för att försöka rädda dem.....


 



    


Av anna - 29 april 2012 17:07

Hört på radion; det pratades om goda och mindre goda grannar.

Givetvis kom jag att tänka på en del grannar som jag "gått igenom".

En annan har flyttat ett gäng gånger. Så en del grannar har jag haft genom åren - goda som onda och de som inte utmärkte sig alls.


Min värsta upplevelse av grannar var på Dammfri i Malmö. Sex lägenheter per trappuppgång, så det bodde inte så många, två lägenheter per våning.


 


Jädrans vad jag låg på om att få hyra den lägenheten! Ringde och ringde, lämnade referenser och bar mig åt.

Och, det lönade sig! Jag fick den! En tvåa med balkong, stort kök, stor toa - med fönster samt en klädkammare som var fantastisk, stor och rejäl + fönster även här. Toppen!


Huset snett mitt emot hade jag min "bästis", kunde vinka till varandra. Kan det bli bättre??!


Jag flyttade in och hälsade artigt på mina grannar : på första våningen ett pensionär-par och en gammal tant. På andra våningen ännu en gammal tant och jag. På tredje våningen en kvinna i 45 års åldern (hon var sällan hemma) samt en killa på 25.


Efter ett par dagar i lägenheten märkte jag att killen ovanpå spelade på sin synt, typ konstant. Ljudnivån så pass att jag fick höja min tv/radio och talade jag i telefon bad jag få ringa tillbaka när killen slutat spela.


Efter någon månad fick jag en lapp från hyresvärden - min grannar klagade på att jag hade stereon på hela tiden samt på högsta volym.

????

Gick ner till kontoret och tvingade mannen där att följa med till min lägenhet och se på min "stereo"..... Han frustade till när han stod öga mot öga med stereon. En skokartongstor rosa radio med bandspelare.... Tja, vad skulle han göra? Mer än att anta att grannarna har hört ljudet från en annan lägenhet.


Hmmmm, kan det vara grabbens "musik" som de hörde? Så jag började (kvällstid) gå upp och be honom skruva ner. Tyvärr vet jag inte om han förstod. Nu ber jag om ursäkt om det är fel ordval!!!

Eftersom han var förståndshandikappad. Jag var snäll och artig, även om jag var svintrött på hans jäkla klinkande. Erbjöd att skaffa hörlurar till honom....


Nu kör jag med lista, annars tar den här historien evigheter


  • Ursinnig grannkäring anklagar mig för att anmält killen som spelar för hyresvärden. Och det fick man inte göra pga hans handikapp. Hon skrek säkert i en kvart medan jag satt i trappan med halsfluss och 40 graders feber och undrade varför jag flyttat in i Idioti-Trappuppgången. Jag kontaktar hyresvärden, de sänder ut meddelande till mina grannar att det var INTE jag som anmält grabben, utan det var från huset MITT EMOT. Fatta hur han spelade...
  • Nya klagomål genom hyresvärden: jag flyttade möbler i trapphuset på nätterna. WHAT?! Min pojkvän gick för tungt i trappan, jag låste dörren för hårt (så det hördes) samt att jag och mina vänner åkte inlines på gården och satt och skrattade på bänkarna....
  • Min katt tyckte om att ligga i solen på balkongen = klagomål på katthår i trapphuset samt att käringen under mig fick hårtussar ner på sin balkong.....
  • En sen kväll, värsta stoppet i toastolen, ringer journumret, rörpulare kommer - suckar, muttrar och säger : "Måste ta loss hela stolen och rensa rören, annars kommer det att stoppa upp hela uppgången. Gammalt material det här" Och Ja! det väsnades, grannarna kommer springande och skriker ut sin ilska. Rörpularen blåser upp sig och med myndig röst frågar varför inte dom som borde märkt problemen i avloppet för länge sedan - inte hört av sig?! Grannarna droppar av. (det var kasst när jag flyttade in)
  • Nattetid började jag höra konstiga saker på ytterdörren. Krafsade. Som om någon provade en nyckel i nyckelhålet. Så en natt smög jag upp och tittade genom "ögat" = grabben från ovanvåningen. Nu började han lämna kärleksbrev också...
  • Fyllde 25, hade ett kalas, på dagtid! Med föräldrar, släktingar så det var inget fylleparty eller så! Min Daddy och min farbror stod och pratade på balkongen = käringen under börja skrika om att man får inte tala på balkongerna.... Daddy och farbror K skrattade så de grät åt detta påstående.
  • Jag började bli orolig över precis allt jag gjorde. Vågade inte spola på kvällar/nätter. Duscha endast på dagtid. Jag smög uppför trappan, ibland med skorna i handen. Blev nojig över allt.
  • Grannarna from Hell slutade hälsa på mig samt att dra igen porten mitt framför min näsa. Om jag kom först och höll upp dörren för dem så stannande käringarna utomhus eller gick in i lägenheterna igen... Mannen i paret på första våningen var inte med i spelet. Han var jättesnäll men han vågade inte prata med mig när hans häxa var med....då log han bara vedmodigt mot mig....
  • Gav upp. Erkände mig besegrad. Köpte lägenhet.
  • Dagen jag flyttade kom häxan på första plan ut "nej men! Ska du flytta? Det var väl synd?" Och där tappade jag all uppfostran jag fått och bar mig rysligt illa åt. Jag skrek åt käringen att dra fan i våld och att hon kunde sluta jaga mig! Illa, illa att bryta ihop så där, jag vet. Daddy kom farande, fräsande han med, så häxan skyndade sig in och låste sin dörr.

Jag har säkert förträngt en del.

Det vart hemskt, jag som alltid tänker på grannarna. Det var mina föräldrar helt otroligt noga med! Aldrig springa eller gå hårt i lägenheten, inte prata i trapphuset, aldrig spela musik så det hördes ut från mitt rum! Aldrig ropa till varandra o likn.


Men vad hjälper det när grannarna from Hell bestämmer sig att få bort mig?!

Undrar än i dag varför dom inte tyckte om mig? Kan det ha varit för att jag fick lägenheten och inte en av deras pensionär polare? Detta hände typ 1998.


What ever - dom är hädangångna men det är inte jag.


Vinner jag då................................?


  

Av anna - 28 april 2012 18:03

Då kör jag en repris på allt jag redan skrivit - som jag fibblade bort.


 


Håll tummar och tår, nu kör vi.


Nummer Ett


275 000 spänn kostar den här pärlan!

Jag är dödligt förälskad, i fuktfläckar och plastgolv!

Fast, mest i möblerna. Åhhhhh vad fiiint!


 


Titta och njut!

Kan ett rum bli mysigare?

...drömmer mig bort till en annan tid...




Tonårsrummet som stannat i tiden.

Den brandgula mattan ger mig barndoms-längtan....


   

Välkommen in! <----klicka


Nummer två


Ett alldeles vanligt hus. Inga konstigheter här inte - eller??


 


Baksidan är bäst och aningen oväntad.


 


De som säljer (tror jag) är ett äldre par, barnen har flyttat, huset blev för stort.

Samt så behöver de lite modernare utrustning...


   


Titt´in <----klicka


Nummer Tre


Sveriges kanske tråkigaste hus och trädgård?


 


Med en härlig utsikt!


 


Ett mörkt hus och med - ähhhhh, äldre toaletter.


   


Titta här! <----klicka


  

Av anna - 28 april 2012 17:25

Jo men visst!!


 


Ett helt favorit-inlägg (hemnet) försvann - igen....


Fast, nu vet jag vad det är som sker: jag klickar på att publicera och lämnar datorn. Och det ska jag inte göra.

För just då väljer datorn? internet? att inte publicera - utan bara ligger kvar. När jag då återvänder till datorn har jag blivit utloggad från sidan = och vips så har hela inlägget gått hädan.


F**K


Men vad f-n, det är bara att gå på det igen. Om och om och om igeeen.


När datorn satt och bar sig illa åt var jag ute i solen! (efter ösregnet i morse - gött!)

Krattade ihop en massa crap, det är märkligt hur mycket det kan samla sig. För det är inte så länge sedan vi alla var ute krafsade i marken.

Pinnar, multna löv, stenar (?) inblåst skräp samt en och annan snigel.


I mitt anletes svett krattade jag så det ser lite finare ut vid grinden. Ska det nu bli kalas i huset är det ju trevligt om gästerna slipper halka /klafsa fram i smörja.


Lite blommor åkte ut, två stolar på trappan utanför ytterdörren och två större, tomma (ännu så länge) krukor utanför pannrummet.


     


House of Kackel - framsteg:


 


Utanför växthuset - bra jord att gro i, rabarbern brukar bli lika höga som mig.

Typ, jag ljuger inte mycket iallafall!


 


Efter att ha vält alla träden så har vi ved till ett par vintrar framåt.

Solstrålarna som strålar ner över veden, fint vad?!

Eftersom jag oftast kör med mobilfoton så är jag nöjd med bilden.

Fönsterna är in till garaget, sådana där som sitter högt uppe på väggen.


 


Bakat en massa kanelsnäckor, så nu blir det en liten eftermiddagsfika!


Skål!


  

Av anna - 27 april 2012 18:27

Allvarligt!


Kan det finnas någon tristare person än mig?!


Slött har jag kasat omkring och inte gjort mycket nytta.


Tack vare Grannen med hönsen har jag något att förtälja!! Tack Grannen.


Knackeliknack på terrassdörren (tur jag var påklädd) där står Blonda Grannen med nya tatueringar och frågar om jag vet vad som skett ute på vägen.

?? Inte vet jag.


Stor slabbig blodfläck breder ut sig över asfalten (jodå, det är inte bara grusvägar här)

Den stora frågan är : Var attans är kadavret??


Hönsen kacklade och tuppen gol, Grannens vakthundar skällde, fåglar kvittrade - en riktig härlig vår-kväll!

Och vi inspekterade blod.... Kvällsnöje, istället för Let´s Dance.


Vi letade i diket, försökte se ut på åkern - som börjat växa så det knackar, rotade i häcken in mot husen (vill ha ett död djur som ligger där och osar...) och fann inte ett dugg. Borta. Simsalabim.


Grannen började yra om att vi skulle CSI:a oss och leta ledtrådar på platsen för olyckan. Så jag körde ner huvudet och börja titta mer ordentligt. Päls! Tror det var en hare.

Visserligen är här flockar med fasaner, men de är oftast inte ludna.


Jag -"hmmm, märkligt. Jag tror att bilföraren plockade haren med sig - till middag."


Grannen -"bor det hillbillys här eller??!"


Tja, vi bor här ju.


   


  

Av anna - 26 april 2012 18:34

Nu är det bestämt - äntligen.


Efter månader av funderingar.

Det blir kalas när jag firar in Nollan.

Visserligen inte på den rätta dagen - 19/5, utan den 13/5 istället.


Eftersom den helgen jag fyller år har vi tre små grisar här och mellangrisen fyller också år då, den 20/5.

Vill inte inkräkta på hans kalas + det blir smidigare att ha mitt kafferep utan dem.

(jag får lov att säga så - inte "mina" små-grisar)


Det blir ett regelrätt 90-års kalas.

Rullatorer och käppar parkeras i hallen,

de i rullstol får rulla in genom garaget, hobbyrummet och vidare in i hallen.


Kaffe, kakor och tårta står på menyn.

Ingen förrätt, varmrätt eller dessert här inte.


Det är inget krav, men helst vill jag att gästerna ska klä sig så de matchar

"kafferep från förr"

Tänk mormor och farmor.


Dukningen blir med linneduk och farmors fin-servis.

Små sköra koppar med guldkant.

Männen i församlingen kommer säkert att fråga efter en rejäl kopp - men icke!


 


 


Kaffe-partaj!

(te, vatten o likn finns givetvis)


Hoppas på fint väder, tänk om det går att sitta ute på trädäcket!


Inblandade i repet kommer att få besked via inbjudning.


  

Av anna - 26 april 2012 11:46

The Sis ringde för ett tag sedan och var i extas.....det skulle komma en "riktig" spökfilm på bio!!

Visade mig trailern och jag blev väldigt intresserad. Inga fjompiga vita asiater eller annat konstigt. Här var det knirr och knarr och skepnader både här och där. Leksaker som startade upp av sig själv, onda små barn och ett stort otäckt slottsliknande hus.

Nu har jag då tagit reda på mer om filmen. Och min slutsats är denna:


Tänker INTE se filmen på bio!

Absolut på tv - för där kan jag skruva ner ljudet och krypa in under filten!


   


Sorry syrran! Icke jag ser den på bio!....det blir liksom för mycket av det goda.


Måste komma ihåg att jag sitter mitt på en åker i ett "jätte" hus, vad hjälper det att ha

en Soldat i huset om jag börjar inbilla mig saker?!



  

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Skapa flashcards