Alla inlägg under oktober 2011

Av anna - 30 oktober 2011 12:29

Halloween - firas den 31 oktober.

Det var inte förrän jag var i 20 års åldern det betydde Partaj! Innan dess firade vi vår Alla Helgons Dag med att besöka kyrkogården och hälsa på "de gamla" med blommor och tända ljus. Helst i skymningen så alla ljusen kom till sin rätt. Stämningsfullt och vackert fladdrade lågorna i mörkret, rogivande, lite ledsamt men, åhh så fint.


Jag trodde det kom i från Usa...men kollade upp och hittade : Halloween har sitt ursprung på Irland och delvis i Skottland. Hamnade i Usa eftersom många irländare emigrerade på 1840 talet.

Där ser man. Och här i Sweden tjatade handeln fram ett behov för oss - att klä ut oss, äta godis och ha pumpor överallt. I början av 1990-talet, jag trodde snarare i slutet på 90 talet.


Min invanda motvilja till allt nytt så tog det extra tid att slå rot hos mig. Några maskerader har det hunnit bli, fast nu var det länge sedan.

Det där med att knacka dörr och tjoa "-bus eller godis?!" Tror det har hänt vid min dörr EN gång, och då fick dom en slant istället. Mitt godis behåller jag själv, tack så mycket!

Igår trodde jag faktiskt att det kom några troll och häxor. Jag var däruppe när det bankade på dörren (nej, vi har ingen ringklocka) hunden skällde som en tok och katten satt och såg skräckslagen ut i trappan.


Jag släppte tvätten och ilade ner för trappan. Det var inget troll. Det var Grannen med hönsen. Vi bestämde dag för julbaket! Hej tomtegubbar!

Fram med förklädet, kaveln, pepparkaksformar, julmusik (viktig detalj) och julmusten.


Har till min glädje sett must, pepparkakor, glögg i butikerna. Och granris-försäljning! Väntar otåligt på hyacinter och jultillbehörs-försäljningen! Papper, etiketter, snören och julkort - mumsfillibaba!


   


/ Tomtemor



Av anna - 28 oktober 2011 18:05

Titta in till mig!

Rena rövarpriset, billigt, billigt - only for you my friend : )


www.hemnet.se/bostad/bostadsrätt-1rum-soderkulla-malmo-kommun-berguvsgatan-6a-2888377


Av anna - 28 oktober 2011 14:22


Dagen började med att jag lärde känna mitt nya husdjur bättre...frågan är dock vad han tyckte om mig. Att dängas ner i golvet är kanske inte det han hade tänkt sig. Det är (var?) ett sådant där husdjur man bär med sig på axeln. Nej, nej inte en papegoja - herregud vad sådana skräpar ner och väsnas. En Spindel. Var det. På min axel.

Eftersom jag inte efterlyst just den arten att slösa kärlek över så tackade jag för erbjudandet och, som sagt, dängde ner stackaren på golvet.

Vad jag undrar mest över är  v a r ifrån den kom. Inte sjutton är här så det hänger sjok av spindelnät från taken, inte heller startade jag dagen med att krypa omkring i skumma vrår eller längst inne i gammel-förådet. Mitt säkraste tips är - och det är lite otäckt - i går kväll slängde jag kläderna på den största gullegrisens (dvs Skuggans) säng...

Kanske ska bädda om och kolla under kudden innan gullegrisen kommer hit igen (+ min egen säng)

Tacka vet jag husdjur som märks! Som inte kan tassa in under kudden eller sitta och lura i ett hörn.

Som katten här bredvid mig - hon ligger på bordet med huvudet på min vänstra hand. Med risk att bokstäverna hamnar lite hejsansvejsan, så skriver jag med den också.

"Släpp-ut-mig-jag-skriker" - katten ligger och sover bakom sin favvo soffa och jycken snarkar och pustar under bordet här.

Och egentligen har jag inte tid att sitta och glo på skärmen och lyssna på P3. Äsch! ;-)

Vill ni se min lista med grejer jag "måste" göra innan jag tar tag i det jag Verkligen måste göra?

Jag älskar listor!

  • Dammsuga
  • Mata LusseKatten i carporten
  • Plocka in krafs som ligger och skräpar på altanen.
  • Klippa klor *suck*

På tal om ingenting, så måste jag visa vilka blommor som växer så det är tokigt i fönsterkarmen.

Orkidéer - själv brukar jag sakta men säkert ta livet ur sådana, men Soldaten han kan han! Undrar om det är sk gröna fingrar eller om växterna känner att det är bäst att lyda order och växa på.... Fundering nummer 2: undrar hur orkidé stavas...


                                                              



 






Den lilla tanten som snarkar under bordet, här med Vilt Öga :


 

Av anna - 24 oktober 2011 10:06

I går när jag vaknade hade - tack o lov - häxan satt in mockasinerna i garderoben och tagit kvasten till sydligare breddgrader.

Soligt väder, så vi tog droskan ut till naturskönt område för att springa av oss lite. Det var fler än vi som kommit på denna briljanta ide´, men eftersom övrigt folk uppförde sig väl gjorde det inget.

Vi skuttade över stock och sten, som en flock kor stormade vi fram...skrämde slag på alla djur som skulle kunna tänkas vistas i närheten. Om dom inte var döva. Mitt eget intresse att klättra på allt eller tjuta i extas över en fin pinne - har dalat med åren. Synd.

Jösses, det var besvärligt att ta sig över omkullfallna träd, stramade lite oroväckande i byxbaken. Men det gick, både jag och brallan var hela vid hemkomsten.

Minsta Grisen; blivande Riddare - föll som en fura i höststorm över ett mindre träd. Och blev liggande med blodet rinnande. Gråten ekade bland träden. Vid närmre undersökning visade det sig att på handflatan fanns Såret! Knappnålshuvud-stort med en stackars väl utpressad bloddroppe. Blivande Riddaren var handikappad i säkert en timme. Efter löfte om utfodring - så gick det över.

:-)


    Ett litet torp vi kom förbi på vår höstvandring.



  

    Middagen nästan fixad, bara leta efter älgen.





Vid ett enormt gammalt (stort) träd, en ek?, låg en liten rackare och solade sig. Så kom vi då och förstörde siestan för honom...inte snällt! Men det är så länge sedan jag sprang på en orm eller en snok.

Annat var det när jag var liten, det rent av vimlade av ormar! Vet inte hur många gånger mina barfotafötter var i fånig närhet med kreaturen. Hur och varför jag aldrig blev tuggad på?....tur eller så såg jag inte så skrämmande ut.


                                                                 


 

Av anna - 22 oktober 2011 21:36

Sur-Häxan - det är jag det.

Herre Gud vad jag har varit IRRITERAD och allmänt trött på omgivningen!!

Ahhhhh!! Hur attan får jag ur ilskan som bubblar som kolsyra i hela mig...det är så det syns på skinnet.


Jag blir galen.

Önskar hela världen dit pepparn växer!

Önskar att jag kunnat ta min ilska och irritation under armen och antingen kastat ut skiten genom fönstret eller tagit betäckning under täcket....


Men näääää - inte idag. Skulle ju vara snäll, hjälpsam och lekfull torsdag till söndag...har gått så där. Stackars de tre små grisarna, har bara fräst på dom, "tvätta händerna, lek inte med maten, skrik inte, kasta dig inte mot katten, lägg smutstvätten i korgen, kissa inte på kanten, släck lampan efter dig och men jösses unge, underhåll dig själv lite..." - Antar att jag får be om ursäkt. Någon dag. Ännu är jag på krigsstigen och mina moccasiner är snart utslitna.

Inte nog med det, skulle utfodra dom endast med spaghetti och ketchup till middag idag (trött på klagomål och pasta äts utan gnyn) Då ryckte Soldaten in med full styrka och tog över avdelningen Köket. Så dom fick köttfärsbiffar oxå. Gott - men jag hade klarat mig med spaghettin....SÅ DET SÅ!!! Ha!


Och denna tunga - satan vad den glappar när jag är Häxa. Inte bra alls. Direkt efter glappet tjoar mitt förstånd till - men då är det ju för sent.

Inte så att jag sagt elaka eller otäcka saker till någon - men sagt FÖR MYCKET i vissa situationer....


Varför, varför kan inte irritationen och ljudnojan (allt över normalt samtalsljud ger mig rysningar i kroppen) dra på semester....Varför kan inte alla tala tyst och fint, och helst smyga fram på livets parkettgolv?! Aldrig skulle något trilla med en smäll, aldrig skulle någon stå och idiot-skrika utanför ett sovrumsfönster, aldrig skulle någon leka djungel-trumma med bilens tuta...


Ä det PMS? 


Jo, men du, det är inte helt omöjligt!

Hurra i så fall! Jag är kanske inte galen ändå!


Längtar efter övergångsåldern - typ ;-)

Hata Hormoner.


Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!! Jag tror jag vill slåss!!


Av anna - 21 oktober 2011 13:52

Fredag och jag är slut som människa! Vaknade lite lagom snorig och olustig...men tog tag i dagens måsten ändå. Man är ju strong! Typ...

Dammsuga, svabba, tvätta, baka hastbullar och plocka hundbajs från tofflan.

Först var solen framme och piggade upp, visade glatt var jag missat dammet - tackar ödmjukast för det. Nu kommer det ett gäng tråkiga moln svävande och samlas i ett stort sjok ovanför oss.

Skit samma, hängde tvätten inomhus. Lika bra.

Förresten så har snoret försvunnit, bara pyttelitet ont i halsen. Det kan jag leva med.

Även om jag har en Skugga precis framför mig, bakom mig, precis överallt - som snorar, hostar och har sig. Funderar på munskydd och att doppa mig i handsprit...;-)



Jag har sedan 1999 varit i gång med att tjata om Egen Jycke. Stackars de som fått stå ut med tjatet, måst se på bilder med små skönheter...

Att det ska vara en liten hund har jag bestämt mig för, för länge sedan. En sk cykelkorgshund. Ska sitta i korgen med fladdrande öron i vinden.

Jycken här i huset är alldeles för stor för det och min "lillebror" var för tjock och säkerligen vansinnigt ovillig till sådana äventyr.


Soldaten här i huset har en sorglig förkärlek till stora, starka hundar.



    Så här kommer det väl att se ut.... : )

 Bild lånad från vawaland.se


          

Bild fr lokaltidningen.sedogbreedinfo.com     -      mondoblogg.se


Och NIX har inte någon fånig dröm att släpa omkring djuret i tjuziga väskan och styra ut den lilla i massa bling bling (jo kanske på skoj, för ett foto eller liknande) Inte heller ska hon heta Tinkerbell....


Varför jag inte hämtat hem en liten rackare, har haft en DEL år på mig som sagt, ville ha rätt arbete för vara hundägare, ville ha en "massa" extra slantar på banken vid fall av sjukdom eller så. Till bra försäkring, till bra mat, ja ni vet.


Önskelistan till jul är nu utökad med : Öronproppar - av bra kvalitet.



Av anna - 20 oktober 2011 12:26

Fotografen kom, fotade och gick. Trevlig. Hoppas nu bilderna blir bra och att solskenet inte avslöjar dammtussarna jag missat! Ska bli kul att se dom. Bilderna alltså! Fotografera på lilla toaletten var inte lätt - en stund stod fotografen inne i duschen.


Det har blivit mer pyssel i pärl-skrinet. Det är terapi på hög nivå - om man inte välter ut en ask med små, små pärlor. För då blir det genast komplicerade känslor, mys-pyssliga ersätts av svordomar och irritation...så det låter jag bli. Peppar peppar ta i trä.


                     

Hängen                                  Hänge                           Armband med lås



 

Örhängen



Huuu! Solen skiner men jag fryser ändå : ( Trots strumpbyxa, knästrumpor och tjock-klänning.

Just det ja! Ska leta fram lite vantar och andra vinter attiraljer som det börjar bli dax för. Stövlar, dock utan foder, invigdes för ett par dagar sedan...tja,bättre än att behöva klafsa runt i gummistövlar.


Sovit i Stora Staden inatt, nu längtar jag ut till landet och den folk-fria utsikten...

Av anna - 20 oktober 2011 07:57

Jag har fått en  Award av SajberLena! Här satt jag och kände mig lite ensam och alldeles pigg - vaknade klockan FEM....sådant sysslar jag inte med egentligen.


Okey då! Måste avslöja min okunnighet gällande datorer...Hur i hela friden LÄNKAR jag till de andra bloggarna?! Nu har jag bara rätt o slätt skrivit deras adresser och hoppas inget blir ledsen för det!! - OK! Har läst på, och hoppas INNERLIGEN att det blivit rätt....


Reglerna lyder, när du fått Awarden ska du länka den till den du fått den av, fullborda de fem meningarna samt skicka den till fem andra bloggare.


1 När ingen ser eller hör mig...pratar jag högt och innerligt med mig själv eller med tv:n. Givetvis kliar jag mig i näsan! Sedan sjunger jag - inte bara i duschen. Mer hjärtligt än bra.


2 Jag går aldrig hemifrån utan...oj! Gärna en stor väska med bra att ha saker. Det "vanliga" som nycklar, mobil och plånbok + handsprit, trosskydd, läppcerat, almanacka, en frukt (om blodsockret sjunker) och säkert lite till!


3 Min blogg heter som den gör för att jag...bor i en dunge : ) Det var Grannen med hönsen som på en kräftskiva sa att dom nere i byn kunde gott undra vad "dom uppe i dungen har för sig" - det var tal om rena kollektivboendet.


4 Om jag vågade skulle jag...öppna en loppis!! En alldeles egen!


5 Om tio år kommer jag att...vara gammal och gungstolen gjort sitt inträde i mitt liv på riktigt! Nej, jag vet inte, att tänka så långt framåt kan jag inte...det har jag gjort förr i livet - och det har aldrig slutat lyckligt. Pass!


Skickar vidare till fem andra bloggare jag är nyfiken på :


skanz.bloggplatsen.se

endyrbartid.bloggplatsen.se

wifeey.bloggplatsen.se

lillajagbara.bloggplatsen.se



Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Skapa flashcards