Alla inlägg under juli 2013

Av anna - 31 juli 2013 23:45

.....att lära mig något nytt - eller möjligen att damma av gömda och glömda kunskaper!


Som de flesta är jag djupt imponerad av Astrid Lindgrens verk, någon som inte uppskattar fru Lindgrens fantasi kan dra något gammalt över sig.

Mina favoriter - fortfarande, så klart - är Madicken, Saltkråkan, Bullerbyn och Britt-Mari (lättar sitt hjärta)


Till mina nya kunskaper :


Tjorvens systrar Teddy och Freddy, heter visst egentligen Teodora och Fredrika!

Det visste jag inte.........tror jag.


    


Lillebror i Karlsson på taket heter Svante! Jag som tänkt att Lillebror var allt ett rart litet namn.

Att Tjorven har många namn kommer jag ihåg, men vilka?! Jo : Karin Maria Eleonora Josefina.


Kika här <---- och rensa upp bland barndomens minnen!

 

 

den "riktiga" Madicken!

HÄR!

 

 

en purung Astrid!

HÄR!


  

Av anna - 31 juli 2013 20:46

.....föddes en liten valp utanför Hörby. Två systrar fick han dela dagen med, men just Han var störst.

Mamman och pappan är lite kändisar i utställningsvärlden, så gissa vad fina de små valparna blev :-)


Han fick namnet xxxxx, ett isländsk namn, eftersom rasen är isländsk fårhund (precis som gamla tant jycken!)

I måndags flyttade den lille banditen hemifrån, hans syster och mor brydde sig inte nämnvärt.....hans (dåvarande) husse fick dock något fuktigt i ögat.


  Åker bil i mattes famn (ja, vi vet att det bör finnas bälte till honom)


  Tupplur på köksgolvet, i bekväm närhet av spisen - vet aldrig vad som kan trilla ned.



- Banditen -

 

 - kommer han att kallas här på bloggen.

- titta på nosen = ett hjärta!

- snor jordgubbar ute i planteringen.

- la en fin bajs inne i min klädkammare.

- troligtvis en modig och smart jycke,  det skymtar fram i allt valp-hoppsandet.


 


Askan från gamla tant jycken kommer hem imorgon, det gör ont i hjärtat på oss - men vi vet att hon har haft ett bra och långt liv tillsammans med Soldaten. Och på något konstigt sätt känns det som hon är här med oss ändå.


           



 



Av anna - 26 juli 2013 20:06

.....med mina passe-katter.
Egentligen skulle de åkt i söndags....men eftersom inget lämpligt hem dykt upp, fick de stanna längre.

Deras matte pluggar i USA och vill ha dit dem. Tyvärr klarar inte pojk-katten att sitta inlåst så länge :-( Inte utan något lugnande åtminstonde. Besvärligt det med att flytta utomlands när man har djur man ansvarar för.

Nåja, det fungerar okey här.
Tråkigast är att vi måst "stänga" av huset :-( Våra katter är på bottenvåningen och passe-katterna på ovanvåningen. Om nu någon glömmer stänga dörren mellan dessa blir det problem! Cat-fight är så hemskt otrevliga....

Varför i himlens namn kan de bara inte acceptera varandra?!

(Bilderna är på de konstant boende katterna)

/ anna - från mobilen

Av anna - 26 juli 2013 18:12

.....kommer här ett kanon-recept på chokladostkaka!


Fantastisk god!


(även om jag ätit för mycket av den och känner mig alltid däst och trött när jag tänker på eländet)


  


BOTTEN


10 digestive-kex

75 g smält smör


FYLLNING


200 g philadelphia ost

150 g mjölkchoklad

1 matsked vaniljsocker

1 ½ dl vispad grädde



ATT GÖRA


smält chokladen

osten vispas runt till den blir slät

häll chokladen och vaniljsockret i ostsmeten

vispa grädden till fluff

blanda ner grädden i chokladkrämen, till en jämn smet

smält smöret

kexen i en plastpåse och krossa till smulor, t ex med en kavel

smulor och smör i en form med avtagbar kant, tryck till smeten = pajbotten

kyl ner i kyl, helt kall

häll över chokladsmeten, bred ut jämnt över smul-och-smör-bottnen

i kyl minst 1 timme


- garnera med jordgubbar eller annat gott -



 

lånad här


 

lånad här


 

lånad här


 

lånad här


Lycka till!


  



Av anna - 21 juli 2013 21:08

.....var jag idag!!


Var hos föräldraskapet i stugan, modern och moi tog en cykeltur till "bok/tidningstältet" för att fynda.

Jag saknar några från Maria Lang, gissa vad jag fann!! Taadaaa!

En som jag letat länge efter : Svar till ensam Eva!

OCH - supertrevligt, priset var skrattretande lågt!! 30 spänn, den brukar gå på meeeer.

Jag gillar.


 

lånad härifrån

samt om innehåll






Saknar :


Gullregn i oktober

Dödligt drama på Dramaten

Tvillingen i spegeln


  






Av anna - 19 juli 2013 23:30

.......trenden att visa dagens outfit.


Jag har visst dissat mig själv tidigare att göra just den där "outfit-bilden"......men, men, jag testar ändå.

Jag är en känd shoppare på Tradera och andra second-hand ställen = billigare och mycket bättre för sopberget.

Dock är jag just idag inte uppklädd efter det mottot, sorry.

Åh nej, ibland så smäller även jag till med köpe-nya kläder.


 

linne från lindex

brallor från ellos

underkläder från kappahl ;-)

sockorna från hm


Ett visst intresse skapas för min "stil", eller hur?

Vad kallas den?

"hitte-på-lagom-slapp-stilen"?

Typ.


  

En gammal trasa runt huvudet och vips är jag tjusig som få.

Halsbandet är faktiskt second-hand!

Hittat i en ruffig låda här i huset.

Ingen har efterlyst det, så.........


  

 

Animalisk info följer :

  

Terrassdörren i bakgrunden leder ut till katternas helt privata kattgård.

De går genom en lucka från det inglasade uterummet.

Eller, tja, de och de - endast herr Sebastian använder luckan.

Vanessa tror inte hon kommer genom luckan - hon kan ha rätt.

TessiMyra vet nog inte hur luckan fungerar, eller så har Sebbe hotat med stryk.

Ibland öppnar jag stora dörren istället.

Jisses, vad gör vi inte för djuren?

Funderar på att byta ut kattluckan i väggen till en hundlucka.....för Vanessas skull....

Inte nog med egen gård, de har tillgång till en bamsebalkong på ovanvåningen också!

+ att de under övervakning får gå ut i bakre trädgården, den är relativt bra inhängnad.


         


  


Av anna - 19 juli 2013 20:48

Fredag!


Woopido!


Nu ska jag bjuda på en mumsig fredagsmiddag, visst är jag snäll, så säg!


  


- TACOPAJ -

(jag bör inte äras, det är Okänd som hittat på´t!)




DEG :


1 msk matolja

1,5 dl ljummet vatten

25 g jäst, den blå

0,5 tsk salt

ca 4 dl mjöl


Jäsa i 20 minuter


Ingen jäst hemma? Gör så här:


ca 4 dl mjöl

50 g smält smör

2 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

1,5 dl mjölk - vatten funkar oxå.



PAJEN, 3 - 4 portioner

(jag höftar själv vilt med ingredienser och mått.....det funkar det med :-)


ca 500 g färs

1 gul lök

passande kryddor

1 dl vatten

4 hackade tomater

4 msk majonäs

2 dl riven ost

2 dl creme fraiche


Förgrädda degen i formen, 10 min, 225 grader

Bryn färsen, hacka löken, blanda i kryddorna och vattnet

Bubbla i 20 minuter


Blanda de hackade tomater, majonäs, ost och creme fraiche till en röra


Häll färsen i formen, häll över tomat-majonäs-ost-creme fraiche-röran.


Grädda i 10 minuter i 250 grader


Garnera med rödlök och tortillachips.


- smaklig spis -


  

Av anna - 15 juli 2013 19:55

Måste berätta om vår härliga strand-dag i lördags.

Vilken dag! Massor med sol! Lagom med vind! "Varmt" i vattnet!


Daddy fyllde år så vi pep dit med ett flak öl och en kartong (hemmagjorda ;-) ägg.

Ölen uppskattades mest :-) "-Det är en riktig present!" Sa han glatt.


Vi smaskade go-lunch och mumsig kaka under parasollen medan Balla Balder försökte sig på att se svältande och ynklig ut...... Varför kan jyckar alltid äta? Om de bara kunde ta sig tid att njuta av godbiten också!


 


 


Cedric, sjuåringen, han är som en riktig liten man...... Han kan stå precis bredvid det han söker och med förtvivlad röst fråga efter just den saken, det händer ofta. Först vart jag bekymrad över hans syn, men så kom jag på det! Han är ju av det manliga könet! Taadaaaa!


I lördags kom han springande, in i huset, ut ur huset, " - Annaaaaa! Vart e mina badbyxor???"

"Tja, var hängde du dem på tork efter badet?"

"??"

"Var klädde du om?"

"På terrassen, men där är dom inte."


Jag reser på stjärten och går och kollar......I min VÄSKA ligger ett par blöta badbyxor, när jag med en suck tar upp dem rasar det ut ETT TON sand......ner i väskan med torra kläder.

"Jag har INTE lagt dem där! Det är då helt säkert!" säger ungen.


Att sucka och fnissa samtidigt - det går!

För lite skojigt var det faktiskt. Hur 17 kunde det finnas så mycket sand i en sådan liten rumpa?


   

parasoll och fikabord


  



Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Skapa flashcards