Alla inlägg under augusti 2012

Av anna - 31 augusti 2012 19:14

Tadaaa!


Tävling hos Aggehh.blogg.se!


Om 250 kr på Prylgrossen!


 


Jag tävlar om ett presentkort värt 250 - för att shoppa loss hos Prylgrossen.se, hos Agnes.

Tävla du med här <-----

 

  



Av anna - 31 augusti 2012 18:34

Fredag!


Ännu en vecka läggs till minnenas arkiv och imorgon är det (redan) september.

Här går det undan!

Snart dax för tomtar och troll att kika fram mellan granar och butikshyllor, och tur är väl det!

Vet inte hur jag skulle ta mig genom de mörka månaderna utan uppiggande nissar och gnistrande juleljus

i fönsterna.


Som ni vet är jag en Doft-Knarkare; utblåsta ljus, glögg, lussekatter, gran och hyacinter.......

.....utomhus är det dofter från skorstenar som gör mig lyrisk.

Min näsa och jag har det mycket trevligt tillsammans.


     


Är det fredagsmys hos dig?

Vi är inte så bra på det.....varje kväll är mys i det här huset. Även om kvällarna är sig skrämmande lika så är de myyysiga! Sen middag framför tv:n sedan är vi utslagna i varsin soffa, slänger ett par ord till varandra och bara trivs i varandras sällskap. Dock händer det att jag får ligga utslängd i soffan ensam, Soldaten har ibland problem med att sitta still......när han kan bygga ett hus, byta motor på en bil, jaga ett vildsvin, lägga om rören eller fälla ett träd. Typ.


Nu ska jag se om jag kan hitta lite skojiga tävlingar som vi kan ta del av!

Förresten, har jag sagt att JAG vann tävlingen hos Aggehh.blogg.se!?

Söt som socker, ser fram emot att få hämta ut den på posten.


 


  

Av anna - 30 augusti 2012 21:01

Nu doftar det höst, på riktigt, utomhus.


Det är lika sorgligt som det är mysigt.....en konstig känsla det där.

Att inte riktigt veta om jag vill gråta och skrika eller om jag vill fnissa av mysighet.


Sommar v/s Höst


varmt - svalt

ljust - mörkt

bada ute - sitta inomhus

lite kläder - tjock tröja

jordgubbe - äpple

svettig - kall

grillkväll - spelkväll

kubb - monopol

läsk - varm choklad


Bara lite sådär kom jag precis till insikt!


Sommar vinner lätt över höst!


Även om det luktar härligt av natur på hösten, att luften är hög och klar, att baka äppelkaka och kura under luddig filt så är sommaren bättre!

  

Blommiga dofter, bad och sol, svettig asfalt, brännande sand, svalkan under träden, långa ljusa kvällar, syrener, solskensfika, utflykter, ledighet, nattliga nakenbad......det är bara att fortsätta rabbla till du tröttnar.


 


  


Av anna - 30 augusti 2012 20:42

Tävling hos Angelica.blogg.se.


Vinn :


egendesignat iphoneskal, från Caseapp.se


eller


egendesignade klistermärken, från Stickerapp.se


Reglerna är super-enkla, var med Du också!!


Till tävlingen


  

Av anna - 29 augusti 2012 23:29

Dimman låg som slöjor över åkrarna nu i kväll.

Då dansar älvorna.


 


Dansen spred sig ut över vägarna där jag sakta rullade fram

i min längtan efter hemmets trygga vrå.


 


....det är till hösten älvorna dansar....


  

Av anna - 28 augusti 2012 17:02

Min Moder fyller år idag, hela XX år!

Skriver jag ut siffran kanske jag stryks ur testamentet, och det skulle vara trist.


Gratulerar på högtidsdagen!

 

Den 28 augusti 19XX föddes E A-C Andersson på Ystads BB,

dit präst inkallades för nöd-dop.

Det visade det sig att hon klarade sig bra och flyttade till Malmö som liten,

tillsammans med min mormor, morfar och storebror S.

(de väntar på oss i himlen)


 


Bild från tidigt 70-tal, lilla jag och en Moder på endast 22 år.


Visst är vi fina?


Grattis mamma!


  



Av anna - 26 augusti 2012 10:45

Lördagkväll:

 

Vi hade ätit, duschat och klämt ner oss i hög i soffa.

Varför utnyttja alla tre sofforna, när vi kan sitta i

klump i en av dem?

 

Blixtar lös upp hela himlen som såg ut att gå i ljuslila färg.

Vackert - tyckte jag som uppskattar ett åskväder.

Boom och brak, inte jätte nära, men de hördes.

Grisarna virrade fram och tillbaka, de enades om att bli rädda.

 

Stackars dem att bli rädda i sällskap med mig.....

Inte sjutton kom jag med tröstande ord.

"rädda?? Ni är ju inomhus?? Vad är det med er?"

(har aldrig påstått jag är pedagogiskt lagd)

 

"går strömmen får vi mysa med levande ljus..."

säger jag och tjoflöjt sade det svvvvvvuch när huset gick ned för räkning.

Det blev mörkt.

Jag brast ut i gapskratt, ungarna kved och Soldaten muttrade.

 

Med tända ljus och ficklampa fick vi koll på varandra igen, precis som vid förra

avbrottet anslöt sig djuren till oss.

Mysigt!

 

Grisarna började bröla, en gömde sig under bordet?!

Det är otäckt av mig, men han lockades fram under kvävda fniss-attacker....

 

  

 

Satt och berättade minnen i ljusets sken - om åsk-minnen!

Det var kul, de till och med log då och då!!

Jag har massor med åsk-berättelser från barndomens somrar i skogen.

Hur vi klarade oss i tre månader utan el - tänk vad?

 

Och det gick bra, då.

Varken jag eller The Sis har tagit större skada av dessa upplevelser.

Trots vår Moder som hade en tendens att pipa som en mus när åskan gick.

Åska och blixt är mysigt, bara man behåller respekten för naturens röst.

 

Klockan var lite över tio så jag tyckte vi kunde gå och lägga oss.

Då bröt vansinnet ut; inte kunde de gå och lägga sig utan lampa,

inte kunde de gå på toa utan lampa, de minsta grät och snorade.

 

Hur kan en tuff Soldat få tre små harar?

 

  

 

Lyckades få alla i säng, vi har fejk-ljus som de fick med sig in i rummen.

Ligga i vår säng? Varför det? Det var strömavbrott ingen sjukdom eller

jordens undergång (just nu åtminstone)

 

Någon gång under natten återvände civilisationen till oss på åkern.

 

Fy, vad jag kommer att sakna datorn om elen ger sig av i längre period!

Meeeen, det ska nog gå det med.

 

Hörs senare.

 

  

 

 

 

 

 

Av anna - 25 augusti 2012 13:43

Jodå, en var på marknad igår kväll med grannen med hönsen och hennes polare.

Och; nix! Tänker inte säga vart eftersom jag kanske säger något negativt om besökarna/invånarna i staden...

Menar inte det negativt eller elakt - det är bara några tankar som slog mig när vi traskade omkring i röran.


Det var trevligt!

Lagom med folk, trevliga stånd att kika i och en god doft av mat låg över området.

(på ett ställe fanns det fisk......jag är ledsen men det doftar inget vidare)


Till mina tankar då - som på inget sätt är en allmän uppfattning.


- fyra olika sorters marknadsbesökare -


presenterade genom flest kommer först


Nr 1


Föräldrar med liggvagnar, bärsjalar och baby Björn bärdon.

Alla väldigt unga.

Väldigt unga.


Nr 2


80-tals frisyrer tillsammans med fleecejacka och slitna mysbyxor.

Flesta i 50 + åldern och uppåt. Ofta med ett uppochnervänt leende.


Nr 3


De välbärgade damerna i yngre medelålder och yngre pension-ålder.

I Gudrun Sjödén och liknande designers kläder samt ytterst välansade i barret.


Nr 4


"jag har trillat ur ett modereportage" - tjejerna.

17 - 25 års åldern, typ.

Fantastiskt vackra!

Fantastiska kläder!

Grym sminkning och hår!


Okey då, fem olika stilar lade jag märket till.


Nr fem, utanför tävlingen : vi allmänna, vanliga, neutrala.

(även om grannen med hönsen inte uppskattade mina blommiga foppa-tofflor, hon fnös åt dem...)


Tillägg

Nr 1 - har de inget annat att göra än att skaffa ungar? I så ung ålder?

Lite studier och plugg skadar oftast inte en människas fortplantning.

Nr 2 - varför fastnar en del i fel årtionde? Bor de mitt i skogen och saknar

kontakt med omvärlden? Snälla nån, besök en frisör och kanske lämna

städa-stallet-kläderna hemma. Och le mot världen för sjutton.

Nr 3 - åhhhhh! Ni är så fina där ni böljar fram med underbara kreationer!

Det doftar rikedom och Chanel nr 5..... Ni är mina förebilder inför ålderns höst.

Nr 4 - jag stannar upp och tittar där ni glider förbi och ser alldeles precis likadana

ut som i den där modeblaskan jag tittade i igår. Lite läskigt, nästan, att ställas så där

nos mot nos med en modell.....


  



Slösade hela 40 spänn!

20 på läsk och choklad.

20 på en fotlänk.


 


Inga sura miner?


  

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Skapa flashcards