Alla inlägg under januari 2012

Av anna - 31 januari 2012 17:49


Tänkte jag skulle skriva lite om mina favorit författare och börjar med


MARIA LANG - Dagmar Lange


 



Född 1914 i Västerås, Västmanland, flyttade efter ett år till Lindesberg.

Vid tre års ålder avled Dagmars pappa och hon och mamman flyttade tillbaka till Västerås,

1919 gifte mamman om sig och flyttade till Nora.

Två halvsystrar, en av dom blev Dagmars bästa vän genom livet.

1921 började Dagmar skolan och efter tre veckor blev hon uppflyttad till andra klass.


1926 började hon fyrårig kommunal mellanskola där Dagmar fick tillgång till fler böcker.

Favoriter,  bla Greven av Monte-Cristo och Ivanhoe.

Efter realen gick hon treårig latinlinje i Västerås.

1933 blev det Uppsala där hon läste nordiska språk. Efter en termin där flyttade hon till Stockholms högskola.


14 september 1939 - filosofie magister i litteraturhistoria, och fortsatte studera mot en licentiatexamen.

Doktorsavhandlingen handlade om Pontus Wikner.


1940 - fick arbete på Högre Läroverket i Gävle.

1941 - fortsatte sitt arbete om Pontus Wikner.

1944 - efter flera års arbete kom det fram uppgifter om Wikner som inte gick att publiceras så länge släktingar levde. Fick rådet att byta ämne....

Tog arbete på Ahlströmska flickskola som ämneslärarinna.

Efter två år blev Dagmar rektor på skolan och senare lektor.


1945 - tog upp arbetet med Wikner, trots rådet att byta ämne.

24 maj 1946 - offentliggjorde hon sin åsikt om Wikners personliga bakgrund till hans dikter.

Hon klarade sig och fick sin doktorsgrad.


1942 - skrev Dagmar och en vän en deckare "på skoj", de uppfann komissarien Christer Wijk - tyvärr rann det hela ut i sanden.

1947 - 48 - skrev hon ensam en deckare om just Christer Wijk, "Mördaren ljuger inte ensam"


I samband med debutboken så ändrade Dagmar sitt namn till Maria Lang. Passade inte att skriva om ond bråd död när hon var rektor för flickskola!

Hennes fullständiga namn är Dagmar Maria Lange = Maria Lang.


1949 - kom deckaren ut och redan i första recensionen avslöjades det vem Maria Lang egentligen var.


I så gott som alla deckare har Christer Wijk varit med.

Några deckare är skrivna i jag-form, Puck Ekstedt Bure som berättar.


Ofta utspelas händelserna i SKOGA som egentligen är NORA.


 

- bild lånad härifrån -


Fantastiskt välskrivna, ingående beskrivning av personer, naturbeskrivning som gör mig lyrisk och böckerna är alldeles, alldeles fantastiska.


Sista boken kom 1990 och 1991 avled en stjärna; Fröken Dagmar Maria Lange.


Kommer ihåg den morgonen, radion var på och jag låg i sängen och drog mig. Så säger nyhetsrösten att författaren Maria Lang har avlidet.....och jag grät.


För mig betyder hennes böcker  a l l t - vänskap, värme, lärdom och att få äran att vara med i ett Sverige som inte längre finns.


Det var i 13-års åldern jag upptäckte Maria, lånade om och om igen på biblioteket. Samtidigt som jag letade hennes böcker på loppisar och bokreor.


Tack Maria   

för att du gav oss Christer, Eje,

Puck, Camilla, Almi, Helena, Janne, Katja, Leo, Erk 

m fl.


  


LISTAN - de som är i blå färg = finns i min privata samling.

  • mördaren ljuger inte ensam
  • farligt att förtära
  • inte flera mord!
  • en skugga blott
  • rosor, kyssar och döden
  • tragedi på en lantkyrkogård
  • se, döden på dig väntar
  • mörkögda augustinatt
  • kung liljekonvalje av dungen
  • farliga drömmar
  • ofärd i huset bor
  • vår sång blir stum
  • att vara kvinna
  • en främmande man
  • tre små gummor
  • ögonen - noveller
  • siden sammet
  • de röda kattorna
  • svart sommar
  • vitklädd med ljus i hår
  • ingen returbiljett
  • intrigernas hus
  • staden sover
  • mördarens bok
  • vem väntar på värdshuset?
  • vi var tretton i klassen
  • det är ugglor i mossen
  • dubbelsäng i Danmark
  • körsbär i november
  • arvet efter Alberta
  • Camilla vid skiljevägen
  • svar till ensam Eva
  • inga pengar till Vendela
  • gullregn i oktober
  • docka vit, docka röd
  • fyra fönster åt gården
  • använd aldrig arsenik
  • klappa inte katten
  • dödlig drama på Dramaten
  • ånglok 16 på fel spår
  • tvillingen i spegeln
  • flyttbil försvunnen
  • se Skoga, sedan XX

Ungdomsdeckare :

  • akta dej Katja!
  • hjälp mig Katja!
  • Jan och Katja jagar jultomten
  • Jan och Katja jagar en kista

PS tror mig vara ganska säker på uppgifterna - ber om ursäkt om något skulle visa sig vara galet.   

Av anna - 31 januari 2012 14:10

Hurra!

Min första negativa kommentar har kommit!!!  



Älskar alla trevliga och roliga kommentarer - men lite kul med en negativ oxå. Då har jag berört nå+1gons intellekt! Även om just denna kommentaren är mer mot mitt liv och utseende. som jag kanske måste omvärdera.


Av någon märklig anledning ville inte datorn kopiera idag - så jag har skrivit av orden

- med felstavningar och allt.


Håll i hatten, här kommer det :


Från : Någon som du kände.


"Det är inte sexit att låta sig förfalla och dra ullsockorna på fötterna och låta dom grå håren få leva sitt eget liv.

Men vist livet på landet gör sig påmind om det enkla och naturliga. Men så osexit att man inte står ut, naturen kan behöva lite hjälp på traven. Jag kom att tänka på den där tanten som slutade att använda spegeln när hon inte orkade bry sig om sig själv.

Är du hon?"



Njaeee, vill nog inte påstå att jag bojkottat speglarna i huset. Faktiskt så besöker jag dom ganska ofta!


Klädstilen : brukar vara kjol eller klänning med fina knästrumpor på mina tights klädda ben. Jeans ibland med tunika eller blus. Mysbyxorna åker på till kvällens mys i tv-soffan.....meeeen, är inte det okey? Så länge jag inte går i byn eller stan iförd mjukisbrallorna?


Smink : osminkad endast om jag är sjuk. Annars helst svart ögonskugga, kajal, eyeliner och mascara. Ibland mörklila ögonskugga. Och skulle jag (mot all förmodan) gå på fest kan det slinka på lite glitter.


Hår : Oftast uppsatt i tofs eller små pippilotter. Innan klippningen brukade jag ha inbakade flätor. Har inte tänkt på att det skulle vara stötande med mina VITA hårstrån. (nu är jag lite fånigt stolt över att dom just är vita och inte grå. Älskar gamla damer i pageklippning och vit hår!)


Ska jag vara brutalt ärlig så brukar jag ha slingor eller färg - men vi har inte råd med sådant som onödigt. Och det är onödigt. Tyvärr.


Sexig : jag vill inte vara sexig längre! Jag vill vara fin! Jag tycker det är skillnad på sexig och fin.


Kanske ska börja med dagens kläder här på bloggen?!

Det kunde vara kul!

Varför inte - får se.


Lite trist är det att kommentar-skrivaren tycker livet på landet kan vara så icke sexigt - att hon/han inte står ut.

Det är trist och synd.


Stort tack för kommentaren, den var uppskattad (på riktigt menar jag!)


  





Av anna - 30 januari 2012 18:44

Man ska inte ropa hej förrän affären är i hamn......men, jag ropar ändå!!


  


SÅLD!!


DEN ÄR SÅLD!!


LÄGENHETEN ÄR SÅLD!!


TILL HELENA, PRECIS SOM JAG VILLE!!


Jag vet, jag vet. Vi har inte skrivit kontrakt ännu, så allt är öppet för förändring.

Vågar jubla lite lätt!


I fredags bjöd hon 470 000 kr, jag bad mäklaren säga 480 000 kr, så kunde vi hamna på 475 000 kr?

När mäklaren gav mitt pris på 480 000, så funderade Helena i ca 2 sekunder, sedan = Yes!

Nice!


Slutar jubla NU och väntar på att kontrakt är skrivna.

Tingeling!


Imorgon blir det en tur till Malmö (har dammat av min skottsäkra väst) ska packa lite och hälsa på Cecilia för att fixa hennes naglar.

Var lat idag och satt på fejknaglar på mig själv :


 


Då blir det kanske att packa något snabbare än jag gjort den senaste tiden. 3 - 4 kartonger i månaden är inte speciellt rappt och snabbt.

Lovar att ta tag i ett par kartonger i morgon. Böcker är tunga och köksprylar knöckiga att packa så de håller.

När skåp och lådor är tomma kommer nästa svettiga pass : möblerna! F**K!

  • garderob
  • bäddsoffa - tyngst i Skåne
  • kökssoffa, köksbord + tre stolar
  • två skåp/hyllor
  • två mindre bokhyllor
  • två små soffbord
  • och lite till

Hej hå, hej hå vi till gruvan gå!

Som sju små dvärgar ska vi slita i gruvan = bära på möbler

...förhoppningsvis...


  


Av anna - 30 januari 2012 17:43

TÄVLINGSDAX!


Vinn valfritt plagg från Repeat för 699 kr!


 klicka----> nordljud butiksbloggen <----- klicka


Här finns det mycket "jag måste ha"!!!!


 

Av anna - 30 januari 2012 12:59

- Solen skiner och himlen är blå -


Det är ganska kallt ute....stackars Soldaten fick gå upp i ottan för att köra och köpa pellets till pannan.

Dumpa släpet här och köra vidare till arbetsplatsen.


Innan han for iväg på pelletsjakt hade han en "idé"


"Du skulle kunna köra och hämta pellets idag!"

"??!!"

"Låna Grannen med hönsens bil och häng på släpet - bara."

"??!!"


För det första: Vem lånar ut sin bil till en nybörjare, som har kört ensam En Gång? Och med släp!?

För det andra: Vet han inte hur mycket En pelletssäck väger? Och vi ska ha släpet fullt.

För det tredje: Kanske en idé att öva med släp - tillsammans först?


Sedan skrattade han rått och for iväg.


Är det konstigt att mina vita hårstrån tränger sig på? Det senaste året har jag vitnat mer och mer.

Kan döljas med färg - men vad fan, är jag till åren kommen så kan det få synas....


MIN LUGG!!


   


 


Titta och döm. Är det ruskigt?


Igår var Balla Balder på besök....han bajsade på golvet. Och inte en käft såg det!? Huset fullt av folk = The Sis, jag, Soldaten och tre små grisar.


Kattmaten står på kortsidan av soffan med en kartong framför - låter konstigt, men det är inte så märkligt i verkligheten. Gamla tant jycken har lite svårt att låta bli att diska skålarna annars - den där lösningen fann valpen skrattretande. Så han sprang på stora tassar mot soffan, kastade sig platt ner och ålade som en fisk in under, när huvudet kom fram på andra sidan började han  ä t a !! Kroppen låg helt avslappnad i märklig vinkel. Huvudsaken var att munnen fungerade. Det smaskades och knaprades och katterna flydde.


Graciösa The Sis skulle plocka ut grabben, det slutade med katastrof.

Balla Balder började sprattla, hamnade i vattenskålen som välter ut över mat och golv.


The Sis börjar svära, jag tar valpuslingen under armen. Gamla tant jycken vaknar av uppståndelsen och vill vara med; det luktar mat! Kartongen (Hundskyddet) far iväg, The Sis ligger på alla fyra och muttrar medan hon torkar vatten (Parkettgolv)

Mellan soffa och vägg finns inte mer utrymme än att systern får plats. Ändå tränger gamla tanten in sitt huvud på samma plats?! Jag skrattar och svettas med en halvt galen valp under armen.

Samtidigt lagar jag middag....försök ha koll på fiskpinnarna med en hund i famnen. Som börjar bli för stor och tung för att bäras.


Vet inte riktigt hur, men till slut hade jag fått alla till bordet, alla djuren fått mat - på olika ställen i huset....

Valpen fick vi knyta fast med kopplet på en stol. För att få mat-ro.

Gamla tanten tycker Balder är SkitStörig! Bara han tittar på henne åker hennes läpparna upp i ögonhöjd - hon ser inte snäll ut. Balder begriper inget och fortsätter att busa runtomkring henne. Smart.


Tre små grisarna är bra på att underhålla honom. Jäklar i havet, fram och tillbaka, hit och dit. Ruggigt kul med en tygbit. Balla Balder hängde sig fast med sina hemskt vassa babytänder i tyget och en av grisarna sprang fram och tillbaka med honom åkande efter sig. De såg lika glada ut allesammans.


Katterna dök upp vid matdags....tills dom såg Balder; vände och sprang därifrån. Dom är inte valpvänliga. Sebbis blir onaturligt skräckslagen och Nessi vill begå mord.... Hur fan har jag uppfostrat dom?!


Kvart över sex skulle all grisar in i bilen och forslas till sin mor.

The Sis och uslingen körde mot sitt lilla hus, den lille somnade som en sten i bilen och orkade knappt gå från bilen till huset! Utslagen.


 


  


PS: den där brandvarnaren som uppför sig märkligt - i morse var den på väg ner igen.

Och nu har jag inte haft tvättmaskinen igång.


Av anna - 29 januari 2012 11:40

Mohaha!

Det där spöket som slängde brandvarnaren i golvet igår. Han hälsade på en gång till igår kväll!

Vi satt helt lugnt och stilla och tittade på E.T på tv:n, fjärrkontrollerna låg mitt på soffbordet och katt nummer ett var ute och katt nummer två låg bakom soffan. Jycken - som inte har för vana att hänga på bord, låg under nämnda bord.

Så sa det "klick" - du vet: trycker man på ok-knappen kommer det upp vilken kanal som visas och vilket program - och fram dök kanalinformationen. Från en helt annan kanal?! Som inte ville försvinna igen.

Tjatter utbröt runt bordet. Kul - tyckte jag.

 


För en stund sedan utbröt det oljud igen. Gamla tant jycken skällde som en galning och försökte hoppa ut genom glasdörren i köket. Tre bilar kom ner körande på "vår" lilla grusväg. Parkerade ute på marken och ut vällde typ 70 jägare.... Jag har lite svårt för den typen av hobby, fara ut i gäng för att döda. Varför i hela fridens namn vill någon göra det??

Givetvis begriper jag vissa dödsfall krävs, även om det är trist, men att spatsera runt med gevär för att mucka med harar och fasanser - där har jägaren tappat min förståelse.

Jo - om personen i fråga svälter och inte har någon mat! Men hur ofta har någon det så i Sverige? Speciellt någon med lov att jaga, stora bilen och ett gäng fräsiga puffror.....och välmående jycke bredvid sig.


 


Fjärde skjutningen i Malmö på en vecka. Men.....det är inte så farligt! Bara att gratulera Malmöborna, med min uträkning så kommer det att bli många fler. Fyra - tssssss - inget att offra tidningsplats till.

Besvärligast är det om en stackare avlider, då blir stan avstängt (glöm inte köpa blommor) och sedan ska vi gå i sorgetåg efter en bil med den avlidne. Under rop och skrik. Det ligger liksom inte för mig. Att högljut sörja en för mig okänd person.

Sorry.

  


Litet ljus i mörkret : fick meddelande från mäklarkillen. Söta, trevliga Helena har inkommit med BUD! Imorgon ska mäklargrabben och jag talas vid, bestämma hur taktiken ska läggas upp. Placera ut våra trupper så att säga. Samtidigt undvika att trampa på en mina. (måste nog börja umgås med andra än Soldaten...)

Inget skambud, men inte riktigt vad tänkt oss. Minst 5 000 kr till, men målet är 10 000 kr till = då är den hennes.

Hoppas, hoppas hon inte ändrar sig.


KOLLA HÄR - lägg ett bud!!


På kylskåpet har jag satt kvittot från min ica-shopping i fredags. Skuggan tittade på den och frågade varför den satt där. Eftersom det är min första egna biltur shopping!


Skuggan "-hur mycket handlade du för?"

Jag "-800 kr"


Skuggan tittade på mig, sade inget men hennes tanke var lättläst :

"Oj, pappa kommer aldrig mer låta dig åka och handla ensam igen..."


Så jag lade till att det var faktiskt "mina" slantar!


Skuggan "Jaha! Då så..."    


Kul att se henne, skaka lite på huvudet och se bekymrad ut. Tyckte nog att jag slösade loss.....på toapapper, mat, kattmat och lördagsgodis - eller kanske inte på godiset.


  








Av anna - 28 januari 2012 15:53


Lördag i dungen


Här var det lördagsmys Big Time; spelat "Settlers från Catan" - rekommenderas, är från tio år men mellangrisen på snart sju fixade det bra - med lite läshjälp.


Fikade med kakor från himmelriket! Kexen med marabou-chokladbitar, oh my god! Galet mumsiga. Nu sitter jag och klickar på datorn, Skuggan ritar rosor, Soldaten delar sin uppmärksamhet mellan sin dator och grisarna framför tv-spelet. Jycken sover, Sebbe ligger gömd i kojan och Nessie ligger på en stol här hos oss.


Himmel vilket liv det är borta i tv-hörnet....tur vi inte har grannar. Störningsjouren hade ryckt ut med blinkande sirener! Det dunsar, smäller och tjoas. Och hyperventilerar?! Mellangrisen flåsar så jag blir lite orolig.


"Haha! Jag slog ner dig!!" - vrålar Soldaten till sitt lilla barn.

"Vänta bara, nu döööör du, mohaha!" - vrålar kultingen till sin far.

"Blåtira, Blåtira, Blåtira!! Knock Out!"


Soldaten kommer med information om matcherna, kultingen klår lätt både storebror och fadern i boxningsmatchen.

Tja, inte helt förvånad. Lillgrisen har tänkt sig en framtid som riddare och är alldeles för bra på krigsspel på datorn....med åldersgräns som inte uppnås för om tio år, eller så.

(det får inte finnas aliens med i spelen för då kommer en gråtande riddare ner från spelrummet)


Hjälp vilken skillnad på när det är jag och Soldaten som är hemma - och nu!!

Då lullar jag runt i tystnaden, pillar lite här, pysslar lite där. Klappar en katt, trampar på en hund. Tittar ut över fälten och tänker på just ingenting alls.

Ska ärligt erkänna att Det livet är det jag föredrar, utan tvekan. Även om det är käckt med avbrott i lugnet. Men det beror fan på hur stort avbrottet är, menar inte i tid - utan hur mycket Tjo och Tjim det blir.

  - djupt imponerad av er som lever med barn på heltid -   

...min hjärna blir gelé....


 


Jävlar! Det smällde till och ner från taket trillade brandvarnaren!!??

What?

Soldaten "-huuuur kunde den lossna?"

Jag "-spööööket...buuuuuu."

Soldaten ser lite bekymrad ut över mitt uttalande, som var på skoj.

Jag "-skakningarna från tvättmaskinen? Den står nästan precis ovanför?"

Soldaten "-ja, så klart! Så är det."


Givetvis var det spöket som skojade med oss, tsssss - skakningar från tvättmaskinen.

Fantasilöst och tråkigt!



  





Av anna - 27 januari 2012 19:13

- Äntligen -


Hittat en sida med underkläder, som inte är "sexiga" som det kallas....jag kallar dessa grenöppna trosor porriga.

Och porriga underkläder har jag vuxit ifrån, både till åldern och storlek!

Nej,nej nu menar jag inte att vara tråkig eller pryd. Jag vill ha bekväma och fina underkläder - det är precis lika bra som Sexigt/Porrigt i ungdomens vältränade glansdagar.

För mig.


Storleken har ingen betydelse har jag hört, men det beror ta mig 17 på vad som mäts.

Och jag menar rumpstorleken.

Alla rumpor passar inte i glittriga stringtrosor! Inte min i alla fall.

Hoppas ingen tar illa upp - andra får gärna ha vad dom vill, bara trivseln infinner sig.


Hoppat runt här med lilla datorn, hittat massor av finfina saker - trevlig fredagsnöje med fönstershopping!


Kika in på SmartGirl om du gillar fina och rejäla underkläder

och som grädde på moset = väskor, smycke, kläder och skor.


Favoriter:


  Läs mer här!!


  Läs mer här!!     Läs mer här!!    Läs mer här!!



Från det ena till det andra.


Soldaten ringde precis från sin arbetsplats. Lite otäcka nyheter.

Läste tidigare i tidningen om en Skurkig Man i Danmark - skitsamma vad han gjort. Men det är fan inget bra.

Nu visade det sig att den här Skurken befinner sig på Soldatens vänlista på FB.....

Så ikväll/natt efter midnattsmiddagen ska det raderas på listan.


I morse utspelade sig ett roligt samtal i sovrummet.


Han "är du vaken? Dax att gå upp."

Jag "min klocka har inte ringt ännu."

Han "??!"

Jag "min klocka har inte ringt ännu!"

Han "??!! Har dina glasögon inte rymt?!"


Slutsats = vi behöver en tolk.


  


Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Skapa flashcards