Alla inlägg under december 2011

Av anna - 31 december 2011 14:01

Härligt!

Inte en enda raket har jag hört!

Undrar hur min lilla lägenhet har det, misstänker, nej, jag vet, att där dundrar det som i krig.

Det gör det i och för sig till vardags också. Ruskigast är det när det smäller så det dundrar i berget och marken skakar. Förra året smällde det till och liksom skakade i källaren under mig.


Nix, får jag välja så skiter vi i raketer! Det för bara oväsen, skräpar ner och är farliga! Till vilken nytta?

Absolut, så är det hur tjuzigt som helst med glittret i skyn. Speciellt de som är gnistrande vita!

Klarar vi oss utan? Jepp.

Klarar sig djuren utan raketer? Jepp.


Klarar sig de små kriminella puckona som slänger raketer på djur och tanter? Nepp, men de kommer nog på något annat att terrorisera sin omgivning med. Elda upp en bil kanske? Eller varför inte slå ner en tant och sno hennes handväska? Kanske sno en bil och köra i 160 genom stan, pluspoäng om man kör ihjäl någon?

Jag har fler förslag, typ på allt som jag själv aldrig har gjort.... Funderar på att slå i sönder en glasruta och sätta eld på ett soprum. Så jag kommer i fas med flertalet av invånarna i Malmö.


Tillbaka till raket-krafset. Om vi har sådana hemma? Tyvärr, jo. Och inte lite heller.

Soldaten och hans arvingar är djupt förtjusta i detta penga och natur förstörande skit.

När Soldaten plockade fram plånboken och utan att blinka betalade flera hundringar för raketer blev jag putt.

Här sitter jag och snikar med slantarna för att kunna göda smågrisarna.


Ska fodra dem både genom julen och nyåren och dagar där i mellan - så köper han  r a k e t e r !?

Så jag gick till frisören i förra veckan! Av ren ilska....har längtat efter en sax hur länge som helst, men avstått. Gissa om Soldatens kommentar var "Ska du till frisören...nu?!" Tänk för att det skulle jag! Kan han slösa pengar - så kan jag.

Tack för ordet.


Skuggan är festklädd, Myran försöker vara festklädd med skjortan öppen och på trekvart. Lille Riddaren springer i pyjamas och kalsonger. Riddaren ska in i duschen för avsköljning, Myran har redan skrubbats.

Själv har jag mysklänning. Orka stassa upp sig - för hemmasittande.


  Skuggans tjuziga glitter-ben med lackskor!


  Min ulliga fotbeklädnad.



Av anna - 30 december 2011 19:36

Jajamen!

Snott runt i Perstorp, en anrik stad med möjligheter utöver det vanliga!


Eller inte - vad vet jag.

Såg ut som alla andra småställen under snöfri vinter. Grått och trist.

Lite roligt var att skolan låg granne med kyrkogården...så inte de som besöker sina släktingars gravar behöver traska runt i tystnad och begrunda årens gång. Eller, så att småungarna bara kan kika ut genom rutan - och se vart dom kommer att sluta. Mask föda.

Hur jag hamnade i Perstorp? En annan del av Sverige...tog bilen med The Sis. Tittade på valp. Men inte till mig. Till henne. Oh my good, vilken söt sak. Ville äta upp honom, mums! Liten och småpluttig.


Blev lite orolig när vi letade efter rätt adress...på ena sidan av vägen låg villor. På andra sidan 4våningshus. Gula. Med stort behov av kärlek...misstänker att några av invånarna oxå behövde kärlek - såg för djävligt ut i visa fönster. Nix, inga bra vibbar. Och när trapphuset visade sig vara ruffigt och stinka kiss....var det nästan så jag vände.

Om nu den som öppnade dörren skulle se ruffig ut och lukta kiss - då blev det banne mig ingen valp från det stället. Som tur var öppnade en ung kille, som uppförde sig trevligt, artigt och verkade uppriktigt intresserad av sina jyckar. Tur för honom.

Två vuxna (varav en var mamman) och 8 valpar. Och en flickvän av den minsta sorten, i storlek alltså. En liten tjej att ha i bakfickan.

Trevliga, lugna vovvar. Inte ett skall eller pipgnällande. Kändes som trygga och välmående djur.

Så det blev att plocka upp plånboken för The Sis och på lördag hämtar hon hem sitt barn. Säkert till katternas förtret. Stackars Ronja, hon kommer att få utslag av irritation över hundkräket.


När vi kom hem så var det en valp som sprang omkring i trädgården, mycket hundar på en dag. En liten dunboll for över gräsmattan som en liten boll. Hit och dit. Söt som socker! Grannen med hönsen kom in med underverket. Det är Grannens föräldrar som gjort slag i saken och blivit föräldrar igen. Grannen själv, har huset fullt! Hundar och katter och två andra, mer annorlunda husdjur :-)

Nog om det.


Snacka om att jag är vovve-sugen! På en egen hundrackare, även om gamla tant-jycken här är toppen, så är hon inte min. Den tanten är Soldatens jycke, utom när hon vill ha godis eller extra kärlek.....



    Gamla tant-jycken     



  


Av anna - 28 december 2011 22:55

Nu närmar vi oss nyårsafton.


Det blir här hemma i dungen, 3 små grisar anländer imorgon.

Fullspäckade med saker att berätta! Varit hos mormor och morfar i Danmark över julhelgen. Undrar om dom fick något extra trevligt av danska tomten?


Klapparna dom fick här hos oss har vi kvar, så det blir ett himla pysslande gissar jag. Myran fick ett stort paket med lego, det får Soldaten hjälpa till med. Jag håller mig till Skuggan, i hennes paket var det målarsaker och en massa pärlor. Så här ska det tillverkas halsband och grejer.

Riddaren kommer sitta vid datorn och spela sina evinnerliga spel - begriper inte hur han orkar!

Med tanke på alla Sims-skivor jag själv fått ska jag inte klaga...ska bara plocka hit min andra dator, den här lilla söta orkar inte med så tunga saker som Sims :-) Sedan jäklar ska det "simsas"!


Tillbaka till nyårsafton. funderar på vad jag ska göra för mat den dagen. Frågar jag mina smågrisar kommer dom att svara falukorv och mos eller så säger dom pannkakor... Inte riktig nyårsmat, vad? Jaja, får höra med dom. Kanske fått lite mer lyxiga vanor efter Danmark-besöket och kommer med roligare förslag?

En stor flaska pommac ska vi ha att skåla i - det har jag bestämt.


Ruggigt skönt att det bara ska vara vi. Min sociala kvot är totalt uttömd, inte en smula kvar. Undrar hur lång tid det kommer att ta att fylla den igen?


Först julafton den 17 december = massa folk.... sedan julafton 24 december = massa folk. Sedan middag den 26 december i Malmö.

Och ALLA tillfällena var hur trevliga som helst!


Det har ingen betydelse att det var släkten...det tär hårt på min tilldelade sociala kvot.


 








Av anna - 28 december 2011 11:11

Jag hatar, avskyr, verkligen lider när jag vaknar av en mardröm....


Är det bara jag som utsätts för sådana? Skitsamma vad dom handlar om, jag blir svag och matt hela dagen.

Tidskrävande och psykiskt tärande. Behöver lugnande tabletter, typ. Finns det inget bra att stoppa i sig för att slippa mardrömmar?! Eller något som gör att jag glömmer skitet efter jag vaknat helt kallsvettig och upprörd?


Tidigare hade jag mardrömmar alldeles för ofta, det har verkligen blivit bättre. Men när dom dyker upp så gör dom det med besked. Tre olika "teman" har dom, ibland ihop blandade till en mardröm, ibland ett tema åt gången.

Jag har i hela mitt liv haft livliga drömmar, helt klara, kommer ihåg smådetaljer. Ibland, efter vanliga drömmar, så vet jag inte om det hänt på riktigt eller om det just är en dröm...det har ställt till det för mig ibland. Tror jag har gjort, sagt något speciellt - men den inblandade ställer sig helt frågande. Besvärligt.


Jag har även repris drömmar. Är det normalt?!

Eftersom jag kommer ihåg de flesta drömmar, alldeles för väl, så fastnar de i minnet lääänge. Kommer ihåg drömmar från min barndom.... Och ibland dyker de upp igen! Likadana. Givetvis är dessa repriser alltid av det skräpiga slaget :-(


Ibland avundas jag den där gruppen som aldrig kommer ihåg sina drömmar. Ibland inte. Även om mardrömmarna är Otäcka - så är dom mina.

Jag brukar tänka att jag lever ett liv extra. I drömmarna. Men....det är inget jag rekommenderar! Tar musten ur mig på ett obehagligt sätt.

Kanske är ett tecken på att jag borde sitta inlåst i ett mjukt rum?


    Något roligare  


The Sis har en vän, en hemlig vän. Inte som Mollgan, den här hemliga vännen finns på riktigt. Men är hemlig av sig. Om nu du förstår vad jag menar, på gränsen till skyddad identitet, typ.


I alla fall: den här vännen har ett akvarium. Med fiskar - så långt är allt normalt. Men...invånarna i tanken har personligheter, som hemliga vännen känner till. T ex finns där en som är galet social och kommer fram till glaset för att hälsa när matte kommer hem... Sedan har vi gänget som mest hänger inne bland grönsakerna, det beror på att dom är så gräsligt blyga....?! En stackare, som jag tror numera är avliden, led av någon psykisk sjukdom och låg mest och ryckte i ett hörn.


När hemliga vännen ser på tv om kvällarna, och inte har så många lampor tända, får akvariet en skyddande filt över sig. Så de blyga, den sociale och de övriga inte ska skada ögonen av tv:ns blinkande ljus...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.


Jag upplever den här personen som väldigt trevlig och normal....har gjort åtminstone. Vad jag vet är det inget knark inblandad. Visserligen har den hemlige ett arbete som kan innebära att inandas starka grejer...men med dagens säkerhets tänkande borde det vara omöjligt.


Ska höra med inblandade om det finns fler nyheter från akvariet.


  







Av anna - 27 december 2011 21:30

 


Jag tävlar hos Life of Johanna om valfritt örhänge!





Var med du också, tävla här!


Ber om ursäkt för liten bild  


Titta in på Cilya på facebook!


Mums, vilka smycken!


  


Av anna - 26 december 2011 14:28

Djurens dag, typ.


Satt oss i bilen och susade iväg till Ystad - endast för att inhandla foder till alla djuren. Okey, okey, lite ahlgrens bilar till mig....de där med snö på och de salta! Ahhhhh, fantastiska!

Jycken har fått smaka = godkänt med beröm. Kissarna får vänta tills ikväll, pga deras -hmmm- tjocklek....jag uppmuntrar inte till för mycket ätande. Sitter vid fönstret och väntar på att fåglarna ska upptäcka matbordet, ännu så länge hänger de vid snöret med de ca 40 "bollarna". Som i väldigt snar framtid är helt uppätna.

En och annan liten musfamilj får säkert glädje av fröbordet, klätterexperter. Nu tycker jag möss är söta...näpna! Tänker alltid möss i små kläder....läst för mycket, typ Beatrix Potter. Små klänningar och hattar! Herr-mössen med hög hatt, musungarna i vagn av en valnöt....osv

 

Tyvärr kan det  tillkomma en och annan råtta. Hemskt ledsen, men uteliggarråttor är otäcka! Helt utan normal hyfs. Fräser och bär sig skrämmande åt. Usch. Bara ordet "råtta" ger mig olust känslor. Och det är orättvist mot trevliga inomhus råttor...de som har husse o matte.


  Mina vältränade husmöss i klänningar.


   


Mina kissar som små, små bebbar.


Fortsätter med djurtemat.

I höstas märkte du säkert av mitt tjat om vallmo och lupiner! Att de ännu stod i full blom och det slog ut nya, även om det "borde" vara helt grått och trist ute. Härliga färgklickar.

Nu är dessa färgklickar för länge sedan borta :-( Och jag har skaffat mig en ny tjatgrej....något sjuk sådan. Lite märklig åtminstone.

Det innebär för Soldaten att jag - när som helst, i bilen, skriker till, pekar och viftar med armarna. Vad det är som får mig i gång på det viset?


M U L L V A D S H Ö G A R


Det är helt enormt med mullvadshögar just nu! Hela gräsmattor, försvunna under jordhögarna. Skojar inte, har aldrig i mitt liv sett dessa enorma mängder! Hagar som ser helt "prickiga" ut!

Och inte är det dom där normalstora jordhögarna heller....det är JÄTTEhögar! Säkert en halvmeter höga.

Att mullvadarna är pigga och alerta beror säkert på mildvädret, men har dom ökat i antal och blivit större?

Kommer det att klättra upp en mullvad stor som en kalv?!


Grymt imponerad!


Tänk ändå vad lite som behövs för att få igång mig.


Jag håller med! Det är ett konstigt intresse....nu är det inte så illa att jag är ute och letar  efter högarna. Drar inte på mig stövlar, packar matsäck och ger mig ut på åkrarna - absolut inte!


Mängden jordhögar och storlekarna.....jag blir helt i gasen och måste prata om detta fenomen...


Kanske dax att hitta en hobby/intresse som sysselsätter mig bättre, så jag slipper tänka mullvad hela tiden?


  





Av anna - 25 december 2011 17:15

"-vet du varför tomten inte har några barn?

Jo, för han kommer alltid i skorstenen...."


Kul?

Lite fnissig?


Julafton är över, för den här gången. Alla överlevde och alla fick klappar av tomten. Vi åt så vi nästan sprack. Trevligt, juligt och lugnt. När sista gästerna vinkades av och de övernattande gästerna stoppats i säng blev det en avslappnande stund framför tv:n. En fånig film men skönt efter allt sorl och allt plock med disk och omslagspapper :-)

Gissa om det var samma - som förra lördagen - som hittade mandeln i gröten!!? Börjar tisslas om fusk...

The Sis gav mig en tjusig klapp! Hon tycker tydligen inte att jag spenderar tillräckligt med tid framför datorn...


 

Nice!


I förmiddags gav sig nattgästerna hemåt - utan körkort! Plånboken låg kvar hemma i Danmark. Jaja, det gick bra att köra bil ändå, så länge ingen farbror Polis lade sig i. Och det gjorde farbror Polis inte.

Innan dom kom iväg lekte vi en lek....sprang som galningar hela huset runt. Upp och ner, in och ut....runt, runt. Det hela gick ut på att hitta en necessär som Soldat Modern lagt i från sig. Någonstans. Satan i gatan vad vi letade. Det kom även förslag på att jycken skulle tagit den, och grävt ner den i trädgården...hon sysslar inte med sådant! Tills något ljushuvud kom på att kolla ute i bilen....i handskfacket låg den. "-Marco Polo....."


Game Over.


Godis bordet gjorde succé!

Mini-lussekatter, mums-bits-chokladbollar, peppakakor, Paradis ask och blåbär/lingon glögg.

Middagsbordet gjorde succé!

Fläskestek, potatis och sås. Soldaten är en riktig hejare i köket.

Julklapparna gjorde succé!

Fick en nätt hög var! En lätt översikt, så fanns där; böcker, spel, smink, strumpor, cigarr, whiskey, te, godis mm.


 


Den här coola bilen fick Soldaten. En gammal sak, när man lyfter på flaskan så spelar en speldosa en liten melodi, så här blir det inget smygsupande ;-)



Äntligen!

Som jag önskat mig ett två eller tre-vånings kakfat....

även om jag glömde skriva det på önskelistan! 


   

Kattuslingarna fick gåvor de med.



 

....saknades oxå på listan, men "min" pyttelilla vovve kommer, även om jag tjatat om det sedan 1999....


  


PS fikade på fantastisk lusse-längd för en stund sedan! Grannen med hönsen får ta emot äran   

 











Av anna - 24 december 2011 09:47

Är tomten död?!


 



....hoppas inte....


God Jul!


 


PS Grattis på namnsdagen alla Eva!

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Skapa flashcards