Alla inlägg under mars 2012

Av anna - 26 mars 2012 15:17

Jag är med HÖNS!

(eller vi är med höns)


The Sis har tisslat och tasslat med Grannen med hönsen - i hemlighet!

Två Lohman hönor är på G.


Vi har inte ens en gång startat med bygget till fjäderfäna, så nu blir det till att sätta igång.

Snäll som jag är tyckte jag att Skuggans nya rum skulle gå före - men det tyckte inte hennes fader Soldaten!

....inte Skuggan heller för den delen. Så länge hon är rumlös får hon ju sova inne hos oss.


 


Det blev att googla runt på Chicken coop.

Det låter mycket trevligare än hönshus.

+ att jag känner mig ju så hemma med namnet Coop.

(tio år på coop sätter sina spår)


  


Varför Grannen med hönsen blev inblandad?


Pga av två saker :


The Sis ville vara 100 på att vi verkligen skulle skaffa höns

och

så dom rackarna kunde bo i grannens hönshus under byggtiden.

=

- svar JA på båda -


   

 - två av Grannen med hönsen´s alla inneboende -


Tillbaka till hönsen eller heter det hönorna?

Inte vet jag.

Skit samma.


Ett urval som finns på det sk nätet:


     


 


Idén sedan tidigare var att göra en miniatyr på vårt hus,

kan hända att det blir något liknande. Samma färg och med likadana takplattor.


Fast på "ben" så huset kommer upp en bit från marken = en extra uteplats till hönsen när dom är ute.

Måste "räv-säkra" huset och i den mån det går försöka hålla råttorna på avstånd.


Anställa en utekatt?


Det är inte tal om att lära upp innekatterna, hade dom sett en

råtta i vitögat hade dom kissat på sig och flytt i panik.

 Fast det kommer dom att göra om dom möter en höna också...


 

- Lohman -


 

- Lohman -


Namn har dom redan, givetvis har jag glömt bort dem.....även om The Sis

tjatade namnen om och om igen i ca 20 minuter...


 


Jag skulle tänka på bilar.


Volvo Viola?

Kia Kavat?

Fiat Fiona?

Seat Stina?


Nääääää!


Tror det var : Diesel Doris och Raket Hilda.


Men inte har väl raketer något med bilar att göra?!

Så det är nog fel...


  





Av anna - 25 mars 2012 20:46

Linne och kortbyxor - jodå, det fungerade fint idag!

Helt vindstilla i trädgården och nästan tryckande varmt!

I mars!


  


Resterande av 110 års gamla trädet föll idag. Motorsågen väsnades, sågspån flög vida omkring, tunga grenar dundrade i marken med dova smällar.

Gamla tant jycken rullade lyckligt på gräsmattan, Skuggan bakade kakor i sandlådan och mellan-kel-grisen skiftade mellan gungorna, studsmattan, trädklättring och yx-arbete.

En snart sjuårig grabb som svingar yxan - det värmer mitt hjärta.


  


   

The Sis och Balla Balder - med de långa benen - kom på besök idag. Gamla tanten var riktigt trevlig mot honom, morrade bara vid behov och satte honom på plats, rejält, när fåniga Balder försökte springa över henne.

Trevligheten hade dock vissa gränser : inte röra hennes boll och inte tugga på hennes tuggpinnar (som finns utplacerade på lämpliga platser)


   

Vi plockade itusågade grenar (tjocka som en stam på ett ordinärt träd) till vinterns brasor och plockade ihop allt småkrafs och kvistar. Svettigt, svettigt. Det var mycket snack om poolen.....inte riktigt läge för den ännu.


  


Rena sagoidyllen, vi kunde varit ett skolexempel på lyckliga familjen :


Sol och blå himmel. Vindstilla. Fåglar som käftade med varandra i buskarna, grannens tupp som gol så idylliskt.

Fadern i huset som sågade så glatt, modern som plockade ved och räfsade. Barn som tjoade och skuttade runt.

Två hundar, en äldre som rullade sig i solskenet och en yngre som sprang på långa valpben med pinnar i munnen. Besökaren som hade valpbenen med sig delade ut påskägg till alla i trädgården.

Klang och jubel!


Från grannens trädgård kom arbetsamma ljud, det sågades och hamrades. Hundar som skällde och höns som kacklade.

Humlor surrade omkring - gav upphov till en del skrik bland de yngsta i församlingen, fjärilar dansade över sågspån och kvistar.

Kaffe, kakor och saft på altanen, under parasollen. Bjöd hundarna på smulor och viftade bort en och annan geting.


Mindre idylliskt : plockade ut stans största spåga/sticka ur en fot och lade en påse frysta kroketter på skadad axel (som hade kommit i närkamp med en vägg...)

Plockade bort ca 2 kg hundhår från kakorna = gamla tanten  f ä l l e r  och hennes strån flög rakt upp från henne ner på kakfatet....även om det var vinstilla. Det är en gåta att det kunde bli så. Märkligt.


 

På eftermiddagen tog jag min svettiga lekamen, systern och Balle med mig in. Middagstid - innan alla kelgrisarna skulle återföras till sin Sugga (sin biologiska moder alltså) Skuggan önskade sig falukorv och potatismos.

Soldaten med två grisar stannade ute en stund till.

Tredje grisen (kultingen) hade jag inte sett till sedan förmiddagen - han levde ännu.

Ca tre minuter hängde han med oss i trädgården idag ??!! Han har inte  rätt känsla för Fina Dagar och Frisk Luft!


Efter påskägg, kakor, middag och glas såg alla kelgrisarna nöjda ut. Vi stoppade in dem alla i bilen.

Och gav oss ut på vägarna "Mot hem nummer två!"

På vägen dit säger de små liven : "inatt ska vi sova i nya lägenheten!"

??

Okey, vi hade inte fått några nya instruktioner av avlämningsplats. Det är ganska bra att veta vart dom ska.

Sms-samtal: jepp - till nya adressen. Kör runt tills ni hittar, typ... *suck*


 


Foton från dagen kommer upp imorgon, jag är helt färdig, slut och kaputt för dagen, klart slut.

Myggbitna blev vi allesammans inatt också.

I love sommar.


  

Av anna - 24 mars 2012 23:00

En kvällstävling


från Beatrice, mamma till skrutten Robins blogg


 


Jag tävlar hos Beatrice, mamma till skrutten Robin om ett presentkort värt 300 kr hos HappyBling.se

som säljer väskor och smycken man blir glad av!


Tävla HÄR!




Hälsa på hos HappyBling.se HÄR!


Om jag vinner är jag sugen på det här halsbandet :


 


  

Av anna - 24 mars 2012 21:44

Att jag inte bara kan bestämma mig.


Hur svårt kan det vara - att slänga beslutsångesten på brasan?


  


Jag vet ju att jag VILL, jag vet VART, jag vet av VEM - men inte VAD!

Och det är ganska viktigt i den här frågan....


 


Eller, nu ljög jag en smula (en prinsessbakelsesmula) jag vet ungefär vad - om du hänger med i mitt resonemang?!

Du gör inte det?

The Sis har säkert helt klart för sig vad jag ojar mig om (eller hur?)

Min nya tatuering!

Som komma skall snart.

Min sjunde i ordningen.

Har stor abstinens för tillfället.


Jag tror jag dör om jag inte får höra tandläkarljudet och känna nålen mot huden - s n a r t ...

Det är så jäkla gött - I´m king of the world, när tatueringen är klar.


 


självklart en cool katt, en liten rackare, det räcker, eftersom.....


 


jag vill ha blomsterslinga, från överarmen - typ under tatueringen som finns - slingrar sig nedåt mot

armbågen. Därifrån ska några få, tunnare slingor vara på rymmen ned mot tatueringen på underarmen.

Men inte nå fram riktigt så långt - typ.


   


- kanske inte blommor?! fjärilar eller fåglar är inte dumt det heller.


S V Å R T - men ohhhhh, så härligt!


  


Coola katten : ack vart ska jag låta dig pryda min bleka kropp?

Nacken ? Nix - med stora ängeln över skulderbladen ser det bara kladdigt ut.

Foten? Tjaaa, varför inte?! På benet som ingen tatuering har.


Finnes på lagret :

  1. en nybörjargrej på vänster överarm: kinesiskt tecken (ja vadå? För att bryta oskulden!)
  2. tre katt-tassor vid byxkanten = högt älskad 30års present från mina PrixareLove you still!
  3. vänster underarm, en ballong i lila med fladdrande snöre = aldrig nere med en ballong (N. Puh)
  4. höger underarm, insidan "never look back" - det som varit är över, nu är nu!!
  5. vänster ankel "made in Löderup"
  6. ryggen, skuldrorna, en fallen ängel

 


Av anna - 24 mars 2012 21:12


En gammal vän kom på besök idag, en riktigt närgången vän - hade jag varit företagare hade jag kallat hen för stammis. Redan igår kväll aviserade hen sitt besök. Inte mycket att göra mer än att öppna famnen för fanskapet.


Magkatarren

Min trogne vän och följeslagare, tänk så mycket vi har gått igenom tillsammans.

Både i stora och små skeenden i livet.

Ibland (läs : oftast) har du satt käppar i mina hjul och det uppskattar jag inte.

Myckenhet av slantar har jag öst över dig.

Troget stannar du hos mig, jag - din moder.


DYSPEPSI

kallar läkaren det.

Passar bra på mig - som är fast i pepsiträsket.


SYMTOM :


  • smärta el obehag i övre delen av magen
  • tidig mättnadskänsla vid måltid
  • hungersug i magtrakten
  • känslan av uppkördhet
  • illamående och rapningar
  • halsbränna
  • smärta som sträcker sig ut mot ryggen
  • bullrig och gasig mage, speciellt efter måltid

ORSAKER :


  • stress, oro, stark mat, kaffe, tobak, sprit
  • oregelbundna mattider, jäkt och dålig tuggning
  • inre stress och depression

ATT GÖRA :


  • mild o lättsmält mat
  • flera små måltider istället för färre stora
  • tugga noga
  • te på pepparmynta, kamomill eller rölleka är lugnande
  • yoga, promenader och meditation kan hjälpa
  • värmedyna på det onda kan hjälpa för stunden

Infon kommer HÄR ifrån och egna upplevelser.



 



Det är bara att härda ut, precis som när farbror Charles-Orvar dyker upp på suprisebesök....med historier från forntiden - som jag hört 700 gånger tidigare.


Le och bjud på fika. Undvik kaffe och sprit!


Stå ut - han kommer att avlägsna sig till slut. Även om det inte är så långt bort som jag önskar.

Runt husknuten känns så där långt borta....


Jädrans Bajs - ursäkta mitt ovårdade språk, men jag är så gräsligt trött på dessa "anfall, attacker" som jag kallar hela eländet.


  ......orka. 

Av anna - 23 mars 2012 22:04


Jaja, det är bara att acceptera läget.

Jag hänger med folket i bb-huset.


- suck -


 


Men (ännu) är det inte så allvarligt att jag skyndar mig hem för att se på tv.

Det är jäkligt intressant.

Människor i bur är intressanta.

Never att jag utsatt mig för något sådant. Inte Robinsons heller för den delen,

förresten, Robinson är värre! Långt från civilisationen - huva!


Till saken:

pluspoäng (??) till de som frivilligt ställer upp.


Irriterad på:

den där Rodney som säger att det är Amandus fel att ouppfostrade-Sipan fick lämna.

den där tjejen (Hanna R?) som är på Joe  h e l a  tiden. Tröttsamt.

att jag inte kan lära mig namnen!

att Kija åkte ut.


       


Gillar:

Amandus och Camilla


 

- sockersöta -


 


- hesa rösten -


Eftersom jag lever mycket i det förgångna

så saknar jag :


 

- Jessika från bb 2006 -


Problem barn :


   


   


Mest naaajs :


 


Men...gör han någon nytta :


 


En snäcka med dålig karl-smak :


 


Fick mina öron att blöda :


 


- säkert hur trevlig och rättfärdig som helst, meeeen.... -


Är hon på riktigt? :


 


- jag är kluven ang. den här jäntan -


Undrar om jag glömt någon intressant personlighet?!


 


  • Petronella gick frivilligt : förvånad över.
  • Hanna J, vet inte riktigt vad jag ska tycka. Hänger hon med Tenny?
  • Söta barbiedockan som grät för att hon inte fick både fisk o kött till middag : hon kom och försvann.

Stora Frågan :


Vem Är "Värdig" Vinnare?


Fan vet.


Kanske någon av....


....Tenny, Camilla, Amandus eller Joe



  


PS dax för det riktiga livet, hej så länge!

Av anna - 23 mars 2012 18:07

Tänk vad!?


Snart är det  p å s k ! Ett utmärkt läge för våren att ta fart och knoppa sig.

Påskäggen är inköpta och väl gömda för de tre små grisarna. Ett litet gulleägg till Soldaten har jag gömt någonstans i huset - proppat med gotter i äggform.


Fjädrar ska upp ute i trädet, påskris har jag inte haft på flera år - katterna är hopplösa. Rena mordförsöken får riset stå ut med, så jag hoppar det.

Orkar inte leva med den pressen att vasen far i golvet, fjädrar som flyger genom rummet och två coola katter som lojt ligger och kikar på mig, med "vadå då? you´re my bitch" - blicken.


 


- jag o kvasten -


 


- snabbfika i farten -


 


- kyckling är gott -



I förmiddags tog jag Ärtan till stationen och for vidare med tåget till Malmö (kvasten är på service)

Mot alla odds kom tåget nästan i tid och nådde sin destination nästan i tid = Imponerad!


När jag lämnade soliga Skurup sken solen och himlen var blå, ljumma vindar i 15 grader klassen! Yeeej!

I Malmö var det andra bullar....småkallt, ruggigt och grå-disig himmel.


Plötsligt var min Skurups klädsel något sval - till och med för mig... Folket där bar mössa, vantar och stövlar!!

Hmmm, men det bättrade sig, himlen sprack upp även över Chicago, nej - Malmö menar jag.


På stationen här hemma kryllade av folk i härliga vårkläder, mycket trevligare än vinterpjuks och stickade luvor!


Imorgon dyker grisarna upp, från olika håll kommer dom farande - modern deras har leasat ut dom på olika håll här i närheten.

Kanske sätta dom i arbete ute i trädgården? Eller är det förbjudet med barnarbete nu för tiden?

Nedsågade trädets grenar kan dom ju plocka upp! Eller plocka hundpoop....


 






Av anna - 22 mars 2012 23:45

- En liten god natt sång -



   

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards