Alla inlägg under februari 2012

Av anna - 8 februari 2012 10:41

Min fina vinst har kommit!


Sitter hur bra som helst - reglerbar längd, gillas.


   


- Från LillySofia -


 


- genom bloggen Beatrice, mamma till skrutten Robin -


  

Av anna - 7 februari 2012 21:18

Dagens äventyr, något förkortat


Inhandlat kattmalt, gräs och gifflar med kanel. Kattmalten är bra för kattmagar, lite gräs är aldrig fel och gifflarna för att höja blodsockret inför faran att befinna oss i Malmö - den svarta staden.


  


Satan i gatan vad vi bar kartonger. Står i tacksamhets skuld till mig själv - fulla kartonger och ändå bra vikt!

Fikade med redan nämna gifflar (från Willys) och kaffe (med mjölk)

SöderkullaGrannen kom vimsande med två skadade naglar, så kan det gå om man med full kraft stöter handen in i en vägg...ack, ack. Fick plocka upp prylarna och fixa till så hon inte behövde gå runt med ovårdade naglar. Vad gör man inte för sina grannar?

  


Nästa som ramlade in i röran av kartonger och gifflar var Söta Helena med kontraktet på lägenheten. Fy 17 vad jag är nöjd med henne! Och sedan skrev vi....jäklar vad vi skrev på. Till slut blev vi helt fnissiga och skrev fel datum samt kladdade till våra namnteckningar till oläsligt kludd. Ja ja, det går nog det också.

Sedan plockade vi in Soldaten till att vidimera dessa kluddiga namnteckningar.

Han stoppade en giffel i käften och gick till attack med pennan i högsta hugg.


Glömt två saker som får ordnas till imorgon : kopia på mitt körkort + två som intygar samt mars månads betalningsavi till Söta Helena.

Jag vet, skitsnålt av mig att inte betala den själv..... Nix - så rar är jag icke. Sorry.    


 

- fuskbild, tagen förra vintern -


Det började snöa här på åkern i går och nu är det rena slädföret. Valla skidorna och plocka fram slädhundarna.

Sjön är frusen så i helgen blir det till att snöra på sig skridskorna och utföra diverse trick på isen. Det vill Skuggan sade hon. Om isen är okey. Det är den säkert - men det inte jag!

Problem ett; äger inga skridskor, pga väl ingjuten avsky för dessa tingestar. Tortyrredskap.

Problem två; "diverse trick" kommer att innebära att jag lufsar ut på isen, halkar och med ett brak drar gumpa-lallan i isen.

Har jag tur bryter jag inget.

Härliga framtidsscener ur mitt liv.


Bläddrade omkring bland mina favvo bloggar,

hittade en TÄVLING, jaaaaa!

Med fina vinsten! Kolla här.


 



Jag tävlar om ett valfritt namnsmycke från Xenobia design


hos Beatrice, mamma till skrutten Robin


Jag har kikat in hos Xenobia och den här skulle jag vilja vinna.


  






Av anna - 6 februari 2012 15:54

Guten Tag


Grannen med hönsen är väl för rar, köpt presenter till mina odjur!

(misstänker att hon tycker djuren borde röra på sig lite mer...)


     


   Spön!  


Ett med en rolig fjäder och en med en lååång "svans".

Vanessa tyckte den långa svansen var trevligast att spöa upp. Två gånger har hon lekt idag!

Och det är mer otroligt än du kan ana. Sebbe har sniffat på dem,  han är lite piggare idag

- tack all himlens änglar -

och uppfört sig nästan som vanligt.


 

  

Sebbe i sin special bäddade sjuksäng i soffan.

Mjuk, mjuk rosa filt och mjuk, mjuk blå kudde till lilla huvudet.

Imorgon ska vi inhandla "katt-malt" för att få igång magen på honom.

Samt det hjälper vid hårbollarna.

Ska bli intressant att se om han vill äta det...eller det blir lite tvångsmatning.


Helt annat ämne: tändare.

Vi är enormt lätt-roade här ute på åkern.

Soldatens nya tändare får oss att säga "Ahhh!" och "wow!"

Finns där fler där ute som faller i förundran över en tändare.

(som sagt, stor möjlighet att det är brist på andra nöjen här vid landsvägen - som får oss att fnissa förtjust)


 


Ser du? Ser du?

Den är jättestooooor!!!!

.................................................

Är det dax att hänga med människor igen? Och inte sitta och häcka på åkern?

Så min/vår humor nivå höjs.


 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Rubriken: Go gubbe o gumma

 

- är tilldelat Grannen med hönsen och bryderi farbrodern -


Grannen : tack för kattleksakerna!


Bryderi farbrodern : tack för kommentarerna! Alltid välkommet.


 


PS: Just en snygg, omtänksam matte jag är då!!

Sebbe ville ut i kattgården för ett bra tag sedan....

Soldaten släppte precis in en bortglömd iskall katt!!

Ska han (katten alltså) få lunginflammation oxå?!

Dålig Matte! Fy!



Av anna - 6 februari 2012 13:31

En liten snabbis bara, innan vi mot matbutiken far. Fylla på kyl och frys och posta en hel massa kuvert.

Hjälp så fånigt! Dagens teknik fungerar inte i alla instanser. Så vi har skrivet adresser, klistrat kuvert och klämt på frimärken. Är dock förtjust över att slippa slicka på eländet...


När jag var liten sades det att det var fångar (??!) som gjorde klistret till kuvert och frimärken - och för skojs skull kissade i smeten..... Slickade man på kuvertet, frimärket = okänt fång-kiss i munnen.

Sådant roade vi oss med.

Och inget InterNet att kolla upp sanningshalten med.


  


Lite reklam för en blogg jag "hittat" - som är så rolig!

Skrattar som en idiot framför datorn.

Skrattet som bubblar ur mig låter som ett mellanting av en åsna och en duva....


klicka---->Den blivande farbrorns bryderier<---klicka


Jag har alldeles för många favoriter - se mina länkar här till vänster.

Men just idag är det farbrodern jag vill att Du ska kika in hos - gör det!


  

Av anna - 5 februari 2012 15:24

Dagen efter....


Melodifestivalen.


  


Ser fram emot nästa lördags låtar.

Då är tre små grisarna här, kommer säker få höra roliga kommentarer.

Är en smula ängslig att Bananen är favorit, hos kill-grisarna åtminstone.

Undrar vad Skuggan tyckte om gårdagens uppvisning.

Om hon nu såg det.


Till dagens händelser


Katten Sebbe har varit krasslig sedan i torsdag.

Slö och kräkig.

I morse var det lite förbättring. Han orkade ut i hallen och möta mig i trappan.

Normalt springer han upp och hämtar mig - med höga mjauande.

Han åt en liten klick mat! Han drack. Jag jagar honom med vattnet, vätska är viktigt.

Sedan mjauade han lite till, helt normalt för honom - härligt att höra!

Han gick till och med ut en liten, liten runda. Men sedan blev han slö och lade sig i "sängen"

jag bäddat till honom i soffhörnan. Där har han legat mycket.

Kräktes, lite skum. Orolig, gör ont i hjärtat.

Jag tittar till honom med jämna mellanrum, nu när jag gick dit hade jag sladd från öronen (mobilen) och då : Började han leka och bita i sladden! Stark som en tok den där katten.

Och inte 17 kan han vara döende då?!

Ska inte ta ut glädjen i förskott.

Blir det inte mer förbättring blir det en tur till veterinären. Som tur är ligger ganska nära oss.

Det är vår gamla hunds vette - me lajki.

På plussidan har jag även att han inte gått och gömt sig, utan ligger där vi är.

Även när vi alla hängde i soffan, jag, Vanessa, Soldaten och gamla tant jycken.


Oro-snäckor med choklad


För att inte bara sitta och oroa mig så bakade jag.

Kanelsnäckor minus kanelen. Den var slut.

Så det blev med nutella på de flesta och med jordnötssmör på de andra.

Smakade mums!


 


Innan dom hamnade i häxans ugn och gräddades.

Varma bullar/kakor är smaskens.


Vann för ett tag sedan på  Martinas blogg, och i torsdags kom vinsten.


 


klicka--- > Curlformers <----klicka


Blev en liten test idag och det fungerade superbra, även på mitt tunna skräphår!

 Lätta att använda, annars kan det vara svårt att få till det i nacken.

Rekommenderas - inte speciellt dyra heller.


       


Men åhhhh, vad jag saknar mitt långa t j o c k a hår.

Det får gå utan.


Packade en massa crap i lägenheten igår - på tisdag blir det kontraktskrivning.

Fortfarande inte gett mig i kast med porslinet i köksskåpen...

Övriga skåp, med krukor, djurmatskålar, kastruller o likn äro numera nedpackade.

Rensade ut ännu mer som jag inte behöver ta med mig.


       


- BÖCKER -


   


Okey, inte i alla kartonger, men alldeles för många.

Tungt.

(Fysiskt menar jag)

Tyvärr har jag en tendens att spara alla böcker jag någonsin tyckt om.

Om det var förra året jag läste boken eller när jag var 9 år - har ingen betydelse.

Måste ha dem kvar, typ alla böcker är lästa en antal gånger.

Vissa säkert hundratals gånger andra något färre.


"en bok som inte är värd att läsas två gånger, är inte heller värd att läsas en gång"


- Karl Julius Weber -


  







Av anna - 4 februari 2012 21:05

Absolut!

Så har jag tid med dig även när det är viktigheter på dumburken.

Precis ätit tacopaj och nu sitter jag här och är alldeles för mätt, Soldaten drog sig ut till sin dator för lite pyssel, FB?


Mina Poäng


Jag har betygsatt från 1 till fem, fem är bäst. Tre poäng vardera får artisterna.

Första betyget är för låten, andra betyget för kläder och det sista betyget för glädjen, närvaron på scen.


  Let´s go bithes.    


SEAN BANAN  Låten: 1 Kläder: 1 Närvaro/glädje: 4


ABALONÉ DOTS Låten: 2  Kläder: 3+ Närvaro/glädje: 3


THE MONIKER - Låten: Kläder: Närvaro/glädje: 4


AFRO DITE - Låten: 4 Kläder: 5 Närvaro/glädje: 5


DEAD BY APRIL - Låten: 3 Kläder: 4 Närvaro/glädje: 3


MARIE S - Låten: 4 och 3- Kläder: 2+ Närvaro/glädje: 5


HERR FLINK - Låten: 4+ Kläder: 5 Närvaro/glädje: 5


LOREEN -  Låten: 3 och 4+ Kläder: 4 Närvaro/glädje: 5


Så här gick det på riktigt:


Direkt till Globen: LOREEN och DEAD BY APRIL


Andra chansen: SEAN BANAN och HERR FLINK


Marie och Loreen har fått två betyg på sina låtar - enkel förklaring:


Marie´s låt var hur käck som helst (även om jag är ganska säker på att jag hört den tidigare?!) därav betyg 4, tyvärr tyckte jag inte hennes röst var på topp....betyg 3-


Loreen´s låt lät som två  låtar på ett skumt sätt, så låt ett får 3 och låt två får 4+ (om du förstår)


What the f**K? Sean Banan till andra chansen?? Barnröster antar jag. Markolio är en Enorm Stjärna jämfört.


Måste slösa ett par meningar om Thorsten Flink....

Som jag tidigare har nämnt, skrämmer Flinken mig. Och det gör han ännu....men, äsch, jag vet inte.

När han öppnade munnen och sjöng, talade dramatiskt, trillade min haka ner och ögonen vidgades.


 -Oh My God -


Här har vi en äkta skådespelare, som fångar in sina lyssnare i nätet. Sprattlade som en lite böckling i hans nät. Och just då var det inte av rädsla - jag var förstummad.



  

Av anna - 3 februari 2012 19:59

Mello = Melodifestivalen 2012


Inte nog med att mellon drar igång imorgon, Sherlock Holmes börjar igen - efter mellon!

Några ord om Sherlock serien, satt som klistrad förra säsongen, slutade med en riktig cliffhanger.


Har du inte sett serien?! Gör det!!



Tillbaka till melodifestivalen; minnen av Carola, Herrey´s, Anna Book, Loa Falkman, Lotta Engberg....

Genast förstår du att jag är något ålderstigen! Men skit i det.


I min barndom var svenska utagningen EN KVÄLL och jäklar vad vi satt klistrade vid tv:n. Kanske inte Fadern var lika uppjagad som vi av det kvinnliga könet. Har dock för mig att han satt kvar och hjäpte oss - puckon - att räkna på poängen... Du vet; om inte den och den får si eller så vinner Sweden. Eller; nu har Sweden inte en chans längre även om de får högt betyg.

Och JA, vi är  s j u k t  dåliga på att räkna, men det gör inget har min Moder sagt. "-det gör inget att du är dum, det är jag med" Så sade hon i min ljusnande ungdom! Fast hon menade bara i räkning!! (hoppas jag)


Tillbaka, igen, till mellon.

Ordet "mello", används det egentligen av oss skåningar?? Jag säger det för att en gammal kär vän - från Norrköping - alltid benämnde melodifestivalen som mello.


   


Fröken Häggqvist

- bild lånad här -


Barndomens melodifestival kväll : planerad i detalj.

  • Festmat, framför tv:n.
  • Snacks och godis och hade vi tur : läsk!!
  • Penna och diagram från tidningen att skriva i våra poäng på låtarna.
  • Gissningslek om vem som kommer att vinna.

Maten var alltid något extra, som hemma-friterade räkor eller smörgåstårta.

Den där läsken fick vi inte hur som helst. Endast vid speciella tillfällen, typ kalas. Och då serverades läsken ur stora glasflaskor.

- fan vad jag är gammal -


 

- lånad härifrån -


Allvarligt! Ska Sean Banan sjunga?! Jag som trodde det var meningen att ta programmet seröst. Visst fnissar jag till när herr Banan kväker fram "ruuuumpaaa". Det gör jag, men att hela tiden få hans stjärt upptryckt i tvrutan är jag sådär road av. Typ.


Thorsten Flink har alltid skrämt mig. Får se om jag springer och gömmer mig i morgon.


Afro-Dite - oh m god! Vad hete den där låten nu då...den som är så käck?

"never let it go"? Himmel vad jag dansat till den låten!


 


Marie Sernholt - njae. Usch, vad elak jag känner mig nu. Är inte helt förtjust i hennes sång. Tyvärr. Med tanke på att jag själv inte kan sjunga - så borde jag vara tyst. Fy på mig! Bästa med Marie är Måns....var menar jag.

Men söt är hon!


  - lånad här -


Nästa lördag bland andra : Timoteji, Thomas Di Leva (?!), Andreas Lundstedt o Sonja Aldén.

Deltävling tre: Andreas Johnson, Molly Sandén o Björn Ranelid (what?! Ranelid?? Kan han sjunga??) m fl

Deltävling fyra: Charlotte Perrelli, Lotta Engberg/Christer Sjögren. Danny o Lisa Miskovsky m fl


Tja, ungefär lika många namn som jag inte känner till och lika många gamla bekanta.

Våldsamt nyfiken på Di Leva och RANELID....han är ju speciell. Minst sagt.

Har inte Lotta och Christer haft något kuckeliku för sig, för länge sedan?


 

Herr Ranelid


 


Engberg o Sjögren med normal hudfärg


Slut på mello-snack.

Snart middagsdax, klockan går mot halv tio.


  




Av anna - 3 februari 2012 14:19

Fredag.


Kramsnö, det knarrar som bara den under stövlarna = mysig, men lite jul-likt och julen har varit och farit.

Tomtarna och adventsstakarna är nerpackade och julgröten uppäten.


Känner mig splittrad.

Inte själsligen.

Alla dessa kartonger, allt som ska packas ned och allt som ska packas upp.

Det som jag inte kan packa upp = vart ska jag ha prylarna? Mina möbler är inte här.

Allt som är kvar att knöla ner, suck.

Köket skrämmer vettet ur mig! Ända har jag plockad med mig en del hit till dungen.

Varför har jag saker till en hel "Familjen annorlunda"?!

   

För att jag är annorlunda?!

Fan vet.


Har varit ute och traskat i solen tidigare idag, solglasögon hade inte varit fel! Men då måste jag pilla in linser och jag trivs inte med linser. Dom skaver och torkar ut hela ögat, det har hänt att linsen hoppat ur ögat pga av det.

Inte för jag trivs med glasögon heller för den delen. Jag vet! Jag vet! Finns flashiga laserbehandlingar för att genom hokuspokus fixa tillbaka synen..... Otäckt!! Tänk om det går fel! Jag ser redan så dåligt att några misstag finns det inte plats för.

Visst hade det varit fantastiskt att på morgonen slå upp de (vackert glittrande) ljusblå och S E !!

Wow - absolut. Eller att kunna ligga på sidan och glo på tv, utan att bågen blir knas! Eller att kunna svettas utan att glasen kasar ner på nästippen - min tipp är liten, inte mycket att hänga brillorna på

Eller kunna svimma hit och dit - utan att få bågar vridna på de mest konstnärliga sätt.

(som ger optikern en tår i ögonvrån)


Soldaten har kommit på en grej som vi borde göra!

Som kostar lite slantar!

....för det har vi så mycket av, mohaha!

Han är väl påhittig karlen min!?


- En ny kyl/frys -

Tadaaaaa!


 


En sådan här - vill jag ha!!


- det blir det inte! Men drömma kan jag få göra! -


     


Och en sådan här!!


- Jaaaaa!! -


bilderna är lånade härifrån!


Kylen som brummar i köket närmar sig ålderdomen och suger el lite för mycket.

Är galen på alla jä-la klistermärken som sitter på hela frysen!!

Hata.


  


Mina barn hade aldrig i livet fått sätta upp en massa skräp, icke!!

Never. Dream on baby.

Att där är små bucklor på kyldörren, vad gör det. Har lite kom i håg lappar över.


  



Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards