Alla inlägg under februari 2012

Av anna - 21 februari 2012 10:16

Med skammens rodnad på kinderna - slog jag på tv:n för....Big Brother.....

Och jag som hela tiden sagt till mig själv, ska inte titta på sådant skräp! Det var roligt och intressant när idén med dokusåpa var nytt! Men nu - nääää.


Så körde då eländet igång.

Givetvis fastnade jag. Satt där som ett fån och försökte samtala med de inlåsta genom tv-rutan. Gick sådär...

När Soldaten kom hem efter dagens arbetsinsats störtade jag honom till mötes, och bubblade loss. Pratade, pratade om Hannah, den gravida, Petronella, Tenny, paret bla bla bla.

Den stackaren såg oförstående ut - tills han begrepp att det inte var nya vänner jag skaffat i dungen.

Då suckade han.


Hjälp, vad det kan vara intressant att som utomstående få se hur människor som precis möts bär sig åt. Vem som har normal artighet i ryggmärgen och vem som inte har det.

Bara lite sådär, helt omotiverat, ett tips : när du tar i hand, gör det med ett rejält handslag! Att få en ointresserad "död fisk" att hälsa på är hemskt.


Vilket L I V det blev med magen - haha! Jösses alltså, moraltanter och karlar satte kaffet i vrångstrupen. Tramsigt, programmet är ett Spel. I spel kan det mest märkliga hända, det är därför de är intressanta.

Ännu roligare blev det när jag läste att magen var en del i spelet!


Tv kanalen vet precis hur dom ska få uppmärksamhet, det är bara att gratulera och bjuda på en bakelse.

Givetvis så finns det åsikter om det med. Någon menade på att det var meningen att magen skulle vara med "på riktigt". Men att kanalen började vackla och plockade ut henne.....what ever - intressant med allt snack som blommade upp.


Lite pinsamt är det ändå - och jag vet inte varför!?

Varför ska jag skämmas för att ett program är intressant (för mig)?!


Lilla Stugan på taket, där sitter ju Acke! Som en annan uggla och spanar ut över husen.

Acke, du vet. Han var på tv för något år sedan, städprogram. Två tuffa tanter åkte runt och städar hos folk som hade det  ä c k l i g t - och det hade han. Men, OJ! så trevlig han var. Tanterna blev lite småkära tror jag minsann.

Kul! Tänk ändå, att lilla jag "kände" någon av de tävlande. Inte privat - men jag har med kamerans hjälp varit och rotat i hans (öööörk!) gamla säng bacill-stinna toalett. (ingen vacker upplevelse)


Den där ytterst otrevliga människan som lär vara en bloggare och youtube galning....är det något kanalen fixat? Så tittarna och medverkande verkligen ska tro att bruttan är .....vad ska jag kalla det?

Jo : Något Annorlunda på ett besvärande sätt.


Egentligen en rar tjej med båda fötterna på jorden? Utan attityd och väskor i krokodilskinn?

Vad vet jag, det är säkert massor med barn där ute i landet som ä l s k a r bloggstjärnan...?


  

Av anna - 20 februari 2012 20:29

Alltså!!


Blir så irriterad på alla puckon som finns.

Fy 17 för att vara polis!

Själv hade jag blivit toss flera gånger och klippt till alla puckon.

Och det är ju inte så bra - knappast ett lysande beteende...


112 - på liv och död

På tv. Väldigt intressant program, absolut.

Men det är ju det där; vilka ljushuvud det finns där ute.

Nästan pinsamt.


Speciellt dom som helt uppenbart har gjort fel eller är tydligt påverkade av något.

Och tjafsar emot poliserna -  o r k a ! !

Som sagt, jag hade inte kunnat vara lugn och trevlig - jag hade börjat slåss.


En sak som slagit mig under den här seriens gång :

- det är många som kör bil utan körkort -

Ser ett liknande program från Danmark, även här är det många som saknar den där lappen.

Tja, det är för all del inte med korten man kör....


 


Nå´t annat:


I tio (långa) år arbetade jag i affär. Det hände mycket märkliga saker - som kunder ställde till.

Numera behöver jag inte mumla : "kunden har alltid rätt" längre eller att "kunden är kung"

Tack Gud.


Några lustiga histoirer från den tiden:


En liten dam, modell äldre, kommer fram till kiosk/spel hörnan.

"Jag söker sådana där, hmmmm. Du vet - som män använder."

Jag "Rakhyvlar?"

Dam, modell äldre "Nej, det är endast män som använder sådana. Av gummi"

Jag - jepp, nu är jag lite elak - "Ventilgummi kanske?"

Kommer inte ihåg hur, men vi kom fram till att det var kondomer lilla damen behövde.

Undrar ännu, många år senare, om hon var sändebud eller skulle ut på tjosan själv?


Snygg, piffig tjej i 25 års åldern - kommer fram i samma ärende.

Bruttan "Jag ska ha kondomer"

Jag "Visst, vilket märke vill du ha?"

Bruttan "Vet inte...finns det inte ett märke med stor storlek? Det måste vara rejält stora!"

Upprepade det flera gånger...? Såg jag trög ut eller?

Vi läste genom alla paketen och hittade rätt, hoppas jag.

Liiite fnissig vart jag allt.


Måste berätta om Nicke Nyfiken som jag arbetade med i flera år, han var artig som få. Önskade alltid kunden Lycka Till - även vid kondominköp. Käckt!


Sedan har vi mannen som kommer fram till disken och vill lämna tillbaka en barnjacka.

Han berättar att den passade inte - han vill inte byta storlek, endast ha pengarna tillbaka.

Visst! Ge mig kvittot och jackan så fixar jag det.

Njaa, kvittot var bortslarvat. Ok, vi kan väl vara snälla - tänker jag - och ber att få se jackan. Som ännu inte kommit upp på disken.... Mannen ropar på sin lilla dotter som rullar runt på golvet, så som barn gör.

Ungen kommer, och mannen tar av den använda och skitiga jackan....

What? Han fick nada av mig.


Sedan har vi tantan som kom med oanvänd jacka samt kvitto = toppen!

Meeeen, den STANK cigarett rök och var helt full av hundhår....


Min kollega fick ett par använda trosor upplagda framför sig...använda; kvinnan som kom med dem skulle kanske ha använt trosskydd.....


En annan kollega fick ett par löständer "utskjutna" på sig...


Julaftnar kan vara besvärliga, stressiga eller sorgliga. Men att sparka en anställd i butiken på skenbenet - är aldrig trevligt. Eller uppskattat. God Helg till honom oxå.


Nog för nu - fler minnesbilder kommer


  

Av anna - 20 februari 2012 19:30

Tävling med SoftHoney!


 - Vinn saltskrubb eller sockerskrubb -


 


Jag tävlar hos Yarp om en saltskrubb eller sockerskrubb från SoftHoney!


Var med du också!


Tävla här!

  

Av anna - 20 februari 2012 19:06

Tävling!


Titta här vad Tant Ulrika - har för fin tävling!





Jag deltar i utlottningen om ett presentkort på 400 kr










från SoftHoney hos Tant Ulrika




  

Av anna - 20 februari 2012 16:09

V Å R ? !


     


S o l !

Härligt med solsken och nästan ingen snö kvar på marken.


Även idag har jag varit vansinnigt duktig. Dammsuget där uppe, tvättat och plockat upp grejer ur kartonger.

Det har blivit mer prylar i loppis/ge bort lådorna = skönt.


The Sis kom förbi med Balla Balder....jaha ja, det gick ju sådär...

Gamla tant jycken hälsade hur fint som helst med viftande svans - så länge Balder var utanför ytterdörren.

När han klev in blev det annat ljud i tanten. Det var tänder och morr och allmänt otrevligt beteende.

Balder fick stanna i trädgården, en liten stund.

Tanten är gammal och småsur...tja, hur kul kan det vara att bli gammal och skruttig?

Idag har hon till och med morrat åt Sebbe och visat tänderna för Vanessa?!

Inte likt henne.

*suck*


 


- Balla Balder -


Ärtan står i garaget och väntar på uppmärksamhet. Av Soldaten. Så gott som naken är hon. Massor som ska fixas till innan Ärtan och jag kan susa iväg. Hade hoppats kunna rulla iväg nästa vecka till Malmö för det sista av städningen och prylarna i lägenheten.

Det sket sig.


  Ärtan


  • nya däck
  • låsen - alla varit uppbrutna (tändningslåset är "nytt", skurkar i farten)
  • nytt batteri
  • bakre vindrutetorkare
  • rätta upp framhjulen (eller vad det heter, står snett)
  • elhissarna i fönsterna
  • centrallåset
  • och lite mer som jag glömt.

Förresten, här kommer 2 vackra bilder tagna i Malmö

- Sveriges Stolthet ?


   


Skulle ha tagit fler bilder, men jag kände mig ledsen av omgivningen.

Hade vi hamnat i gamla Östtyskland?

Stora, mörka hus - med förspikade fönster.

Tomma byggnader, ogräs som tog över asfalt och trottoarer.

Söndriga, punkterade bilar på p-platser.


Jag är väl bortskämd, men jag tyckte det var obehagligt.

Jag är en sucker för  l j u s, ordning o reda!

Ljusa ompysslade byggnader med gardiner och blommor i fönsterna.

Omhändertagna byggnader, träd och blommor.

Parkeringsplatser som inte kan misstas för skrotlager...


Ber om ursäkt om jag är

en snobbig

käring


  





Av anna - 19 februari 2012 18:16

Människor är konstiga.

Högst märkliga...vad f-n är det för fel på folk?


Ringde på en annons :


"Hej! Såg att ni hade en annons på en bil på blocket"

Svar : tystnad, sedan "öhhh, vaa?"

"Har du en bil till salu på blocket?!"

Svar : "näää, det tror jag inte...vänta!"

Han ropar till någon "Du! Har vi en bil till salu? Och vilken av dem?"

Svar : "ja...bla bla" Snackade en massa och det lät som 100 barn i bakgrunden.

Avslutade samtalet - något förvirrad.


En timme senare ringer det från det numret och en annan man börjar prata om att visst fanns det en bil till salu. Och att hans son var snäll....??!! What?

Avslutade det snabbt.

Skumt.


Det var den här bilen :

- rosa -


 


Så det blev den här istället :


 


Tadaaammm!


Jag är med bil.

En gammal skrutt, men en fungerande skrutt.

Relativt i alla fall.

En liten Ärta.

Så nu kan jag ta mig till o från stationen.


  




Av anna - 18 februari 2012 20:00


Poängdax i soffläge


Äntligen!!

En låt med innehåll!!

Fantastiskt - och lika klurig text som värsta Povel Ramel-låten.

Fullt poäng till GINA och SARAH

(med rätt uttal)


Youngblood. Låten: 2- Kläder: 2 Närvaro: 3-    
(e det inte en Erik Saade låt??!!)


Maria B. Låten: 1  Kläder: Närvaro: 3           
(öhhh....körtjej?!)


Mattias A. Låten: 1  Kläder: 3- Närvaro: 3       
(trååååkigt 80-tal, men söt e han allt)


Lovegeneration. Låten: 3 Kläder: 2+ Närvaro: 4
(visa skinn ger alltid pluspoäng)


Carolina WP. Låten: 4- Kläder: 3 Närvaro :   
(svårt, passar den in här? eller är det just det den gör?)


Andreas J. Låten: 4 Kläder: 5 Närvaro:        
(Andreas är ju alltid Andreas - liksom)


Molly S. Låten: 4 Kläder: 2 Närvaro: 4             
(NU! är lilla Molly stor, äldre både till kropp o själ)


Ranelid. Låten: 0 Kläder:Närvaro: 3            
(Jag vägrar uttala mig)


Och så här gick det:


Globen

Molly Sanden fd Lill-Molly


Björn Ranelid och Sara Li

- Mattias såg något chockad ut -


Andra chansen

Youngblood


Andreas Johnsson


  





Av anna - 18 februari 2012 19:33


Nog vet jag att sjukvårdsanställda har det tungt. Många patienter, för lite personal och platser.

Men....det var ruskigt att den där tanten dog av att ha skurit sig i fingret!  Blodförgiftning.

Jag kan ha helt fel, men brukar det inte synas när man får blodförgiftning i ett sår? Det röda strecket?

Om inte såret sitter "dumt till" så borde det ha synts. Hmmm, alltså är min slutsats att det inte är alltid röda strecket dyker upp.


Varför jag går och funderar på det?


Jag har själv haft det två gånger - och strecket syntes fantastiskt bra båda gångerna.

Även om skolsystern ville dräpa mig vid första tillfället. Satte på ett plåster och skickade iväg mig. Inte bra.

Jag har otur med skador under skoltid. Första gången oturen visade sig gick jag med bruten handled halva dagen, fick besked på att sluta gnälla bara....


Tillbaka till skolsystern - jag hade ett pyttesår på pekfingret som inte ville läka, svullnade och såg läskigt ut, usch ja. Jag hade härjat ute i skogen när jag "skadade" fingret. Ett tag efter härjningen och fortsatt ont i fingret sitter jag på lektion och tittar på mitt eländiga finger.


Då jag ser ett fint rött streck som går längs insidan av fingret och fortsätter ut på handryggen. Jag visste det där med förgiftning och röda strecket, hade dock aldrig sett det.


Så kilar jag då ner till syrran och berättar om mina farhågor. Blir totalt ignorerad, antagligen för jag var ett barn.

Kommer hem, visar Modern - då är strecket på väg mot armbågen.

= Läkare, penicillin och tjusigt inslagen finger.


Andra gången var inte lika dramatisk, samma skog hade jag härjat runt i, samma hand - men denna gång mitt på handryggen. Omväxling är alltid trevligt. Har jag hört.


Föräldraskapet suckade, deras semester hade börjat. Orka köra in till Ystads Lasarett....

Bästa Bodil i grannhusvagnen kom med lösningen : ta outspädd grön såpa och stryk det över såret.


Det gjorde jag - skojar inte, på ingen tid alls såg vi hur strecket stannade för att strax börja gå baklänges tillbaka till såret!

Hokus Pokus så slapp jag penicillin och lasarett besök.

Tadaaa.


Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards