Alla inlägg under februari 2012

Av anna - 2 februari 2012 18:28

Följ min blogg med Bloglovin


Häng med på livet här i dungen!


Missa inget - klicka på Bloglovin!


I dagarna kommer jag att ha en TÄVLING med trevlig VINST!


- häng med -


 

Av anna - 2 februari 2012 17:37

Känner du dig gammal?


Ett tips :

ta bilen över Öresundsbron och en stund senare är du 2 år yngre.

Dagens sanningen eller, gårdagens sanning.

  


Så här var det, Soldaten körde till sin arbetsplats. Väl framme tog han en runda in i huset, där de uniformsklädda kollegorna stämde upp i Jag må han leva!

Soldaten tittade sig omkring, och frågade om de var berusade på arbetstid.

Visade sig att i den fantastiska datorn stod det att Soldatens födelsedatum var 1 februari 1972?!

Tja, det var ju ganska nära...... 30 mars 1970.


Snön låg kvar i morse när jag traskade mot byn. Kallt om kinderna och ögonen rann i vinden. Utanför carporten, på lilla grusvägen såg jag att LusseKatten hade varit på besök.


     


Finns det typ, björnar här?!


  

Titta på de här avtrycken!

Kom från marken på andra sidan vägen, in ett par steg på grusvägen och sedan ut på marken på vår sida av vägen.


 


 


- ?! -


  

Av anna - 2 februari 2012 12:59





  






Tävla och vinn smycke hos FROZZA tillsammans med Sandra Torn


 


Myckenhet av "vill ha!"

Om jag skulle vinna så önskar jag mig det här! <-----klicka!


  

Av anna - 1 februari 2012 19:03

Snö.


Det började lite fjuttigt men sedan tog det sig - stora fina fluffiga flingor - och nu ligger det snö på marken!

Nästan överallt.....som ett tunt (väldigt tunt) lager av florsocker.

Inte slädföre precis och min längtan efter en spark får sättas på väntlistan. Ett par vintrar till?

Whatever.


- Nyduschad, nykammad och lätt rödflammig (?!) -



   


- med gosiga strumpor - 


Pratade med mäklaren idag, lämnar över nycklar och lägenhet i Helenas ömma vård den 2 mars, sorgligt men skönt.

Var i stan och packade igår.

Ett tips!!

Ha inte böcker!!

Satans tunga och tar plats som en flock elefanter!

 

Inte en pryl i köksskåpen kom i lådor, böcker och rassel fyllde upp bra. Kom på senare att jag har ju fler

tomma kartonger på vinden! Nice.

Hade varit superskönt att få köra undan de lådor som är packade, tömma av dom här och fräsa tillbaka med

tomma kartonger.

Sjukt att en mogen kvinna i sina bästa år (haha) har så mycket onödigt.....och sådant som är bra att ha (när då?)


Sedan är det ju dom där prylarna som är  m i n n e n. Allt från favoritdockor till snygg-klänningen från tiden som partypingla. Totalt onödigt : kommer jag att leka med mina gamla dockor igen = svårt att tänka mig.

Kommer jag i snygg-klänningen igen = svårt att tänka mig.

Efter moget övervägande gav jag upp min dockvagn i förra flytten. Oh my God.


Men böcker, jag älskar varenda en av dem. Men inte att bära runt på. Usch, tänk om jag sträcker en sådan där muskel? Eller får träningsvärk?   


 


- Jag är packad - men inte tillräckligt -


 


- Tom hylla och klädkammardörr -


Jag tackar inte nej till givmildhet, absolut så kan det kännas lite fånigt att ta emot gåvor. Speciellt när jag verkligen behöver den där gåvan. Så dumt.


Allmosor - heter det så? - det ordet får mig direkt att tänka på fattig-Sverige, stackars svältande barn, torra åkrar, klimpgröt och stekt sill.


utan skammens rodnad på kinderna tog jag emot en säck potatis, en säck lök samt ett flak ägg av föräldrarna igår. Ikväll blir det äggkaka med bacon till middag, nix inte midnattsmiddag idag - något tidigare. Typ vid halv tio.


Alla odjuren har fått mat, även om gamla tant jycken och Vanessa skulle kunna tänka sig äta lite till.

Så bra blir det inte, eftersom vi fått dra in på torrfodret så blir det precis vad som behövs och inte en bit mer.


The catz får normalt Royal Canin för överviktiga katter - och nu helt simpelt "ica-torrfoder"

Jag kan ha fel, men det känns bättre att ge dom rackarna "fin" mat. 800 kr säcken.

Bara lägenheten är borta så kan jag rusa och köpa rätt mat!

För att inte ta livet ur katterna helt så får dom samma mammis som tidigare.

Översättning: Mammis = blötfoder. Gourmet Gold, mousse.


Nej, nej än sitter vi inte på ruinens brant!

Det är bara det där barnunderhållet, som är högre än vad de flesta andra pappor betalar.

Och mina onödiga lägenhetsutgifter.


Det ser ut som jag kanske är på G för ett annat arbete. Dock inte på så många timmar

.....såååå det kommer att bli ett dyrt kalas att få in lilla fossingen på nytt ställe.


Att åka TÅG och BUSS mellan Skurup och Malmö kostar skitmycket = nytt arbete och mycket mindre slantar.


  








Av anna - 1 februari 2012 12:05

Fortsätter med nästa favorit författare, här presenteras


ESTER RINGNÉR - LUNDGREN


- Merri Vik-

- Beril Björk -

- Kaj Ringnér -


 

- bild lånad här -


Född 1907 i Norrköping, lärarexamen 1927 i Malmköping.

Fick sagor publicerade i dagstidningar under många år, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Folkskolans Barntidning m fl.


1951 - Esters första bok utges i B. Wahlströms bokförlag "Kvirre och Hoppsan"

Mellan 1951 och 1973 kom det ut 21 st böcker om Kvirre och Hoppsan.


Esters barnböcker om Trulsa och Pysseliten användes i många år i undervisningen i landets skolor.

Mellan 1961 och 1975 gavs det ut 24 böcker med Trulsa och Pysseliten.


Alla Esters böcker innehåller glädje, optimism - även om det skymtas lite vedmod.

Myckenhet av kunskaper: litteratur, historia och konst!

Själv har jag lärt mig mycket av mina läs-möten med Esters ungdomsböcker, som jag har haft stor nytta av.

Både i skolan och i livet.


"allt man lär sig har man nytta av inom tre år" - vad det inte så Lottas morfar uttryckte saken en gång, för länge sedan?

Har tänkt på orden ofta - för dom stämmer!


Bland ungdomsböckerna - röd bokrygg - är serien med/om LOTTA den som är mest älskad.

Ester mottog mängder med beundrarbrev och senast 2007 kom Lotta böcker i nytryck i Finland.

De har även översatts till danska, norska, isländska och tyska.


Lotta-serien skrevs under pseudonymen Merri Vik.

Hon använde sig även av namnen Beril Björk och Kaj Ringnér till andra böcker.


LISTA

  • böckerna om KRI - 5st, mellan 1957 - 1961
  • böckerna om KAJA - 7 st, mellan 1962 - 1968
  • böckerna om TUSSI - 10 st, mellan 1954 - 1968
  • blandade barnböcker - 6 st, mellan 1955 - 1982
  • som Beril Björk - 2 st, mellan 1958 - 1960 (geten Alexander)
  • som Kaj Ringnér - 3 st, 1958, 1962 samt 1971

Under namnet Kaj Ringnér kom hennes enda bok med grön rygg (pojkbok) "Ugglor i mossen" - 58

med röda ryggar "Akta hjärtat Ann-Sofi!" - 62 och "Ann-Sofi och den svarta katten"- 71


  • I samma klass - 1954
  • Tur i oturen - 1955
  • Sämst i klassen - 1956
  • Lusthusets gåta - 1967
  • Camilla får upp ett spår - 1970, 1976
  • Någon att tycka om - 1981


1972 var Ester med på bokmässa i Frankfurt både för att visa upp sig och sina böcker

samt att fira sin 100:de bok.

140 böcker gav Ester ut och i ca 3,5 miljoner exemplar.


Till de viktigaste böckerna :

LOTTA

(Marie-Sofie Charlotta Månsson)

- ur min synvinkel


 

- lånad här -


 

- lånad här -


Läs mer om Ester och hela listan med LOTTA böckerna,

klicka här!


47 stycken mellan 1958 till 1991.


Glada, tokiga, otursföljda och tursamma Lotta.

Hon har följt mig genom livet sedan elva års åldern, då jag hittade

tre böcker i Moderns bokhylla av Ester.

Två stycken LOTTA och en TUSSI.

Läste dem om och om igen, sidorna var gulnade och lite spröda men jag vårdade/vårdar dem ömt.

Modern såg min förtjusning och letande startade på allvar! Då fanns inga datorer,

vimsade runt på loppisar och antikvariat.

För sisådär tio år sedan (?) blev min samling komplett!

Sista boken "Liselotte - Lottas dotter" kom ut 1991 och den köpte jag i bokhandeln för 30 kr.


Det är en härlig, lite mer ofarlig värld vi får dela med Lotta och hennes vän Giggi.

En hemtrevnad som är utdöende....

Värme, vänskap och kunskaper i en fantastisk blandning!


Åhhh, vad jag har läst mina Lotta böcker.

Och gör det ännu!

Ibland så kommer längtan efter Lotta och den värld som fanns....som jag saknar.

När det inte allting var så farligt, när skolan var viktig, hyfs och artighet en självklarhet

och det var sommar på sommaren och vinter på vintern.....


1993 avled en ledstjärna, en lärarinna:  Ester Ringnér - Lundgren


  


I min späda ungdom räknade jag Lotta, systrarna Malin o Gerd, brodern Knatt och vännen Giggi - som vänner i min värld. Fanns alltid på plats, hade alltid tid - samtidigt som jag vek mig av skratt så lärde jag mig om vänskap och hur vi alla växer, blir äldre - att framtidsdrömmar kan slå i.

(även om jag hade fel om det sistnämnda, så var Lotta en trygghet utöver min egen familj)




Sällskapet för Ester Ringnér - Lundgren


LOTTA - av Mia Göransson


Wikipedia - om Lotta



  











Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards