Alla inlägg under september 2012

Av anna - 10 september 2012 17:13

Glad som en lärka skuttade jag in genom dörren till "Makrillen" (ett hus på arbetsplatsen)

bakom mig släpar I sina fossingar efter sig - kände sig lite sliten och skruttig.


Med små hoppsan-steg dansade jag in i Stora Rummet - ett stort rum med rejäla fönster samt öppet upp till taket, eller vad det nu kan kallas. På ena långsidan finns det en balkong som används som förråd till pysselgrejer,

där man kan stå och titta ner i Stora Rummet.


Och vad skådar jag?

Jo, en fjäril.

En stor och fin rackare flög omkring därinne - inte bra.

Rena sommaren utanför och här flaxade djuret omkring inomhus?!


Till I:s stora förvåning började jag jollra och vissla.......

"-kooom till tant Anna, inte ska du vara inomhus en sådan här fin dag.....*visslar*"

 

Jag frågar även I som är några år äldre och där igenom klokare - hur sjutton pratar man med en fjäril?

Kan man locka på den med något fjärlis-gott? Finns det en håv?

I, som för tillfället glömt bort sina bekymmer ger sig genast i kast med uppdraget : Söka fjärilshåv.


Vi hittade en, inne på vinden.

Den som söker skola finna.


Jakten = räddningsauktionen startade.

Givetvis hade den bevingade saken placerat rumpan på ett fönster högst upp mot taket....... Ingen känsla alls för att vara hjälpsam.


Då och då lämnade den fönstret och flög omkring, med mig hoppande och skuttande efter med håven i högsta hugg.

Första försöket höll på att ta ände med förskräckelse - obehagligt nära att klippa till fjärilen med håven, en smula trist om fanskapet avlidit under räddningen.


Tyvärr uppehöll sig fjärilen gärna i takhöjd, så jag kilade uppför trappan upp till balkongen.

Nere i rummet knatade I omkring med en enormt lång pinne med en dammvippa (för att kunna damma högt uppe) Med den där enorma dammvippan viftade hon omkring med i fönstret uppe vid taket. Efter mina anvisningar.


Så där höll vi på ett bra tag. Fjärilen var i chock och vi var svettiga. Tog en paus.

Plötsligt kom djuret farande direkt emot mig!

Snabb som en vessla fick jag igång håven och tadaaa så hade jag den i mitt nät.

*pust* släppte ut den otacksamma rackaren i trädgården utanför - och borta var den.


Sedan tog vi tag i det egentliga arbetet som det var tänkt från början.


Jag kände mig nöjd med Dagen Goda Gärning och som plus var att I fick annat att tänka på ett tag.


Blir det två goda gärningar?


 


  

Av anna - 9 september 2012 19:53

Min vinst har kommit!

Både uthämtad på posten och upphängd på sin plats.


 


Tävlade HÄR <-------

 

hos Aggehh.blogg.se

 

 

  



Av anna - 9 september 2012 14:06

Kan det bli sötare?!


 


- sockerrumpor -


  



Av anna - 7 september 2012 20:01

Tänkte härmed avslöja allt om mig!

Genom att berätta vad som finns sparat på mina "Bokmärken" - på lill-datorn.


  


Ett och annant gott tips kanske du kan snubbla över?! Man vet aldrig, även en blind höna kan finna ett korn.


Så kör vi då igång, den första posten i bokmärkeslistan har namnet "Viktigt"

Där var inte något av större spänning, det erkänner jag - ska försöka skärpa mig.


På andra platsen finns något jag kallar "Köp och sälj"


Inte speciellt upphetsande det heller, jobbar på det!


På tredje plats finner vi "Bloggar i massor"


BlogLovin

=

här har jag alla mina favoritbloggar

Sedan har vi de bloggar som av en eller annan anledning inte hamnat i min BlogLovin lista:


Liiite mer spännande? Ett smul åtminstonde....


Nu hamnar vi i kategorien "Butiker"



Forts. följer, häng med!











Av anna - 5 september 2012 14:41

Vad ska jag säga?

 

Från :

 

   

 

Till :

 

 

   


Läs om Mimmi och Kajsas viktminskning


---> HÄR <----

 

  

Av anna - 4 september 2012 23:01

Titta vad jag hittat! En finfin tävling!


Jag tävlar om en goodiebag hos miss Vivis.se


värd ca 1000 kr

 

TVÅ goodiebags lottas ut minsann, med spännande innehåll.

 

Titta här vad som ligger i potten <-----

 

  

 

 

Av anna - 4 september 2012 22:23

Kika gärna in i min garderob vet jag!


Klicka på bilderna!


"Allt går att sälja med mördande reklam, kom o köp konserverad gröt!"


 



Kommer snart! :


     


  


PS

ouppackad telefon och ny radiostyrd helikopter är på G,

och lite annat smått och gott.



Av anna - 4 september 2012 19:30

Jag är en ganska besvärlig person att prata bilar (?!) med förstår jag.....

Herregud då!

En bil är ett transportmedel, vissa är större än andra, några är äldre än mig själv samt de kommer i olika färger.

Klart.


Visst, visst, sedan kan jag gå in på att de behöver omsorg och pyssel som en bortskämt Primadonna, de ska poleras och fyllas på, de ska tryckas på de rätta knapparna samt smekas medhårs - annars blir det trubbel. Och kostsamt.


Två olika händelser under dagen har fått mig att fundera på det här med bilar. Transportmedel.

Primadonnor eller trotjänare = båda behöver käääärlek.


Soldaten och jag i bilen. En blå bil med hisklig stor (ful) vinge på luckan mullrar förbi.....

Soldaten "-åhhh....." säger han, som om det var en puma till kvinna och inte en plåtbit.

Jag "-Nej men, hur ser den ut? Och fel på avgasröret har den!"

Soldaten slutar dregla "- Fel på den???" samt muttrar något jag glömt.


Det var visst en "fin" bil (=dyr alltså) och mullret i den hade säkert kostat extra.

Kära nån då, jag hade kört den till verkstan.


Så kom vi hem, jag var däruppe, kastar en blick in på grannen med hönsens uppfart.

Där står en bil som jag inte känner igen. En röd, svårt att se, ett bamseträd täcker, ser dock att även den har en sådan där fjompig vinge bak på luckan.


Jag "- Duuuu! Det står en sådan där racerbil inne hos grannen!"

Soldaten ser misstrogen ut men kikar ut över mina fina pelagonier.

Han "- Hur ser du det för trädet?"

Jag "-På vingen och takluckan!"

 

Soldaten återvände till sina sysslor; antingen ett tjejspel på fb eller bygga nytt tak till poolen - inte vet jag.

Vi har ett stort hus, håller inte reda på allt.

Bil-eländet kör ut på vägen......njaaaa, inte för att göra ägaren ledsen men det var nog inte en racer-bil.

Det var lite förkläd....?



          


Min lilla Ärtan, det är en rejäl bil!

En trotjänare av hög rang. Gammal i gamet så att säga.

Och inte mycket pyssel kräver hon heller (av mig åtminstone :-)


 


  



Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards