Alla inlägg under juli 2012

Av anna - 19 juli 2012 19:10

Vilket är det bästa sommarnöjet

- tycker Du?


Jag tycker....


På oslagbar första plats kommer : s o l  och  v ä r m e.

 

På en tjuzig silverplats : häng - som i strandhäng, caféhäng, balkonghäng osv.


På en hedrande tredje plats : långa ljusa, ljumma nätter.


Sedan följer

- likt en godispåse man stoppar ner näven i, rör runt och får tag i en favorit -


Doften av blommor

Fåglarnas kvitter

Semester-tomma lekplatser o gårdar

Marknadsbesök

Bruna ben

Saltstänkt hår

Doften av "blödande" asfalt en het dag

Gå barfota i daggen

Den dova, mörka doften av knastertorr jord

Nybryggt kaffe i solsken

Vandra ensam i varmt sommarregn

Huka sig i stugan medan blixtarna far över himlavalvet

Förhäxat stirra på vattendiamanterna som slår mot strandkanten

Gå långt in i skogen med sin allra bästa vän - och bara vara

Kvälls-duschen, det gällde vara snabb om man ville ha varmvatten


Karameller från förr, sent 70tal och tidigt 80tal :


Hänga mellan framstolarna i bilen - under körning

Åka i herrgårdsvagnens bagageutrymme tillsammans med sommarkompisar

Somna i förtältet medan de vuxnas cigarettrök låg som en dimma i taket

Springa barfota över marken och hoppa över huggormarna som solade i värmen

Ingen rädsla för fästingar, pedofiler eller andra kriminella individer - där ute i skogen

(Japp, räknar fästingar som ytterst kriminella!)


Ack, du ljuva sommarlov, som kom och gick så snabbt.

Nej! Semester är inte alls lika trevliga som sommarloven.....


  


 

Av anna - 17 juli 2012 19:11

Måste vara dax för en uppdatering från hönsgården!


Allt väl, inga större tilldragelser eller slagsmål. Punktligt varje dag plockar jag ägg ur redena (som är ganska kladdiga, de tonåriga kycklingarna envisas med att spendera natten i dessa och då även släppa en och annan bajs)


  


Kycklingarna har nu blivit bra stora och är inte lika ängsliga när Turbo Hilda och Diesel Doris kommer farande.

Det är uppenbart att Hilda och Doris bestämmer där nere i gården.

Lite kul är det när gamla tant jycken springer skällande emot dem - och de två står stilla kvar och ser allmänt högdragna ut. Gamla tant jycken vänder och lunkar där i från, lite sådär småsur.


 


De kycklingar som visade sig vara tuppar ska återvända till grannen med hönsens fader

- och hamna på matbordet.


Soldaten har dock gått och fått en svårartad släng av kärlek till en av tupparna....sååååå

- han får ta och stanna i vår hönsgård. Och bli Tupp över gården! Och ta hönorna med storm.


Soldaten har helt själv, helt utan min påverkan även gett tuppaskrället ett namn.

Tyvärr har jag ingen bra bild på honom, men vi säger "-Välkommen att stanna hos oss, Glenn!"


Hilda, Doris, Gabriella + 3 namnlösa hönor blir Glenn´s harem


.    


Hälsningar från hönsgården.


  

Av anna - 17 juli 2012 18:34

Nu är det Marknadstider!


"tre små gummor skulle ut och gå - till marknaden uti Nora.

Vi ska ha roligt det kan ni väl förstå, äta karamell

och åka karusell och fröjdas hela dagen uti Nora"


(har du läst "tre små gummor" av Maria Lang?)


Finns det något skojigare och mysigare än att traska runt i solen med en strut marknadsgodis i näven?

Eller, för den delen, halka omkring i snö med ett mugg glögg i näven på en julmarknad?


Det är godis för själen.


 


- mer här! -


 


- mums! -


 


- Sjöbo marknad, 19 - 20 juli -


Vill strosa runt och rota bland vad knallarna har till försäljning.


Köpa något billigt och absolut nödvändigt - som senare visar sig vara totalt värdelöst.


Gå runt och titta ut vilken godsak jag ska välja ut för att trycka in i fejset.


Irritera mig på folk som envisas ha med sina hundar.


Irritera mig på folk som envisas ha med skrikiga barn.


Förfasas och häpna över folks mod att åka runt i halvtaskiga karuseller.


Visst är det K U L ? !


....nu är frågan om Grannen med hönsen ännu är på G...


  

Av anna - 15 juli 2012 19:06

Jo men visst - kalabalik utbröt.


I går, lördags, "försvann" Sebbis!


Om jag tar det från början :


Dagen gick mot kväll, det var dax att köra igång middagsmaten, när jag precis startat med det kommer

jag på att djuren skulle ha mat - så jag fixade det lite på en höft.


Alla dök upp, utom Sebbe....

Jag ropade på honom, fortfarande ingen kattusling.

Hmmmm!?


Jag frågade runt bland husets alla invånare, och ingen hade sett honom sedan förmiddagen!!!

Jo - jag, han och jag hade en dejt på toa några timmar tidigare.


Expedition "rädda Sebbe" startade.


 


Jag började att titta i utegården = nix

Bakom soffan = nix

På altanen = nix

På toan = nix

I hobbyrummet = nix

I sovrummen = nix - som dessutom har dörrarna stängda

Ni fattar - ö v e r a l l t !


Panik, min röst höjs till ett irriterande läge, de övriga kommer till hjälp.

Överallt klampar det fram människor, dörrar öppnas och stängs, det ropas hej vilt.

Kalabalik. Min andning började krypa längre och längre upp i andningsorganen.


PMS-häxan vaknade och vädrade morgonluft.....

  

"är han borta blir det problem!!" = hot

"ingen mat förrän han är hittad!!" = hot

"där har vi letat! kom på nåt nytt!!" = allmänt otrevlig

"häng inte efter mig!" = allmänt otrevlig


Jag hittade honom, det puckot låg längst in i mitt rum, bakom mangelkorgen

- platt som en spätta mot golvet.

Han fick sig en uppläxning.


PMS-häxan tyckte då det var läge att dra sig tillbaka - och lämnade mig ensam att be

om ursäkt för mina hot och otrevliga ord....


*suck*


  



Av anna - 14 juli 2012 20:21

Fredagen den 13:e juli 2012 - firade vi Daddy´s 70 års-dag!


Vädret var strålande, solen värmde och vinden stillnade så vi kunde ta emot gäster utomhus och ha gardenparty.

När skymningen föll och det mörknade mer och mer kom regnet.

Det smattrade mot partytältet och vi kröp in i filtar och tände ljus.

Mysigt!


Det kom gäster från både när och fjärran, det vällde in finklädda människor med blommor i händerna.

Det hejades och ropades i varje vrå av trädgården, ungar skrek och hundar skällde. Det var ett jäkla liv.

(vrål från ungar kom från grannträdgården)


 

- Balla Balder -


Där var många som inte setts på flera år, så det haglade av gamla goda minnen och förskräckliga ungdomshistorier - det var ju hemskt vilka partajer dessa gamla män hade haft i sin ljuva ungdom!!

.....jag kände mig genast lastgammal och började fundera över min egen avslutade ljuva ungdomstid

- som var totalt händelselös gentemot dessa åldrande herrars ungdom.

De mös nöjt där de satt med en grogg i näven och underhöll varandra med historier.


En liten tagg i hjärtat fick jag ändå - dessa åldrande kvinnor och män som funnits i mitt liv sedan späd ålder,

satt något rynkiga, något tunnhåriga, något tröttare än förr och några med otäcka sjukdomar i sig.


Det är ju inte jag tänker på dem.

I mitt huvud är de alla i 40-års åldern......och vi barn är ständigt och för evigt 10 år.


Och det är alltid sommar.

......och den ljusnande framtiden är vår....


Favoriter från förr!!!

Herr o fru Tidigare Jönsson


 


Åhhhhh, vad lycklig jag kände mig när jag såg dessa två personer komma på gatan.

The Sis kände nog precis på samma sätt - hon tvärnitade bilen och började tuta på dem.


    

 

Familjen Tidigare Jönsson kräver ett eget inlägg,

Så häng med, det kommer.

 

  

Tackar härmed alla inblandade i Daddy´s Stora Fest Dag!

Bland andra; Modern, The Sis, Farbror, Faster, Herr o Fru Tidigare Jönsson, Sven, Ulla, Kerstin,

Anki, Jan, Vilke med fru med flera.


+ att de gulliga grannarna dök in med present på kvällen!


  


Av anna - 12 juli 2012 17:58

Oh my God!


Vissa människor bör inte befinna sig utanför stadens asfalt.


Jag håller med; fästingar är otäcka och allmänt ohyfsade individer - örk!


Lyssna på det här:


Telefonen ringde hemma hos föräldrarna, Daddy svarade.

Det var deras gode vän Jan - som med andan i halsen frågar om min Moder är hemma.

För det var hon inte - ännu finns det lite arbets-ork i kvinnan.


Givetvis frågade Daddy vad det är frågan om.

Jan förklarar att han och hustrun är barnvakt till dotterns vovve och nu har jycken fått en fästing.

Daddy säger - lite frågande "- Jaha....?!"


Hustrun i familjen hade gått i panik och vägrade ha något som helst med jycken att göra.

Hon satt och hyperventilerade i soffan - dock inte i samma rum som vovven....


Själv rede de inte ut att ta bort eländet.

I den här vevan kom Modern hem och tog över samtalet.


Det blev bestämt att Jan med hustru och jycke skulle kasta sig i bilen och köra till Modern - fästingsplockaren.

Sagt och gjort. Modern plockar suckande fram en pincett och traskar ner till parkeringen.

De kommer fram, bildörren slängs upp och ut kommer en stressad man, kvar i bilen sitter hustrun

och skriker något om äckliga hundar och insekter.


Insekter som absolut inte fanns när hon var mer utomhus-aktiv, typ när barnen var små.....

(okey, när jag var barn kände jag ingen som hade haft fästing, vare sig människor eller husdjur.

lite rätt hade hon kanske.)


Jycken är stressad av uppståndelsen och började morra.

Ja, kära nån.

Modern som inte är hönsig av sig tog tag om nosen och plockade ut odjuret som satt vid ögat.

Plopp.


Jan och hustrun nästan grät av tacksamhet.

De frågade när Modern och Daddy skulle ge sig iväg till stugan.

Dagen därpå - svarade Modern, ovetande om paniken hon skapade.


"- Kan ni inte vänta med att åka tills vår dotter kommer hem!?"


Svar Nej.


Däremot tvingade Modern de två barnvakterna att titta på krypet, på alla de

sprattlande benen och den blodfyllda kroppen.

Det muntrade inte upp dem speciellt....


  


Dottern kom hem två dagar senare.


Inga fler panik-fästings-bilturer.


 


  






Av anna - 12 juli 2012 17:43

Det är semester-yra människor jag har omkring mig på dagarna - och nu börjar jag dras in i yrseln.

Men....jag ska inte ha någon semester!


Varje dag är det någon som har tårta eller kaka med till jobb för att fira den stundande ledigheten.

Idag blev det marängswiss (stavning?!)....jag är mätt ännu.


Min vapendragare C arbetar sista dagen imorgon (grattis till henne!) och hon mumlar om sol och strandväder....jag vet inte jag - tror inte på det, tyvärr. Det blir nog till att plocka fram regnkappan och snygga till gummistövlarna.


På C:s semester tänkte jag hänga med I, som kommer tillbaka på måndag. Hon fick säkert ett par, tre soldagar. Man ska vara glad för det lilla och inte beklaga sig.


Vi kunde bott i Småland och där lär det inte vara för skojigt just nu - enligt nyheterna simmar hela den småländska befolkningen omkring på gator och torg. Så lagom kul.

Blir sjösjuk bara på tanken på allt vatten....


- friskt och grönt och inga översvämningar -


 

 

- så ska det vara-

 

  

 

 

Av anna - 11 juli 2012 16:09

Och nu, dagens väder :


som en sinnesförvirrad yngling ändrar vädret sig - precis hela tiden.

- varmt, kvavt och det enda man vill är att klä av sig naken och lägga sig i blöt.

- lätt sommarregn, svalkande och lite mysigt

- ösregn, även kallat höstregn. Funderar på att tända en brasa.


Visst är det härligt med variation!

- my ass -


  




Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards