Alla inlägg under juli 2012

Av anna - 26 juli 2012 20:17

"Låt de sista ljuva åren blir de bästa i vårt liv"


Om texten är helt korrekt kan jag inte lova, men himmel vilka ljuva sommarminnen jag har till den där biten!

Husvagnsliv.

Ja kära nån.


  


När jag åter kom till hemmet efter dagens arbetsinsats mötes jag av Tystnad.

Endast lite höns-kackel ramade in sommaridyllen.

Tre små grisar hade hamnat på utlåningsavdelningen, de minsta hade hamnat nere i byn hos några landsmän

och Skuggan hade tagit sig "hela" vägen till söta Svarte.


Efter den dagligen djupa inandningen över köks-kaoset städade jag upp och sedan raka vägen ut i poolen!

Gött som strössel på nougatglass i strut (= rån)

Solpanelerna fungerade inte som de brukar, trots det 19 grader!

(att jag stod och fegade på stegen ner i vattnet säkert i tio minuter behöver jag ju inte berätta)


Katterna sover och surar.

Sebbis och Nessie är - fortfarande - putta på nya katten Tess.

Tess är - fortfarande - sur på gammelkatterna Sebbis och Nessie.

Ligger som platta håriga köttklumpar på golvet.

Jisses.


PS: Sista sommaren.......

Gamla tant jycken är ännu äldre än igår.

Hon kommer att saknas mig mycket och Soldaten oändligt mycket.

Usch, pratade om "det" idag - ännu är vi inte på den Dagen.

  


Jagat spindlar till förbannelse, det är svettigare än vad somliga tror.

I och jag var genomblöta efteråt men källaren är (förhoppningsvis) fri från äckel-kryp.


Hundvakt till grannen med hönsen, de stora bestarna har kissat, ätit och Z har tagit sin medicin.

Jag fick kaka.

  


Två minsta är hemkomna och fodrade med hemma-lagade burgare.

Skuggan kommer säkert inte innan tioslaget.

Tjejen är på vift.


  





Av anna - 24 juli 2012 20:16

Vad ska man göra? Vad är rätt?


Ni som kan "allt om barn" - jag har en fråga!!


Minigrisen här i huset är 6 år fyllda och det som uppfyller hans lilla hjärna är krig och krig!!

Varenda dag matas vi med hans glorifierade idé om krig.

Vad han ska göra när Kriget "äntligen" når Sverige....

Ni anar inte hur han kan berättar hur han skulle ta livet av De Onda....


Killen är bara 6 bast, men jag fick krupp på ungen för en stund sedan....satt där i soffan, mätt och nytvättad framför en stor tv-skärm och hade det bra.

Samtidigt berättade han om det där härliga  kriget som förhoppningsvis kommer.


JAG -Jaha, var ska vi bo under kriget?

MINIGRIS - Hallå! Här såklart.

J - Men, huset kommer ju att bombas och rasa....

M.G - Ni simmar ut i havet och väntar på kriget tar slut.

J - Det kan ju vara i flera, flera år.

M.G - Flytta hem till mamma.

J - Hon dog när huset rasade.

M.G - Näää, hon hade köpt ett nytt hus innan.

J - Vad ska vi äta?

M.G - Mat! Från affären!!

J - Men, affärerna kommer bombas och förstöras - bilarna som kommer med mat kommer bli förstörda....

.....


Skulle jag vart tyst?

Låta han ha sina gyllene drömmar - för han är ju  l i t e n.


Jag blir tokig av dessa drömmar, som ältas dag efter dag - de är inte direkt rosenröda och fluffiga.


JAG TYAR INTE MER!!

Ignorerar och låter det försvinna med åldern?

Hålla truten även om bilder från krig flimrar förbi mina ögon.

...död o lidande...men det begriper ju inte han.


  


Helt seriöst - jag behöver råd.


Vi andra pratar inte om krig, nyheter läser vi mest, annars sena nyheter.

Vi pratar inte heller om hur vi ska ha ihjäl andra människor.

Vi ser inte på räliga, blodiga filmer (jag fixar inte det)


*suck*


Är det att "stänga-öronen-och titta-bort" när historierna kommer?


Annars är han en rar kille som gråter om det kommer en mars-människa på tv eller en stor stygg varg.


?



Av anna - 23 juli 2012 18:00

Hjälp till med poolbygget, varmt och besvärligt. Det rekommenderades tre vuxna - vi var två vuxna och två lagom engagerade barn. (den tredje skakade på huvudet och försvann till datorn)

Min del är avklarad för tillfället, ska ut om en stund igen. Två små grisar hänger där ute för att hjälpa till....vete katten om det fungerar så bra. Soldaten härjar om lite då och då.


Matat grannen med hönsens Stora Skräckinjagande Vakthundar + rastat av dem en smula = en kiss i trädgården.

De blev glada för maten annars såg de direkt förvånade ut över att det var jag och inte matte. Flera gånger stannade de upp och tittade, blinkade och tittade igen. Sedan gav de väl upp och började snusa runt i trädgården.

Det var ju snällt att de kände igen mig - annars hade kanske jag stått på menyn?!


För en stund sedan kom mellangrisen in på verandan, vinglade omkring, trillade bakåt - landade med rumpan i "skölja-fötterna-baljan"..... Vattnet skvätte över skor och väggar. Opedagogisk som jag är, skrattade jag högt och hjärtligt. Det såg väldigt roligt ut, speciellt med grabbens förvånade uppsyn - där han satt i baljan och vattnet flödade över golvet.

Nu är golvet torkat och skomattorna hänger på tork, ungen har nya brallor och nytt plåster på stortån.


Den grabben har haft lite otur idag.....först slår han tån så det blöder, sedan tappar han hela skålen med hundmat över hela golvet och nu senast incidenten med baljan.

Men det är förskräckligt vad jag torkat golv idag....


Lekt kläddesigner med Skuggan, vi fixade till bilderna lite skojigt - se och njut av hennes kreationer :


   


   


  




Av anna - 23 juli 2012 14:42

Måndag och jag är ledig från skolan jobbet!

(varför i himlens namn skrev jag skolan??)

Minsann om jag inte är ledig imorgon också, men på onsdag är det dax igen.

Skönt!


  


Igår hämtade vi upp alla de små, kära nån, jag är redan trött i huvudet.

Och jag har bara 20 dagar kvar innan de återlämnas.

Jösses.


Jag som är besatt av lugn, ro och rutiner. Mina rutiner, eller Soldatens och mina rutiner.

Nu är allt upp och ner, om en vecka har jag kommit in i det säger Soldaten....

Om en vecka? Det är en evighet.

Amen.


Det - för mig - jobbigaste att vänja mig vid är att varje gång jag vänder på mig slår jag till någon eller trampar på någon, oftast Skuggan. Visst, det är väl rart, bättre det än att hon avskytt mig.....en smula stressande att sopa golv med en skugga framför kvasten hela tiden - som trampade i det ihopsopade.

Men herre Gud!


I morse; vaknade, vacklade in på toan, satt mig på toan - och hade två åskådare direkt.

Trots mitt något trista morgonhumör satt jag snällt och log - och kissade.

Soldaten gick förbi, såg folksamlingen och föste ut dem.

Tack.


Städat undan, gjort lunch, städat undan den, underhållet Skuggan, kikat på poolgrävandet och nu försöker jag skriva och prata samtidigt. Och förhala fikan som fiskargrisen tjatar om.

Vi lunchade ju för två timmar sedan - korv med bröd, sådär uppskattat.

Sur - som jag lätt blir, är det nu bestämt att kommande luncher endast blir tråkig mackor.

Kom precis på; jag är ju inte hemma vid lunch i veckorna, hehe.


  


Stackars grisar, de kommer inte få det lätt de kommande veckorna.

De ska tvätta händerna "hela tiden"

De ska duscha minst varannan dag, varje dag vid bad.

Inte gå in med sandiga fötter, finns en balja med vatten och en handduk på verandan.

Får höra "varsågod" - för att locka fram ett "Tack" vid mat och liknande.

Finna sig i att det inte blir bio, McDonalds eller ett gäng lekland - som hos ModerSuggan

Ej heller inhyrd trollkarl - som hos ModerSuggan (What??!!)

Stackars barn, det är så jag lider med dem, vilket jäkla sommarlov.....

undrar om de kommer att längta hem till modern.

Oj!


Jodå, tre små grisar gör bra saker....ibland

de är söta och gosiga .....ibland

de är hjälpsamma (2st iallafall) vid uppmaning

de säger skojiga saker....ibland

jag tycker mycket om dem....ibland

(när de är hela, rena, friska och sovande)


=


Himmel och pannkaka sådant härligt glidar-liv jag lever under skolveckor och varannan helg

- det är sant, och det står jag rakryggad inför direkt fråga.


  


"Vill man vara fin får man lida pin"

Min variant är :

"vill man glida runt och mysa får man slita och upplysa"


Återkommer senare med uppdatering av dagen.


  








Av anna - 22 juli 2012 18:56

Känner du dig lycklig och glad?


Saknar du tristess och mörka tankar?


Köp ett paket grädde, laktosfri från Arla, häll i en bunke och börja vispa - med elvisp.


Efter ett tag känner du livet rinna ifrån dig, du funderar över livets mening och kommer till slutsatsen

- att allt är skitsamma.


Med eller utan grädde.


  

Av anna - 21 juli 2012 15:03

Den där tolken jag nämnt tidigare - hade behövts idag.....


Soldaten sliter som en liten piskad rödmyra med att gräva i trädgården. Jag fick en av mina gyllene idéer!!

Vi gräver ner en Skatt och låter tre små grisar leta efter den = mjukar upp jorden = lättare att gräva upp för Soldaten!!

Givetvis skulle vi alla klä ut oss som pirater och sjörövare under jakten!

Själv är jag väldigt förtjust i tanken - Soldaten något mindre, eller....inte alls tyvärr.


Jaja, samtalet som följde efter mitt förslag (på dolt barnarbete) var följande :


Jag - Tänk vad kul att få klä ut sig!

Soldaten - Ska du vara kapten Rödskägg?

J - ?? Näää, jag ska vara en bordellmamma!! (passande eller hur?....vid lek med minderåriga....)

S - Modelmamma??

J - Nej! Ägare av ett h*rhus!

S- Ett bårhus???!

J - Nu går jag in.


Kära nån som det kan trassla ihop sig.


Själv har jag haft det stora nöjet att städa hönshuset. Intressant - det flög fjädrar och sand omkring mig. Rekommenderas inte för astmatiker. *harklar*

Som ett yrväder tog jag huset i besittning, höns och småtuppar flydde för livet ut på gården - det gäller att vara snabb för att inte få en kvast i rumpan.


Men fint blev det!

Såpass att Turbo Hilda kom klivande med värdiga steg för att se så jag skötte mig - uppenbart var hon nöjd.

Hon skuttade in i ett av de nystädade redena och lade ett ägg. Kan omöjligt få bättre betyg.

De andra fjäderklädda odjuren hängde bakom mig i dörröppningen för att ta en sig en koll


- när kvast-paniken lagt sig.

Det är ett rejält hus, skulle kunna hyra ut det som mini-bostad, dock utan avlopp och kök. Men med naturen så nära och det enkla med att tända en grill under himlen - skulle det lösa sig för den inneboende.


Grannen med hönsen samt en av tomtarna kör även de med trädgårdsarbete idag, för en stund sedan var vi över och fick lunch! Grillade korv och drack iskall läsk - det är godis för en svensk! Soldaten blev mätt även han, även om han inte fullt ut förstår det där hemtrevliga med grillad korv!?


  





Av anna - 20 juli 2012 16:32

Nåååå?!


  


Är det inte fantastiskt av mig att - helt utan assistans - få till ett rart paraply som muspekare?!

Okey då, inte helt själv - lärde mig hur det går till på emmli89´s blogg <--- klicka gärna.

Det är på sidan Free Cursors 4U <--- klicka gärna

- jag hittade en massa trevliga pekare att välja på.


I bilen på väg till Löderup, igår, diskuterade The Sis och jag - den stora frågan i livet :


Vad är skillnaden på Altan, terrass och veranda?!


Efter mycket prat hit och dit enades vi slutligen om följande :

ALTAN = ett uterum med väggar, tak och fönster - en stor balkong, typ.

TERRASS = en uteplats utan tak, möjligen någon slags väggar, tänk takterrass.

VERANDA = utan väggar och (kan ha halvhöga räcken) ibland tak. Ofta utanför entrédörrar till hus och villor.


Jaha ja, precis googlat, bilder på altan


   

- bilder härifrån -


Terrass på google bilder:


 

- bild härifrån -


Veranda :


 

- bilder härifrån -


Och där blev jag inte klokare, då blir det att Wikipedia mig....


- en altan är uppburen av pelare eller liknande. Oftast öppen utsiktsplats med bröstvärn.

Titta här.


  bild som visades på "altan" på Wiki.



Terrass, en plan anlagd avsats. Utan tak och oftast mot en byggnad, t ex restaurang.

Titta här.


  bild som visades på Wiki.


Slutligen Veranda; en lång balkong som ligger i markplan. Inglasad eller öppen, alltid med tak.

Oftast byggd i efterhand på byggnaden - för solmys.

Punchverandor är inglasade med spröjsade fönster.

Titta här.


  bild som visar punchveranda på Wiki.



Slutsats

Då har jag varken altan eller terrass.

Utan en  v e r a n d a .

Good to know.


  


PS sedan har vi ju "trädäck" och "förstukvist" också.....orka!?



 





Av anna - 20 juli 2012 14:35

Vädret.....


   


Så jag har skippat allt utomhus aktiviteter för dagen och håller mig inomhus.

Gissa vad jag pysslat med hela dagen? - Precis! Städat stjärten av mig, svettigt.


På söndag kommer tre små grisar rultande med packning för tre veckors semester med Soldaten

- och mig, även om jag ska arbeta om dagarna.


Inte för jag tror de ser eller direkt uppskattar mina besvär med att få huset glänsande

- men det känns roligare för mig!


Kyl / frys - check

"Min" toalett - check

Hall / trappan - check

Köket - check

Vardagsrum - check

Avhårat stora mattan (tar typ 20 minuter...)

Tvättat - håller på ännu

Varit på Ica - check


Kvar att göra - och klockan är tjugo i tre, redan!

Toaletten här nere

Altanen

Avhåra stolar

Baka fler goda bullar till gottegrisarna

Planera middag för oss + grannen med hönsen

Vattna krukväxter


Borde göra

Tömma ur stora garderoben där uppe, så vi kan skruva ner den och kasta skiten. Den är urgammal, vinglig och allmänt sliten, och jag har en fin garderob som ännu inte blivit uppsatt.

Putsa fönster

Städa ur hönshuset

Rensa bort döda blommor i krukorna vid ingången

...duscha....


Slut på pausen - tillbaka till verkligen, den håriga och grusiga verkligheten.


  




Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards