Alla inlägg under januari 2012

Av anna - 12 januari 2012 16:57

Som utlovat, en bild på väggen som kräver ny tapet :



T a p e t f ö r s l a g : 


 



 




   


   BrunBlomman - här under - den är inte så illa den heller... 



 


Den rödblommiga i vardagsrummet, ser ut så här :


 


Ska jag ta fasta på det röda? Och ha matchande i hallen,

kanske till och med en likadan??


......inte likadan! Tråkigt.


Men i samma färg....?


Har så stora bekymmer här i livet!


  


Av anna - 12 januari 2012 14:25

Hej vad det blåser! Friska vindar.

Som grädde på moset regnar det också! Kan det bli bättre??


Regnkappa och gummistövlar - absoluta favorit klädseln.

Finns det något mer underbart än att öppna ytterdörren, tappa taget och dörren dundrar in i väggen, in genom dörröppningen far löv och pinnar i allmän röra. En och annan gråsparv som inte kan bromsa sig rullar över golvet. Hunden skäller och katterna flyr in till soffvärmen.


Tar klivet ut och med kraftansträngning får igen dörren, vinden kastar sig emot mig. Tappar andan och måste flämtande vända mig om för att få luft igen. Det rycker och drar i mig - och jag är relativt stabil...

Små barn och klena djur bör hålla sig inomhus. Likaså äldre damer och herrar som inte med fast grepp kan hålla sig kvar vid rullatorn.


 


Tar några stapplande steg ut i trädgården, det gnisslar och knakar i träden. Uppfriskande! Har vi tur så kanske gammelträdet väljer att falla - rakt över huset. Hurra för Herr Storm!

Undrar om Fader Frost tagit tjänstledigt? Eller är på konferensresa med Moder Jord? Och Storm vikarierar för honom?


Intressanta saker kommer flygande över marken. Papper och plast, kan det vara en container som öppnat sina luckor? Tittar upp mot himlen och väntar mig att se en dagisklass komma flygande....med reflexvästar och hand i hand.


 


S n y g g ! !


 

Ps: längtar efter den klarnande april...


Av anna - 11 januari 2012 17:40

Även om det inte händer nu (se föregående inlägg) så är det galet trevligt att planera!

Som tapeter! Husets högsta vägg befinner sig i hallen, just nu med snygg tapet i blå ton och med snirkliga blomrankor. Men den ska bort, sitter inte bra och har "skador" - tyvärr lider jag av en sjukdom som är ofantligt irriterande... Ser jag en tapet som är sorgligt hemmasnickrat uppsatt eller en tapet med "skavsår", spikhål och liknande - då  l i d e r  mitt inre. 


ExtremTapetus Lidius


kallas åkomman


Har tittat runt, eftersom det är på planeringsnivå - herre gud - så bryr jag mig inte om pris och liknande.

Dessa har blivit mina favoriter, ska fotografera väggen det handlar om imorgon. Min kamera är ingen hejare på kvällstid.


 


En sommaräng?


 


Stilig!


 


Inte tokig alls.


 


Är det maskrostussar som flyger?


Den första skiljer sig väsentligt från de övriga, men den är ju så söt och sommrig! Tänk att alltid komma hem till en sommarvy även när snöstormen dundrar runt huset. En midsommaräng! Det är lugnande för själen, jo då.

Övriga väggar i hallen är gråa och trappan vitt, så några jätte konflikter mellan färgerna blir det inte.


Sedan är det den där väggen här i vardagsrum/kök som ska målas om....jag kan inte med den mintgröna färgen! Har precis samma färg som två gamla badlakan jag har i hyllan. Och det funkar inte på väggar, tyvärr.

Badlakansfärg....


Men kan inte riktigt bestämma mig.

Vit - funkar alltid, men ack så trist.

Krämig brun hade funkat - men här är redan ganska mörkt.

Tapeten i tv-delen är vit med röda blommor och slingor - me lajki, ska väggarna gå i rött?

Är inte det porrigt?? Bara sammetsgardiner som saknas.

Eller köra samma gråa färg som i hallen?

Jepp, grå - låter fasansfullt tråkigt och påminner dig säkert

om ett 60-tals kommunalt väntrum.


Grå färg är djupt underskattad!

Mitt förra (jätte) vardagsrum målades i just grå.

Skitsnyggt!

En granne blev så imponerad att dom gjorde detsamma, bra betyg till färgen.


  


Av anna - 11 januari 2012 15:18

Tänkte precis sätta en blänkare om lägenheten...och just då ringer telefonen.

Och det var en liten Anna som vill komma på visning!


Kul, är det det som kallas tankekontroll? Jag tänker "kom köpare, kom till mig." Hokus Pokus så ringer det?!

Liten Anna lät söt och hon ville att föräldrarna skulle följa med - sådant gillas. Ordning och reda. Och pengar på fredag...??


www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-malmo-kommun-berguvsgatan-6a-2888377




Det har varit en lullar dag idag. Skönt. Efter gårdagens" kraftprov" är det skönt att mysa runt hemma, pyssla lite här och rota lite där. Julrasslet äro nu nedplockat samt undanstoppat i passande lådor.

Inte riktigt allt, men nästan. Ljusslingorna i trädgården får sitta ett par månader till.

Annars är det becksvart utanför rutorna.


En julduk fick även den tillåtelse att stanna framme ett tag till. Bordet måste döljas....och har ingen annan duk som passar ändamålet. Den är grön med halmbockar och getter. Vem har bestämt att just ladugårddjuravbildningar (pust) av halm endast tillhör julen? På dukens tyg menar jag, inte att det ligger ett gäng getter och bockar av halm på bordet alltså!


Längtar efter mina möbler!!

Jag vill ha dom hit nu. Snart kommer jag börja sura, tjura och bära mig åt.



 Önskar även att hustomten kunde känna ett behov att sätta lister och fixa de där

småsakerna som bara ligger...


 


Kommer det på tal vid middagsbordet blir kommentarerna :

"måste vi göra allt nu?

det är mycket nu!

finns annat som går före!

vet du vad det kommer att kosta?"


  


Nej, "allt" måste inte göras "idag"

Ja, jag vet att det finns annat som är viktigare

Ja, det kommer alltid att var "mycket nu" (livet)

Nej, kan inte på öret säga vad färg och tapet kan kosta

- men somligt finns ju här, bara att spika loss....


Och mina möbler kostar inte ett öre! Heder och samvete!

Är betalda och skuldfria.

Hade jag varit stor och stark skulle jag kunna tjuva bilen + släp.

Inte fan orkar jag släpa ut hyllor, garderober och soffor....

och för den delen : Är det läskigt att köra med släpvagn??


 


Gnällerignällera!

Otäcka mig, jag som har världens bästa Soldat!

....han är bara lite trögstartad i några grenar....


  






Av anna - 10 januari 2012 21:42

Dagens ointressanta betraktelser


Nix, inga fler mullvadar. Har tappat lite av den opassande upphetsningen över mullvadshögar....tur e ju det. Med tanke på mitt nya  k ö r k o r t  så hade risken varit överhängande att jag hamnat i diket.

Tänk själv, där hade jag kommit puttrande, i lite så där lagom hastighet, fått syn på en gräsmatta.....

Den påhittade gräsmattan hade varit knöckfull med höga högar. Jag hade glömt både det ena och det andra och antagligen dundrat rakt ut på gräsmattan. Med hänförda rop skuttat ur bilen och sedan bara flämtat "-titta, titta, vilka jättehögar!"


Det går ju inte.


Dagens betraktelser gäller något helt annat. Ni vet, vissa dagar tycks "alla" gå runt med röda kepsar eller liknande. Och idag har tre saker fångat mina ögon, så pass att jag har varit tvungen att nämna det. Hur stort intresset egentligen varit hos mina åhörare? ......inte så intresseblocket åkte fram åtminstone.


Nummer ett : katter. Herre gud med katter, flest här ute på landet men även i stora staden. Levande, ej påkörda...

Nummer två : bilskolebilar. Hela stan var nedlusad, går inte att missa direkt. Flesta har skolans namn stort över hela bilen.

Nummer tre : släpvagnar. Är det en flytt-bom på G eller?! Ja jädrans med släp, i stan, på vägen hem - överallt. Stora som små.


Som du märker har jag ett rikt liv. Här händer det saker precis hela tiden.

Eller så har jag för lite Ordentliga  (vuxensaker?) saker att fundera på.

Skit i det - det gör jag.


 


Vår nyaste familjemedlem. Balder, eller Rabalder....

The Sis har fått tillökning. Katterna Tess och Ronja ser det inte riktigt på samma sätt som vi andra. Dom tycker det är förbaskat onödigt! Att matte kunde!? Dra hem en sådan där sak...som äter kattbajs och tar matte-tid från dem.

   


Ronja och Tess


På tal om katter - wow - vilka kattprylar jag sett i djurbutiken!


     


Fantastiska?!


Måste ha!!


Bild ett är hink med spade - till gruset.

Bild två är själva pottan.

Finns även i kantig med tak.

Rejält  d j u p a !!

Bild tre sandspaden!


  



Av anna - 10 januari 2012 17:40

Jag som var bergsäker på att Förnedringens Dag skulle infinna sig imorgon...tack vare en liten, liten hjärncell så kollade jag pappret med datumet.

Det var den 10:e INTE den 11:e!

Jädrans abedonk!


Ni snabbtänkta har säkert redan listat ut att det är ju idag som det är den 10:e.

Klockan 12.45 startade eländet på vägverkets parkering.

Med en något surmulen inspektör.


Från början:


Anmäler mig i luckan och ber -snällt- om att få ta om fotot....vill jag se ut som en TBC-sjuk i tio år? Nej.

Tanten säger "-kom upp efter prövningen, du bleka, skelögda kvinnoliknande skapelse."

Typ så sa hon, minus blek och skelögd, det har jag själv kommit fram till.

Tar hissen ner till våning noll...alla vet väl att Helvetet ligger neråt...

Ap-kallt väntrum. Satan i gatan vad jag frös. Det är inte så vanligt som man kan tro.


Hissdörren öppnas, ut kliver en man i sina bästa år (i sina kläder såklart, här menar jag åldern)

Ropar mitt namn med dov och gravlik stämma. Piper fram och hälsar fint så som Modern lärt mig. Han ser inte blidkad ut för det. Muttrar något och sträcker fram ett papper för mig att signera. Innan jag kommit till efternamnet börjar karlen rycka i pennan...


Känns så där bra.


In i bilen. Han visar var handbromsen befinner sig - den var som bortblåst. Satt som en knapp....dessa nymodigheter. Kände mig genast 100 år gammal.


Backade ut och tog tag i uppgiften.

Ungefär vid den här tidpunkten lämnar missmodet inspektören. Han börjar glatt prata om än det ena och än det andra. Jag hänger på och konverserar lika artigt som på ett mingel party.

Kör lite hit och dit. Motorväg, villaväg, cirkulationsplats och lite annat som är bra att kunna - enligt min trafiklärare.


Drar en heldragen linje - men den numera glada mannen sa inget om det.

Håller rattuslingen åt helvete fel - fortfarande ingen kommentar

Växlar inte miljömedvetet så där ofta som jag borde - karlen berättade glatt något om en snöstorm på Bulltofta.


Tillbaka vid utgångspunkten.


"-du kan ju köra."

"-mmmm..."

"-vad skönt att få kryssa i ett Ja. Kuggat fem stycken innan dig idag"

"-kul att kunna hjälpa till."


Kvittrar likt den där lärkan man har hört talas om, skuttar in i byggnaden, söker upp luckan där tanten satt....

Hmmm, en annan kvinna, av yngre modell sitter i luckan. Framför mitt ärende, att jag skulle återkomma efter min (psykiska) prövning angående nytt fotografi.


"-jaaa, vet inte...ska ringa och kolla. Vet inte hur jag raderar." Taskigt läge.

"-gör så."

Den kvinnliga varelsen ringer, muttrar och suckar.

"-nej du. Det har redan gått iväg till tillverkning"

"-oj, redan? Kom ur bilen för fem minuter sedan...."

"-så är det, tack och hej, tio år går fort."


Där fick jag för jag trodde på den felpermanentade kvinnan som sa "-kom upp efter prövningen."


Kvinnor med misslyckat krull på skalpen borde inte få sitta i luckan. Så det så.


 










Av anna - 9 januari 2012 22:08

Precis sett "det okända" på tv.


Jag  ä l s k a r  Birkan Tore!


 


Kan det finnas en mer varmhjärtad och god människa?

...inte många misstänker jag.


Mitt första intryck av honom var "Oj!?"

Efter några minuter - endast genom tv:n - var jag fast!

Vilken man, vilken människa, vilken....ängel?


Jepp, jepp, tror att det traskar runt Änglar på vår hårda jord.

Lagt vingarna i klädpåse och sprider sin härlighet omkring oss.


 


"jag ropar och du svarar mig, Gud

Lyssna på mig, hör mina ord

Bevara mig som din ögonsten,

göm mig i dina vingars skugga


Frikänd ska jag se ditt ansikte

och mättas av din åsyn när jag vaknar"


psaltaren 17:6,8.15


  

Av anna - 8 januari 2012 12:03

Lovely!


 

 

Hittade fina tävlingen hos Niiinis





 


- morgonpigg 3 barnsmamma -


 hoppa in och tävla du med!


 


 

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards