Alla inlägg under januari 2012

Av anna - 23 januari 2012 20:59

Klockan är nio och det är spöken på tv 4+, nej förlåt! På 7:an - menade jag.


Undrar ännu varför fyran ändrade namn. Skit samma, jag säger fyranplus. Fånigt det där med att byta namn, när ett namn funkat i flera år.

Kommer du ihåg när Kvällan ändrade till Idag? Var det lönt? Nix.

Gatunamn! Borde vara förbjudet att ändra på.

Företag. Suck.

Skolor.....beklämmande.


För lugnets skull måste jag säga, det är skillnad om det är människor som byter namn. Namn är viktigt, ska passa individen. På till utsidan och insidan. Det är inte alltid rätt namn som föräldrarna väljer. Oftast - men inte alltid.


För min egen del, har Modern berättat att jag hade två namn utvalda och klara. Men! När det var dax att fylla i pappret till dopet ångrade hon sig! Fick en uppenbarelse eller något...

Konstigt, fånigt eller bara inbillning har jag ända sedan jag fick veta det (jag var inte gammal).....känt fullt och fast att det är just dom namnen jag var avsedd att ha!!


- MARTINA JOSEFINE -




Stackars Modern, vet inte hur många gånger jag beklagat mig över att hon blev knäpp och ändrade mitt namn. Kom precis på; undrar om Daddy fick reda på det innan pappret skrevs på?! Det är inte säkert.

The Sis namn var även det utvalt - Andreas - och det sket sig.


  


Jag är mer en Josefine än en Anna....märklig känsla, men den går djupt.

Undrar om det är därför jag har "namn-noja"? Samlar på fina/bra namn, vet aldrig när den listan kan komma till hands. Till djuren tex. Namnförslag till vänner och bekanta - som har risig fantasi.

Om jag hade valt att ha barn? Givetvis har jag namn till det också.  Nyfiken?


Okey, en grabb skulle heta Ville Mattea och jäntan Nina Madicken

fråga mig inte varför, men namnen har varit klara i några år.


Det är tur för Soldaten att han/de valde riktigt bra namn till de 3 små grisarna.

Stort plus att namnen fungerar i många andra länder också.


 



Det var ju om  s p ö k e n  det skulle handla om - inte namn-noja! Så kan det gå när inte haspen är på i huvudet.

Soldaten är lite småsur på mig. Jag har bjudit hit min spökbekanting från lägenheten i Malmö. Och han/hon dök upp här minsann! Kul.

En dag när jag var hemma i lägenheten kände jag att lilla spöket var där, och kom att tänka på: spöket kanske saknade mig och katterna?! Oförskämt av mig att bara dra, utan att bjuda med hela "familjen".  Lilla spöket besöker oss bara ca en gång i veckan, ibland mindre. Lite olika. Har väl annat att göra.


Lilla spöket är en katt.

Som brukade hoppa upp i kökssoffan med en duns, krafsa i pottan och knastra med torrfodret. Det är möjligt att jag sett katten, jag ser vansinnigt dåligt om det är lite mörkt,och skumt i vrårna + att jag är så van att se mina egna odjur överallt.


Två andra har sett katten.

En av dessa personer är helt emot andevärlden "finns inga andar!!"


Frågan är om det är en katt som hittat oss och trivdes eller om det är en katt som jag känner.

Grå lär den vara, och jag har varit sambo med katten Sheila - grå perser/norsk skogskatt.


Sådär ja, nu är "Det okända" strax slut och jag ska snart börja fixa lite middag.

Soldaten är på hemväg och hungrig som bara en soldat kan vara.


  /Josefine   





Av anna - 23 januari 2012 19:41

Almanackan!


Räddaren i nöden, där allt viktigt står nedskrivet.

Arbetstider,träningstider,dejter,shoppinglistan,
kom i håg listan = Livet

I know, det finns almanacka i mobilen, men det är inte samma sak!!


Finns mängder att välja mellan, trevligast är almanackan som är lite personlig.

Med foto eller text - som ägaren själv valt.

Jag älskar när jag får tillfälle att välja själv: färger, text, rubb och stubb!


Och det får jag göra här!


 


...och inte nog med det, på trevliga bloggen som Matilda skriver :


Jag tävlar om en personlig almanacka från personligalmanacka.se hos Matilda.

Var med och tävla här - du med!


 

Av anna - 23 januari 2012 13:42

Min önskelista


- sådant jag kan leva utan, men som hade varit trevligt att ha -


- får drömma, även om börsen är tom -


   


Durkslag som inte är i plast, gärna med fin färg eller blommor

- dessa från Indiska -


 


Kohudsmatta

-har en och dom är galet bra, tål allt äckligt som barn och djur grisar med

- denna från Mattshopen -


 


Pippi Långstrump tröja, mössa, vantar och halsduk

- dessa från Iob butiken -


 


Puffkudde (hund finns) framför tv:n till mellangrisen

- från Bautakudde -


 


Soffbord, helst brunt, tror det kallas opium-bord

blocket -


 

Det senaste åren har jag börjat uppskatta kaffe!

- Media Markt -


   


Skinnsoffa med divan, vit eller svart.

Bruna soffan vi har är hur skön som helst, men från tidigt 1700-tal...typ.

- finnsoffan -


 


Nya glas. Bågar i titan har jag.

Nuvarande glasögon är något i "obalans".....efter att varit med om svimningar på olämpliga ställen.

Samt så räcker dom inte till längre, ögonen envisas med att bli ännu sämre...


 


Körkort, innebar inte att jag blev med bil!

Även om det finns envisa människor som tror det är så.

Visst är den söt?! Drömsöt!

Men :

En liten skruttbil, helst automatare - hade passat bra.


     


Golvlampa!

- blocket -


       


 


Ny tatuering!

På vänster överarm, ner mot underarmen.

Blomsterslinga? Fågel eller fjäril "slinga" ?

lånade bilder.

- Vampyrella Tattoo, Staffanstorp -




    






Av anna - 22 januari 2012 13:01

Galen i tävlingar - hittade en med perfekta vinsten!

 


 


Jag tävlar hos LifeofJohanna om ett valfritt iphone 4 skal

 

var med Du också - tävla här!


  

Av anna - 21 januari 2012 10:56

Hurra!


Vilket trevligt sätt att vakna på!

Tittade lite småslött förbi min mail och ser "grattis du vann"??

Vunnit fina halsbandet från LillySofia - på bloggen som Skruttens mamma skriver.

Halsbandet heter "blommor och fjärilar" - bild kommer!


Jag som aldrig vinner!


Om en kvart är det mot Malmö som gäller, med mig har jag massor med tvätt (sängkläder o handdukar) kan gott utnyttja tvättmaskinerna där istället för den lilla rackaren jag har här i dungen. I stan är där två till antalet och stora samt en bamse till torktumlare. Önskar mig en egen tvättstuga. Eller grovkök. Bara för mig!

Med svart tvättmaskin och tumlare samt ett torkskåp. Inget fel med tvättmaskinen på toa.....men...ändå.


Min trappa har jag ju fått, så nu är det tvättstuga som hägrar.

Visst har jag konstiga drömmar?!

En egen trappa; ner till källare eller upp till vind, övervåning kvittade. Bara jag fick en egen trappa!! - check!

Egen tvättstuga - not check.


Jag är konstig, men skit i det.

Malmö

Klockan är snart halv sex och visningarna är över. Och tvätten klar....även om det inte startade så bra...

Klockan tolv traskar jag ner i källaren, omedveten om vad som väntar. I källargången s t a n k det fan och hans gamla moster. Blöt hund.....fräscht. Öppnar dörren till tvättstugan och maskinerna går för fullt?! På min tid! Hur vågar människan? Visar sig vara tomma maskiner - antagligen för att skölja ur resterna från den döda hunden. Inte nog med detta generösa tilltag, även öppnat fönstret för vädring. Tack.

Visningarna kändes bra. Först kom Sara + väninna, lät positivt, sa många bra saker om lägenheten. Traskade huset runt, källare, vind, tvättstuga - allt. Det är kul att få beröm för att det är fint och ordentligt här hos mig. Inget som hänger på trekvart eller är trasigt. Allt fungerar och allt är helt. Får se om hon hör av sig till mäklaren med bud. HSB har uppenbart ett gott rykte, det är bra för oss som vill sälja.

Visning två, hjälp så trevliga! Mamma, pappa och son - ej från Skåne. Grabben ska börja plugga i Malmö, gymnasiet. En liten barnrumpa. Idrottskille, rar var han. Var lite bekymrad att han skulle tycka det var en tjej-ig lägenhet, men han såg ut att vara rejält nöjd med den! Och det var hans föräldrar också! Ställde massor med frågor och visade mycket intresse. Innan dom gick, sa den söta pappan "-väldigt trevlig lägenhet och ägare!" Det är jag det. Jag tycker om beröm, slickar mig om munnen som en nöjd kisekatt. Så nu håller vi tummarna att inga skambud poppar upp - för illa är det inte att jag måste ge bort den. Sorry.

 

 



Av anna - 20 januari 2012 17:20

Här kommer några tips från mig i dungen.


Ny blogg, som The Sis precis startat upp :


Devils Hill <- klicka!


Sugen på nya kläder till liten peng :


klänning från Indiska <- klicka!

kjol från frk <- klicka!

klänning från Gina Tricot <- klicka!

tjuziga nyårsklänningen <- klicka!


Söker du billiga kläder till din bébé :


klädpaket, gott o blandat <- klicka!

tuff klänning o jeansjacka + lite till <- klicka!

esprit kofta - för den händiga <- klicka!


  

Av anna - 20 januari 2012 11:36

Hej, hej!

Bidde inget inlägg i går....sorry. Som det kan bli.

Spenderade dagen i stora staden, blåsig vandring på Sibbarp med valpen Balder. Som för övrigt älskar tugga på kaninbajs, hunden Tyra som hälsade på Balder ville även hon ta sig en liten smakbit. Fick en rak höger på nosen.

Tyra och Alice - små söta luddiga bollar, var två vovsingar som kom fram och hälsade. Trevlig matte hade de med.

Och käcka namn. Ytterst viktigt.


Barnviken, så många dagar jag spenderat där som pytteliten, innan vattnet blev äckligt.... Det var liksom mer sommar för i tiden.

Vatten-rutshkannan som ligger där är sunkigt! Inte nog med att vattnet låg kvar i bassängen - över vintern?! Jag tycker det är högst märkligt beteende. Äckligt, grönt vatten med massa löv och sopor....och en drunknad kanin!!??

Har kaninen själv tagit sitt liv?

Har kaninen blivit mördad - av sådana där djurplågare?

Har kaninen av misstag trillat ner i bassängen?

Otäckt, flöt med hängande tassar och huvud och med lite frost i pälsen som stack upp....hade jag kunnat skulle jag klättrat över staketet, fiskat upp djuret (dock ej rört vid den) och gett den en värdig begravning.

Amen.


Fikade hemma hos föräldraskapet och tittade på Balder-babyn. Busig och besvärlig på alla sätt, det är bara att hålla ut. Han blir vuxen han med någon gång - efter sin tonår....pust. Tur han inte bor med mig.

Var och hämtade ut körkortet, kom för några dagar sedan - men inte kommit mig för att hämta det tidigare. Inte var jag snygg på fotot, men mindre TBC än jag kom ihåg. Det duger väl.

Och; jodå, jag körde dit. Så nu har jag använt mig av körkunskaperna - det var visst på tiden har jag förstått.

Verkar som det är en allmän grej att när uppkörningen är godkänd så far människan iväg på körtur direkt, för att fira. Det hade jag missat. Gick bra med en pyttetur en vecka och två dagar senare oxå.


Sedan blev det sura miner här hemma. Det är möjligt att PMShäxan har en finger med i spelet. Men det skiter jag i. Hon får befinna sig vart 17 hon vill - sur och ledsen blev jag i alla fall....

Efter lång dag i staden kom vi hem. Orkade inte laga middag + glömt lägga fram något från frysen.

Varma mackor! Funkar alltid. Det brukar vi ta när vi kommer hem lite sent båda två.

"-varma mackor - i g e n ?!" sa  Soldaten.

Jag exploderade, vad då igen? Minst en vecka sedan förra varma mackor-middag!

Fint, behöver inte göra något att äta överhuvudtaget.

Morrade.

Efter "middagen" kom nästa: "-vart är allt godis? Har du ätit alltihopa?"

What?! "allt godis"?? Fanns inte mycket kvar i skålen - och inte har jag varit hemma på hela dagen!!

Visst, visst något har jag tagit där ifrån - men "massor"?? Fy vad orättvist sagt.

Surade och var ledsen resten av kvällen. 

I morse hade PMShäxan tagit paus....men troligen smittat av sig på Soldaten.

Skräp.

Börjar få dåligt samvete nu : det kanske inte alls var en vecka sedan vi åt varma mackor? Och jag har kanske smällt i mig en hel påse godis? - jag vet inte. Har inte antecknat det, och minnet.....det minnet.

Det är under all kritik - vad jag kommer ihåg nu för tiden.


Du, Soldaten ikväll får du Riktig Middag och påfylld Godisskål.


  


Häxan

Av anna - 18 januari 2012 20:23

 



Titta in här och här!


Massor med godsaker!!


  

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards