Alla inlägg under maj 2013

Av anna - 14 maj 2013 18:36

Snabbinfo från de senaste dagarna :


gamla tant jycken haltar - att envisas med att skutta runt som en alert tvååring kan göra ont.....tänk om hon ändå ville lyssna på våra visdomsord! Bör äldre damer med silver i pälsen försöka sig på piruetter?!


katten har urinvägsinflammation - blir tvångsmedicinerad *suckar*


vi ska få uniform på arbetsplatsen - och jag som var så lycklig över att få slippa eländet med icke

självvalda kläder när jag lämnade Coop:an! *muttrar*


en annan katt protestkissar på helt fel ställen - jag blir g a l e n.

 

grannen har bjudit på  godfika flera gånger - mjuk pepparkaka, chokladflarn och jag vet inte allt *dreglar*


Soldaten och ovan nämnda granne är, om inte osams, så en smula oense angående ett träds grenar - bör de klippas av mer eller inte? Stora frågor som dryftas i dungen (som snart är en trädlös dunge)


Jag har även haft turen att vinna i en tävling!!


Gunry nagellack och ögonskugga!

På Carolinas blogg.

kika här <---


Ännu väntar jag på min fina ljuslykta.

Hoppas inte posten slarvat bort den!

...det har nämligen hänt (minst) en gång tidigare, den presenten kom aldrig fram.


 


  


Av anna - 12 maj 2013 16:07

....det är söndag blir det nu tävlingstips!!

(precis som det beror på att det är söndag! Och inte min kärlek i att försöka vinna saker!)


Iallafall, vi börjar med en tävling där du kan vinna 500 kr till Footway!!

På bloggen ; livet från den rosa sidan - hittar du tävlingen.


Klicka här!


 


Klicka här till Footway!


  


Ps; de här skulle jag klickat hem!


 



Av anna - 12 maj 2013 15:34

......på andra sidan häcken, har jag.


Just nu sitter jag och myser med sommarljud surrande omkring mig - kan det möjligen bli bättre?

(visst kan det det, kan på rak arm räkna upp minst fyra saker som stör mig - som ihärdiga myggbett)


Sommarljud nr 1

- grannen med hönsen pysslar och fejar inne hos sig


Sommarljud nr 2

- radioskval från huset


Sommarljud nr 3

- två små grisar som småfnissar och sjunger med i skvalet


Sommarljud nr 4

- vatten som plaskar......visserligen inte från pool eller hav - utan från mitt fotbad


Sommarljud nr 5

- surrande och zumande från insekter som far förbi


Sommarljud nr 6

- flygplan som far över oss


Grannen med hönsen har idag gjort ett helt gäng med goda gärningar!

Bland annat såg hon till att mina två sista krukor ute på trappen fick blommor!

Fixade kakor till fikat!

Gett en hjälpande hand med ena katten som tvunget skulle skaffa sig urinvägsinflammation...

+ jag fick presenter, inköpta någonstans ute i vida världen! (var det Kreta möjligen?)


- en God Granne är Guld Värd -


 


  


Av anna - 11 maj 2013 19:43

.....giraffer märkliga djur.

Utseendemässigt menar jag.


Det kom jag på just idag!?

Såg ett program om ett zoo, där det just handlade om giraffer. Antar att jag inte tänkt så mycket på dem tidigare, mer än att de är söta.

Vilken kropp de har. Skum till tusen.


Ett litet snabbt inlägg bara.


 

- härifrån -


  



Av anna - 9 maj 2013 18:44

Tror minsann det är dax att hoppa i tävlings-sjön ett tag igen!

Det är så ruskigt kul att tävla - såhär!

.....att rusa runt efter en boll eller springa som en tok i löpspåret ligger inte för mig.

Då blir jag ju svettig! Och flåsig! Usch!


   =   


Hos fru P kan du just nu ta chansen och vinna en fantastisk korg från Olioli!

 

 

 

Tre stycken, värda 600 kr st lottas ut!

Makalösa delikatesser!

 

Till fru P <-------------

 

Till OLIOLI <---------

 

 

Varar till den 9 juni klockan 21.00

 

  

Av anna - 9 maj 2013 16:07

Efter att lyckligt kunnat läsa på internätet att ankor visst kan lämna sina ägg, återkomma, lägga fler ägg, och sedan vid lämplig tidpunkt börja ruva - var det glädje i huset igen.

Ankan återvände nämligen och krystade ut ett ägg till!

Just nu är äggen fint övertäckta och ankorna ute på äventyr.

Fortsättning följer.

Kvack!


I förgår när solen fullkomligt lekte sommar och stekte ned på oss, fick Soldaten ett anfall av ordentlighet (eller lekte : Den som söker skola finna...) Han tog sig an förrådet vid carporten. Ut från förrådsdörren stod ett moln av damm, spindelväv, en och annan muslort samt ett hav av olika fiskegrejor.

Det muttrades och hummades där inne ifrån, givetvis drogs jag dit som en mal till en lampa. Det är alltid skoj att se vad som kunde dölja sig i skräpet.

Ja, jag kan inte kalla det där förrådet för annat än ett litet skräpställe. Rena mus-boet..... Buskar och annat från landets flora växer in och skapar en illusion av helig hemlig (har jag arbetat för länge inom det kyrkliga eller? ;-) koja.

Bäst som jag står där, med en flåsande tant jycke i knävecket och en irriterande humla i ansiktshöjd, ser jag det!


Fyndet!


fyndet med stort F, så att säga!

 

 

 

Avtorkat och avdammat blev det med varliga nävar inburet i huset.

 I tioårstid har det här underbara barn-möblemanget stått övergivet

och bortglömt i ett draget skjul. Vintern har kylt dem, sommaren har kokat dem och

mössen byggt sig ett bo i bordets låda!

 

   

 

Visst är det fiiiint!?

Soldaten hade det när han var en liten grabb, kan se det för mig;

en liten stabil unge med rutig kilt och säckpipan i högsta hugg......

 

  

 

Grejorna han själv sökte efter var inte lika hela.

Mössen har vunnit striden över hans gamla prylar.

 

  

 


Av anna - 7 maj 2013 16:10

........och inte är det med hönsens ägg jag menar!


Idag när jag kom hem från arbetsplatsen frågar Soldaten mig om jag sett till ankor i närheten av trädgården.

Helt ärligt svarade jag att jag aldrig sett fjädern av en sådan här på åkern.

Men han har sett en hona och en hane flertalet gånger!?

Vaa? Jag är väl ändå den som är mest hemma!

Nåja.


Traskar ned till växthuset, som ligger vägg i vägg med hönsgården, och vad ligger där i buskarna om inte fyra ägg. Ankägg! (antar jag, har inte sett ett ankägg i vitögat förrut)

Tyvärr hade gräsklipparen skrämt mamma anka och nu är vi rädda att hon inte vågar återvända till buskarna och äggskalen. Det hade onekligen varit kul med en kull ankungar stimmande och simmande omkring härute! Givetvis har vi planer på en egen liten pool till dem, så de kan testa simförmågan innan det är dax för ån eller sjön en bit bort.


Vi har blivit stora fågelvänner, tycks det. Inte nog med att hönsen sprutar ut ägg i tid och otid, ankorna som flyttat hit - flera av våra fågelholkar har nu fått nya invånare! Ett par är dock inte förtjusta i att vi lagt sågspån i holken, så de håller på att tömma den nu = sågspån flyger för vinden, är det ett vårtecken? Ja, här är det.


Ny katt har tassat omkring här utanför ett tag nu, gamla Lussekatten dyker upp ibland men är inte speciellt social. Den nya katten - som påminner mycket om Lussekatten, kallar vi för Hemlis. Eftersom hon gärna gömmer sig under bilarna, håller sig lite undan. Är lite hemlig.


I helgen stormade ett vildsvin i storlek med en tjur över marken här ute......men bara ett. Får vara tacksam för det lilla. (har du sett som de kan ställa till en gräsmatta? ....inte roligt!)

Så nu är det bara en varg som saknas, sedan är Noas ark full-lastad.......typ    


Eftersom jag ändå är inne på djurtemat kan jag berätta att en matte-längtande dobermann satt med sin stora tass på mitt knä och gnydde. Det är tyngd i en sådan tass kan jag meddela! Hon lade upp den med kraft, såg mig djupt i ögonen och gnällde som värsta barnungen.

Efter ett långt samtal där jag berättade att matte kommer snart, tog hon ned tassen, vände sig om och piskade till mig med svansen. Jag höll på att tippa med stolen.


 


Ja kära nån, dessa husdjur.

Ibland säger jag som The Sis - varför skaffade jag inte en guldfisk istället?

Näääää!


       


Även om jag måste mata, kamma, torka upp kräks och ibland en bajs som skjutits ut genom kattpottans öppning, är det kääääärlek!

Vad gör det om djuren har den bästa soffplatsen eller vill absolut gosa när jag ska diska, som säger till när jag duschat för länge eller vill ligga på mig så jag ligger helt obekvämt i någon timma? Det gör inte ett dugg!

Bara de är friska.

Punkt.


  

Av anna - 6 maj 2013 17:12


        



Vi är bjudna på dop + 40års kalas i juni.....

 

Och jag som är såååå himla förtjust i kalas/partys/fester - you name it....... *suck och stön*

Inte nog med den märkliga fobin - eländet går av stapeln i ett annat land!!

(okey då, i Danmark, men det är ett annat land trots närheten :-)

Jag förstår (oftast) Soldaten, men han pratar liksom sveanska - finns det ordet?! En salig blandning.

Men kära nån för ett helt gäng glada danskar.......säkert med dialekt.

Jaja, det går säkert fint.

Vad ska jag ha på mig?


   


Dop-present!


Har kikat runt, enligt Soldaten ger man samma prylar där som här.

Dock vägrar jag tråkiga sparbössor och fotoramar - det får släkten stå för.

Och bara sådär trillade jag över en perfekt tävling - som jag såklart deltar i.


Vinsten är (givetvis med det rätta namnet) :


 

- härifrån -


Har också kikat på :


 

- härifrån -


och en sådan här fin


 


med nattlampa.


 

- härifrån -


Återkommer med besked på vad det blir.


  






Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards