Alla inlägg under januari 2013

Av anna - 16 januari 2013 10:50

Har sett att andra - bokmalar - ha tips på bra böcker i sina bloggar, så varför inte jag med?!

  • Ibland läser jag hela tiden och ibland läser jag inte en boksida. En periodare helt enkelt.
  • Har slutat med ofoget att läsa flera böcker samtidigt.
  • Har trogna favoriter som läses om och om och om och om igen.
  • Har svårt att släppa in en ny författare i min bokhylla, stränga inträdeskrav.
  • Lånar endast ut böcker till föräldrar och syster. Höga krav på bokens behandling.
  • Kan, tyvärr, känna mig avigt inställd till de som inte upptäckt böckers fantastiska värld.
  • Givetvis är Drömmen att knåpa ihop en alldeles egen barn/ungdomsbok.
  • Mycket förtjust i böcker från 50 och 60-talet. Det var mer ordning och reda på språket och innehållet på den tiden, givetvis med undantag.
  • Har en stor samling ungdomsböcker som jag gärna och med ett belåtet fniss läser om då och då.
  • Önskan om ett eget bibliotek har halvt om halvt slagit in = ett eget privat krypin har jag, men med sneda väggar = dålig plats för hyllor samt 100:a åriga väggar = tål inte att borras i och absolut inte att bära upp böcker. I-lands bekymmer så det ryker om det, jag vet.

Så till boken som i nuläget fångat mina blå närsynta ögon.

Det är en gammal favorit.


"Lord Peters smekmånad"

av Dorothy Sayers

Tryckt -62


"Dorothy Sayers själv är vid det här laget lika djupt och obotligt förälskad i sin lord Peter som den dam hon låtit honom gifta sig med. Följden blir att boken spränger till och med den tjusande elastiska ram den från början fått. Den är en kärleksroman av utsöktaste art, den är ett bländande styvt kriminaldrama - men den har också mot slutet blivit en psykologisk studie av oväntat styrka och stort allvar.

För övrigt är det meningslöst att stapla superlativ, Dorothy Sayers bästa - det räcker"



  


Av anna - 15 januari 2013 19:26

Kära nån då, vilken tur att jag inte är rik.......


Se och njut!


- Är djupt förälskad -


     


vi forsätter dregla :


     


lite mer katt-frossa :

 

 

 

 

Se mer?

 

HÄR <---

 

  

Av anna - 14 januari 2013 21:38

En bra titel på kvällens funderingar, tankar och minnen.


Foto.

Sommar.

Luften dallrar i värmen.

En mättad doft av skog och torr jord.

Havet rör sig lojt, salta droppar och röda axlar.


Jag har gula shorts i frotté och en handduk i brunt och orange.

Håret är tovigt av saltvattnet, mina fötter är fulla av sand och jag skrattar mot kameran.

I den lilla gläntan där jag och mina två vänner sitter är starkt solbelyst, det glittrar i sanden.

Runt om oss slingrar sig gröna växter, mjuk ljung, buskar och några tallar sträcker sig ända upp i himlen.


Himlen ovan oss är så blå en sommarhimmel bara kan bli.

Dofterna, ropen från lekande barn på stranden är ännu så tydliga för mej.

Det kunde varit igår.........men det är många evigheter sedan. Det är en förlorad värld.

Många somrar har som drömvindar svept omkring mig, över mig, genom mig. De finns i mitt blod.


Bakom kameran och utanför bild står våra föräldrar.

Så unga. De lutar sig emot varandra och skrattar, ur strandväskan sticker det upp läsk och öl.

Mamma rättar till sina stora solglasögon, pappa har en cigarett i munnen och en t-shirt med tre-kronor på.

Sommardagen är oändlig, alla drömmar genomförbara, vänner är för evigt, just nu är för alltid och jag skrattar.


Solen värmer oss efter de långa salta baden, granar skyddar vår lilla glänta mot världen.

Tiden står stilla, sanden rinner mellan mina fingrar - så motsägelsefullt och ändå en sanning.

Det enkla från min Förlorade Värld saknas mig. Barndomens naiva tro på världen och evigt liv.

Mamma tar på sig en stormönstrad strandklänning och knyter en skyddande sjalett om det våta håret.

Pappa släcker cigaretten och öppnar en ölflaska, han torkar skummet ur mustaschen med handens avigsida.


Uppe vid campingen står vår bil.

Utan barnstol och utan krav på bälte.


Min glänta finns inte längre kvar.

Min camping finns inte längre kvar.


Allt stannar inte för evigt - som jag trodde.

Men ännu skiner solen över både gott och ont.


Och fotografiet finns kvar som ett bevis att det inte var en Dröm.

En Förlorad Värld.


/Anna






Av anna - 12 januari 2013 17:42

Lite mer på tradden, rensar garderoben.......blivit en smula mycket på hyllorna.


- Märkligt -


  


---------------> Rulla dej nedåt till nyheterna! <------------


Klänning med hätta


 


Klänning


 


Skjorta/blus


 


Skjorta/blus


 


Vi kör väl en Blocket också!


- Däck -

vinter o sommar


   

- klicka på bilderna -


----------------------------------------------------------------------------------


- Helikopter, nypris 999 kr -


 


All teknisk information här <-----


  • Prisförslag 300 - 400 kr ??
  • Rätt pilot sökes.....vi var INTE de rätta.
  • Endast avhämtning.

-------------------------------------------------------------------------------------------


   


Puma skor


   


2 klänningar


 


Luvtröja med ugglor <------


  



Av anna - 11 januari 2013 19:43

Vad sjutton hände??


Min absoluta första tanke var " en groda?? " min andra tanke; " grodor är inte så alerta på vintern.....har jag för mej. En mus, då? " och slutligen de sista tankarna i ämnet; " möss, borde det inte finnas vissa spår efter sådana? "


Så här var det


jag satt i soffan och plockade med datorn, på golvet låg Vanessa - en bit från vattenskålen.

Jag hade henne i ögonvrån hela tiden eftersom hon var extra söööööt.

Plötsligt hoppar vattenskålen uppåt!! Hälften av vattnet skvalpade ut på mattan, katten for upp med öronen bakåt och uppspärrade ögon.


Kändes helt sjukt! Skålen verkligen for uppåt. Det var då jag tänkte på grodor och möss.

Borde inte kattuslingen i så fall farit efter djuret? Och inte suttit med vilda ögon och liksom sniffat i luften runtomkring skålen?


Visserligen tror jag på andar.......men varför skulle en spök-besökare strutta runt och välta vattenskålar??


  



Av anna - 10 januari 2013 18:06

TÄVLING!!


 


Vill du vara med?!

Tävla här <--- hos  Elin Cecilia.

Kika in här <---- hos Magasin Krantz


  

Av anna - 7 januari 2013 17:15

Två nya annonser har jag äntligen orkat lägga in på Tradera.


  


------------->   "SMASH", klänning   <------------


 



                 


----------->   "BOOMERANG", kofta   <----------

 

 

 

 

  

 

Av anna - 6 januari 2013 13:08

Det är en mörk - illa dold - fobi jag har......jag är livrädd för bollar.

Tur jag inte är en hund.

Hatar när en boll kommer emot mig, kvittar om det är en tennisboll eller fotboll, de dras alltid mot mitt ansikte.

Jag har faktiskt glasögon! Glasögonormar ska man vara försiktiga med. Faktiskt!


Småskolan: först var det "gymnastik" det stod på schemat och det var superkul! Vi skuttade och hoppade som små grodor över gympagolvet. Iförda sock-i-plast (hette de så?) och gymnastikdräkt liknande baddräkt......skitsöta....min var blå.

Var till och med medlem av Malmöflickorna!


Sedan, hockus pockus, blev det "idrott" istället = WTF??

Min redan väl igångsatta bollskräck gick på högvarv. Vareviga IDROTTS-timme vart det basket, innebandy, brännboll och annat otäckt. Såååå fasansfullt.


Givetvis var (är) jag usel på det och alltid blev jag sist kvar när lagen valdes ut. Är det pedagogiskt av läraren att låta snorungar själv välja lagmedlemmar? Svar NEJ! Rena turen att jag inte blev traumatiserad för resten av livet. Att bli vald sist - även om jag visste att min insats skulle bli obetydlig, var så lagom käckt för självförtroendet. Det kvittade om jag var 9 eller 14 år.


Om jag - mot all förmodan - hamnar bredvid fotbollsspelande människor kan jag ge mig attan på att boll-helvetet far iväg. Mot mej. Givetvis mot huvudet.....hallåååå, glasögon!

Helst vill jag fly undan i en buske, sitta där och ducka som en annan gråsparv.


  



Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards