Direktlänk till inlägg 14 januari 2013

En förlorad värld.

Av anna - 14 januari 2013 21:38

En bra titel på kvällens funderingar, tankar och minnen.


Foto.

Sommar.

Luften dallrar i värmen.

En mättad doft av skog och torr jord.

Havet rör sig lojt, salta droppar och röda axlar.


Jag har gula shorts i frotté och en handduk i brunt och orange.

Håret är tovigt av saltvattnet, mina fötter är fulla av sand och jag skrattar mot kameran.

I den lilla gläntan där jag och mina två vänner sitter är starkt solbelyst, det glittrar i sanden.

Runt om oss slingrar sig gröna växter, mjuk ljung, buskar och några tallar sträcker sig ända upp i himlen.


Himlen ovan oss är så blå en sommarhimmel bara kan bli.

Dofterna, ropen från lekande barn på stranden är ännu så tydliga för mej.

Det kunde varit igår.........men det är många evigheter sedan. Det är en förlorad värld.

Många somrar har som drömvindar svept omkring mig, över mig, genom mig. De finns i mitt blod.


Bakom kameran och utanför bild står våra föräldrar.

Så unga. De lutar sig emot varandra och skrattar, ur strandväskan sticker det upp läsk och öl.

Mamma rättar till sina stora solglasögon, pappa har en cigarett i munnen och en t-shirt med tre-kronor på.

Sommardagen är oändlig, alla drömmar genomförbara, vänner är för evigt, just nu är för alltid och jag skrattar.


Solen värmer oss efter de långa salta baden, granar skyddar vår lilla glänta mot världen.

Tiden står stilla, sanden rinner mellan mina fingrar - så motsägelsefullt och ändå en sanning.

Det enkla från min Förlorade Värld saknas mig. Barndomens naiva tro på världen och evigt liv.

Mamma tar på sig en stormönstrad strandklänning och knyter en skyddande sjalett om det våta håret.

Pappa släcker cigaretten och öppnar en ölflaska, han torkar skummet ur mustaschen med handens avigsida.


Uppe vid campingen står vår bil.

Utan barnstol och utan krav på bälte.


Min glänta finns inte längre kvar.

Min camping finns inte längre kvar.


Allt stannar inte för evigt - som jag trodde.

Men ännu skiner solen över både gott och ont.


Och fotografiet finns kvar som ett bevis att det inte var en Dröm.

En Förlorad Värld.


/Anna






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna - 11 september 2015 18:54


Alltså! Jag är en fis, en försiktig räka som spanar runt innan jag kliver iväg. Oftast.   Men ibland tappar jag det och med solsken i blick störtar ut på äventyr. Mycket märkligt. Några exempel? Oki.   Nu i somras var jag och den li...

Av anna - 8 september 2015 19:11


Jag missade helt den där Twilight-hysterin. Tyckte varken böckerna eller filmerna lockade. Såg dock filmerna - även om jag slumrade lite då och då.   Så nu i sommar har den där tonåringen blivit totalt förhäxad av dessa böcker och filmer. J...

Av anna - 3 september 2015 15:14

Det var den sommaren. Visserligen blommar vallmon ännu och jag kan gå barfota. Men sommarljuden är borta.   Småfåglarnas tjatter har tystnat, nu är det kråkkrax och måsskrik. Det är inte lika mysigt! Absolut inget fel på dem, men sommarkä...

Av anna - 30 augusti 2015 21:11

Söndag. Helga vilodagen, eller nåt. Så jag arbetade. Är jag prästens lilla piga - så är jag det full ut.       Klockan elva i förmiddags skulle det levereras mat till arbetsplatsen, klockan tickade och inte en käft dök upp. Mycket t...

Av anna - 29 augusti 2015 15:12


Lördags-feeeling! Solen skiner och vinden blåser. Perfekt för tvätthäng - så det blev det. F-n vad jag är hurtig!   Bör dammsuga, men vad jag bör göra och vad jag gör är inte alltid detsamma. Tyvärr, verkligen! Jag är en latmask, mycket...

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards