Alla inlägg under mars 2013

Av anna - 18 mars 2013 18:56

Det har varit tyst på bloggen - jag vet.

Det har både sina randiga och rutiga anledningar.

Så är det med det.


Med stormen piskandes runt öronen och efter helgens mys är jag redo för datorn igen.


Rena skrämseltaktiken har härjat i nyheterna och i "allas" samtal.....

Vinden kommer att öka (check - för ett par timmar sedan)

Snön ska börja falla (en och annan flinga har synts)

Snön ska hamna runt 30 cm...... ???

Kommer jag ut imorgon?

Ska jag börja spika ihop ett par skidor?


Som jag tolkar tidningarna bör jag gräva vallgrav, sätta upp taggtråd, slänga ut några landminor

samt gå igenom vapenförrådet och skafferiet.


   


- i g e n ? ! -


 


  


Av anna - 13 mars 2013 15:33

Vill genast uppmärksamma trogna läsare :-) att jag försöker få ned dagens "enliga" på mobilen.
Fler fel i skriften, än vanligt, kan du vänta dig. Undrar om fingrarna växt på mig? Kan de det?? Usch, får verkligen hoppas att de inte gör det i takt med gäddhänget och volangen i höft-trakten!

Precis läst om olyckan. Du vet där grabbarna lånade bensin från macken, men glömde fråga om lov först... Och genom den handlingen kom att avlida. En ruskig död :-(

Läste att polisen kan få skulden (om jag begrepp det riktigt) Men - enligt mig känns det lite fel.
Trots allt är det väl polisens uppgift att jaga bensin-lånare?

Nästa tanke : hur fort framförde låne-ynglingarna sitt fordon? Det måste väl i hela fridens namn vara gott om skyltar o likn där det finns broar och bommar??! Eller är hela stället fullt av rostiga bilar som drattat i vattnet?

En annan fundering: det är ofta de där superduper-trevliga människorna som råkar illa ut. (även om deras namn råkar finnas hos polisen)
Enligt föräldrar, polare och andra närstående är den omskrivne "alltid" snäll, omtänksam, full av planer inför framtiden samt en fantastisk förälder.

Finns det inga skurkar längre?
Är det polisen som jagar livet ur en och annan hedersvärd medborgare?

NEJ, jag är inte ironisk eller allmänt fånig - jag funderar verkligen på sådant!





Av anna - 9 mars 2013 19:33

Fick en riktig snille-blixt på arbetsplatsen för ett par dagar sedan, utanför vårt köks/personalutrymme/kontor -fönster står ett tjusigt gammalt träd. Kastanj.


Nu har jag sett den i vårgrönska, i full sommar blom, höstens knalliga färger samt vinterns frostiga glitter

och det är lite fint - på något sätt.


Så nu tänkte jag börja dokumentera trädet!

Den första i varje månad = en kass mobilbild.


Visst är det en trevlig sak att göra? Jodå!


1 mars 2013

 

 

 

 

  

Av anna - 9 mars 2013 19:05

Titta vad jag "hittade"!!


Tyvärr inte i min del av landet, finns det något liknande i Skåne?


"koppargrytor fulla med kolasmet, svängig jazzmusik och flärdfulla 40tals frisyrer"


 


Kika här <-----


och


 ------> här!

 

 

Jag är alldeles pirrig av längtan efter en tur till Stockholm!

Vilka tjejer! Mina nya idoler ;-)

 

  

Av anna - 5 mars 2013 17:13

"Enligt Anna"

- en ny kategori här på bloggen -


Här tar jag upp sådant jag funderar på, stort och smått.

Sådant som irriterar mig och sådant som gläder mig.


Vad jag tycker.

Vad jag önskar.


Typ.


----------------------------------------------------------------------------------------


Dagens ämne : hur en en chef bör vara

 

En chef har makt.

Och de finns de som missbrukar den makten.

Inte godkänt.

 

En chef bör ta sitt arbete på allvar och ha en god personalpolitik.

Hen behöver inte vara kompis med sin personal, det kanske till och med är bäst om hen inte är det.

 

Givetvis måste en chef få uttrycka sina åsikter och komma med kritik.

Jag menar dock att kritik bör överlämnas enskilt, mellan fyra ögon och inte inför övrig

personal, gäster, besökare eller andra.

 

Och inte framföras med skrik och hot.

En icke populär chef kan stjälpa ett företag.

En chef bör inte ha gullegrisar eller en utvald stackare att hacka på.

 

Det är säkert ruskigt svårt att få rätt balans i rollen som chef.

Absolut! Men hen bör ge det ett rejält och ärligt försök.

Och inte bli chef med enda anledningen att "få jaga" andra människor.

Som jag tyvärr tror det finns.........

 

Givetvis kan en chef bli illa omtyckt av helt fel orsaker!

Har man en arbetsplats bör man verkligen sköta om den, vara rädd om den och göra sitt bästa.

Att klaga på chefen för att hen (t ex) vill att arbetet ska utföras på ett korrekt sätt = inte godkänt.

Att bli ovän med chefen efter tillrättavisning efter upprepade sena ankomster = inte godkänt.

Att ha ett jobb är också ett ansvar - trivs man inte, sök nytt!

(även om det kan ta tid att finna)

 

Mina egna erfarenheter av illasinnade chefer :

 

Exempel 1 - när chefen sade "ni är inte här för att ha kul", när jag och mina

kollegor log och skrattade med våra kunder.

 

Exempel 2 - när chefen sade "det är inte meningen ni ska sitta och vila", när jag och mina kollegor

önskade oss hela möbler i lunchrummet.

 

Exempel 3 - en chef i hög ålder som ofta "dabbade" sig och konstant skyllde på oss yngre.

 

Exempel 4 - en chef som skriker sig hes inför andra och begär av sin anställde att vara tankeläsare.

 

Exempel 5 - en chef som inför kollektiv bestraffning efter att två, tre stycken uppfört sig illa.

 

Exempel 6 - en chef som först är glad över att de fast anställda (dyra) säger upp sig och sedan på

adjö-middagen beklagar sig över personalbrist.......

 

 

Tips!

 

ge beröm

slicka inte gump

spring inte med skvaller

gå direkt till den du är irriterad på

 

och

 

ha det himla trevligt!

 

  

 

 

 

 

 

 


Av anna - 4 mars 2013 19:51


Det här med husdjur :


    


 


  



Av anna - 3 mars 2013 20:31

Känner mig manad att skriva några ord om V Å R E N.

Det är ett jädrans tjatande om den blå himlen och de milda vindarna.....


Hihi


Ska jag säga!?

Den lilla meteorologen, din ständiga vädertant med god uppdatering angående nederbörd och vindstyrka.

(attans vad det är klurigt att stava till meteorolog, förresten)


Dagens Prognos:

Blå himmel, gula små blommor under löven, fågelkvitter, vindstilla på framsidan av huset, kylig vind på gaveln av huset, två nytvättade bilar, gamla tant jycken på en solig gräsplätt och maskrosblads-ätande höns.


Det mesta upplevt genom fönsterna.

En  f r u k t a n s v ä r d  trötthet drabbade mig igår och fortsatte idag.

Efter två tupplurar på soffan piggnade jag till, lagom till att Skuggan joinade oss,

efter sin weekendresa till Svarte.


Nu till Skett under Helgen :

  • lördagkväll låg vi alla i en hög i soffan, gäspande och funderande på våra ny-bäddade sängar. Klockan var 20.30
  • piggnade till en smula när en "världens undergång film" började på tv. Det var min tur att översätta/förklara till smågrisarna. I sista reklamen slocknade dom, och jag med - nästan, tvingade mig igenom slutet. Världen överlevde.
  • mellangrisen är rolig, han viftar på stjärten och sjunger "jag är sextio och jag vet det", han menar "jag är sexig och jag vet det" - det är den melodin åtminstone.
  • det har varit mycket Gangnam Style i helgen. Djuren har flytt på olika håll.
  • mellangrisen satt vid datorn när han frågor om vi kan lära honom "porr" Say what? Soldaten och jag tittar på varandra, jag fnissar lite nervöst. Ungen menade  p o k e r.  Jisses.
  • minigrisen gosade så mysigt under filten med mig och katten, gnuggar sitt lilla huvud mot mig, ler - demoniskt - och säger "kommer du ihåg lössen...." ÖRK! Det har (säkert för ett tag sedan) härjat löss (ÖRK!) på skolan och jag känner dödsängelns vingslag när de kommer hem och berättar sådant. Det vet han om. *muttrar*
  • efter sin helgresa till metropolen Svarte återvände Skuggan i vår vård. För en liten stund. I bilen på väg till modern berättar ungen glatt : " vet ni, det är mycket roligare hos xxxx än hos er och mamma...." Tjenare, tack för den liksom. Faaaast jag kommer ihåg när jag och P var bästisar - i samma ålder som Skuggan är nu - jag älskade att var hemma hos henne. Hade säkert kunnat flytta in om chansen fanns.

DAGENS OUTFIT 


 


Helgens Bästa Present

 

 


kan det bli bättre?

 

Dö baciller, döööööö!!

 

  

 

 

Av anna - 1 mars 2013 21:32

Så här på fredagskvällen tycker jag det kan vara trevligt att kika in på Quizle.se för att svara på lite frågor.


Börjar med :


#31 Drömboende


  1. Vilket land skulle du helst vilja bo?
  2. Vilken miljö vill du helst bo, storstad, lands-byggd, någon annan plats?
  3. Vilken boendeform skulle passa dig bäst, en herrgård, en stuga, en lägenhet eller något annat?
  4. Tror du att du kommer att flytta de närmsta åren? I så fall, vart?
  5. Var kan du inte tänka dig bo?

Mina svar :


  1. Hmmmm, alltså, jag gillar Moder Sveas rike - även om ett härligt varmt land låter fantastiskt lockande!
  2. Lands-byggd. Och nära en söt liten stad med trähus och kullerstensvägar, klängrosor och solsken.
  3. Ett hus, se gammalt ut men vara alldeles nytt. Perfekt: mysigt yttre med problemfritt inre, typ.
  4. Hoppas verkligen inte det.
  5. I en tråkig höghus-förort.

En till!


#33 Övernaturligt

 

  1. Tror du på övernaturliga ting?
  2. Tycker du om tv-program som Medium, Hemsökta hus o likn?
  3. Har du någonsin varit med om något övernaturligt?
  4. Tror du det finns liv i universum, eller att vi är ensamma?
  5. Skräms du av det övernaturliga eller fascinerad?

 

Mina svar :

 

  1. Absolut!
  2. Njae, inte så förtjust i Medium och liknande serier. Men Hemsökta hus, Ghost adventures, Taps, Det okända tycker jag mycket om.
  3. Vet inte! Kanske.
  4. Universum lär vara stort, så varför skulle vi vara de enda?
  5. Fascineras! Även om jag får gåshud ibland.

 

  


Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards