Alla inlägg under december 2012

Av anna - 9 december 2012 16:45

Men visst gick det bra! Vi både kom fram och tillbaka från Skurup idag - utan att hamna i diket. Visserligen försvann vägen en stund, men den dök upp igen. Nu är det "bara" en biltur kvar att klara av för dagen......tur och retur S-torp = avleverera 3 små grisar.


Det var mysigt att plumsa omkring i snödrivorna upp till kyrkan, i fönsterna brann det ljus så där hemtrevligt som det bara kan göra i snöväder. Mycket folk hade tagit sig dit, trots vädret! Kul! Ett gäng småtjejer hade uppvisning vid altaret, de sjöng hur fint som helst. I julspelet satt "Maria och Josef med baby J" När de presenterade sig tjoar Kultingen glatt " - Åh! Den filmen har jag sett!!"


Efteråt blev det dans nere i församlingshemmet, runt granen alltså. Levande musik! Det är grejor det, de sjöng och spelade och folket snodde runt granen så golvet gick i vågor.

Lussekatter och pepparkakor - vi mumsade och åt. Det är inte klokt vad tre små grisar kan pressa i sig?!

Gäller att ha koll och säga " Stopp!" (lite genant, folk undrade nog om jag matade dem överhuvud taget...)

Det är ju ganska trevligt att lämna några kakor kvar till de som kommer senare.....


Här blev det också sång av tjejerna i kören.


 


 


Ute vräkte snön ner, nästan snöstorm - men bara nästan, tyckte jag. Plötsligt kommer en röd figur lufsande i snödrivorna, Tomten! En smula kul att se alla snorungar flockas kring honom med tindrande ögon. Även de som hade klart för sig att det handlade om en utklädd gubbe tindrade i kapp med varandra.

Tänk vad en påse godis kan göra.

Socker.


 


- så e det jul igen, då -


  




Av anna - 9 december 2012 11:40

9 december en viktig dag i vår historia, inte bara har jag namnsdag det är även dagen då lutfisken ska lägga näsan i blöt. Julölen bör också vara klart, i vissa delar av landet börjar julölen blandas ihop - lite olika där.

Undrar vad det kan bero på?

Läs mer här <-----


Läste något superfånigt i tidningen idag, på en skola har pepparkaksgubbar och gummor i luciatåget bannlysts, pepparkakor till julfesten bortplockade samt är pepparkaksvisan stämplad som oerhört olämplig.

Jag vet inte det jag, är det inte att gå till överdrift av berörda rektor och lärare?

Själv har jag stolt trippat fram som pepparkaksgumma, sjungit med inlevelse och knaprat pepparkakor så det smulade. Och inte visste jag att det vart fel. Så jag får ta chansen här och nu och ber om ursäkt för mitt beteende samt genast gå ut i köket, plocka fram pepparkaksburken och slänga ut den - i lönndom, så inte sophämtaren blir illa berörd.

Läs mer här <-----


 

- härifrån -


 


  


Ja ja, jag överlever nog ändå!


Klockan två ska vi (jag, Soldaten och tre nytvättade små grisar) på julfest på arbetsplatsen.

Lite uppträde i kyrkan sedan fika (med pepparkakor!) dans kring granen och besök av självaste Tomten!!

Det varnas för snöstorm, visst snöar det, jo då det blåser lite mer än vanligt, men än vill jag inte på något sätt påstå att det är snöstorm. Får se hur det utvecklar sig.

Grisarna ska avlämnas klockan 19.00 till den ömma modern.

Kan vi sända dem med posten om vägarna blåser igen?

Varsin filt, en flaska glögg och en ficklampa bör väl räcka som bagage.


  



Av anna - 8 december 2012 19:43

Har ju glömt berätta att min stjärn-vinst har kommit!

Och tur i oturen hade jag också!

Den julstjärna jag valt ut var slut, så istället fick jag två andra.


Tackar och bugar.


     


Visst var de fint inslagna!


  

Av anna - 8 december 2012 19:34

Jagat julgran, sådär lätt. De har en tendens att gömma sig när man kommer klivande. Tjo och tjim, brak och knak - så nog hörs det när gran-mördare är på krigsstigen. Och snön.....snö är bra förklädnad, antingen ser granen fantastisk ut - tills snön är bortskakad. Eller ser granen inte mycket ut, tills snön är borta. Besvärlig, den där jakten.

Men vi hittade rätt, med sågen i högsta hugg kastade vi oss ner i drivorna och sågade igång.


 


Sedan fick vårt byte stå och tina en stund i pannrummet.

Nu har den satts i sin fot.

Påklädning imorgon?

Får se.


  

Av anna - 7 december 2012 11:40



- Hittade på fb -





    



Speciellt till Mia-Fia och Lidingö.


  


Av anna - 5 december 2012 18:43

Hej mitt vinterland!


Det var ju själve den till att snöa.

Är så himla kluven. Antingen älskar jag det, eller så hatar jag nederbörden. Skitsamma, vilket som, är det rasande vackert och fånigt skoj att bygga ljuslyktor.

.......det är det där med vägarna, framkomligheten som jag inte älskar.


 


Lite spännande i morse, baken på bilen sladdade lite nätt ut åt sidan när jag var tvungen att gasa på för att komma över den lilla snövallen vid vår utfart. Sedan blev det ett extra hopp över snöhögen för att nå den is-blänkande landsvägen. Vad vi kan! Hamilton och jag!


Kanske titeln på min självbiografi?

En kommande storsäljare med både smaskiga detaljer och seriösa djupa funderingar över livets svarta och vita sidor, uppgång och fall.

Har fler förslag på titlar, gäller att hitta en slagkraftig, säljande och intresseväckande sådan!


Vad tror du om följande:


"Anna - än slank det hit och än slank det dit"

"När dagboken tog slut"

"Crash and burn - the show must go on"

"Tomtar på loftet och damm i hörnen"

"Choklad-doppade drömmar"

"Jag vänder blad i livets bok"


Typ.


 


  



Av anna - 4 december 2012 19:48

Bjällerklang, bjällerklang nu är det minus ute igen.....

Hmmm, med tanke på den Stora Tödagen idag så är det nog inte skoj ute på vägarna.

Ser inte fram emot morgondagen, klockan åtta bör jag inställa mig på arbetsplatsen och ta itu med resterna efter ett möte = smulor på både vägar och tak. Är djupt imponerad över att folk i mogen ålder kan smula så!


Dagen idag har gått i hundra - pust - jag äter faktiskt penicillin, ska man inte ta det lite lugnt då?

  

Men vad gör det? Julgranen är uppe och advents-stakarna skiner i fönsterna, då bara måste man tycka om att vara på sitt arbete. Även om svetten lackar, armarna skriker " - aaajjjj!" och man fixar med tre olika saker samtidigt = så är det ju juuuuul ändå!

  


 


Var nere hos hönsen och tittade till odjuren, rädd att de ska börja frysa.

Ännu verkar det inte vara någon fara, de ser friska och krya ut. Riktigt mysigt ser det ut inne i deras hus, lampljusen lyser genom deras lucka ut på snön. Där inne sitter några och myser på pinnarna och de andra hänger på golvet. Jag svär på att de står och samtalar om olika saker. Plockade upp ett par av dem och kände och klämde på fötterna......jaaa, vill ju inte de ska vara iskalla. Det var dom inte. Tack och lov.

(givetvis funderar jag på stickade små strumpor till dem)


  


Av anna - 3 december 2012 18:47

Titta vad jag trillade över!!

 

Ska absolut inhandlas och sedan ska det vaskas små nävar

så det skvätter på väggar och tak.


 


- GOD JUL -

 

  

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards