Alla inlägg under oktober 2012

Av anna - 16 oktober 2012 18:45

Bilderbok-dax!


Jobbat, bakat, diskat, matat odjur, målat, nattat hönsen och nu är det bara dusch och matlagning kvar på listan.

Igår - äntligen - poppade jag upp locket på färghinken och lät min konstnärliga ådra få fullt utlopp över väggar och tak. Jaja, så där våldsamt konstnärligt var det ju nu inte. Vit färg på tak = inte så spännande kanske.

Men kul! Jag ska absolut erkänna att speciellt fackmanna-mässigt blir det inte - men det är jag som piffat rummet!

Daddy (givetvis målare sedan 14 års ålder....) kommer säkert att fnysa.


  


   


Rosa bubbelgummsfärg = bort

In med = vit och lavendel

Fd barnkammare

Numera pyssel/bok rum


  

Brödet är klart, smakade toppen!


   


RECEPT

5 dl ljummet vatten

1 dl mjölk

25 g jäst

2 tsk salt

1 msk socker eller honung

12,5 dl vetemjöl

Blanda ihop till en lös och klibbig deg.

Strö över lite vetemjöl och låt jäsa i 1 - 1½ timme.

Ugnen på 240 grader

Häll ut den klibbiga degen på bakbord, knåda inte!

Strö över ca 0,5 dl vetemjöl och platta till degen något.

Dela degen i bitar, kladdiga ojämna bitar och lägg på bakplåtspapper på plåten.

Det ska vara klibbigt.

Ska ej jäsa mera.

I ugnen 17 - 20 minuter.

Svalna under duk = knaprig.


Igår hade vi det riktigt mysigt, ett tag åtminstone.

Ingen som ville sätta huggtänderna i någons hals och ingen som ylade och morrade....

Helt på eget bevåg placerade sig bråkstakarna i närheten av varandra för lite slummer.

Vi övriga är i chock fortfarande.


 


Närbild på the dramaqueen:


 


Husdjur = Kärlek



  

Av anna - 15 oktober 2012 17:38

Åh fy för den lede!


Lyssnade på radion - p3 - på väg hem från jobbet. "Christer", mitt absoluta favoritprogram, idag berättades det om den lilla stackars apan som fick en jordnöt på tvären....


Det var på ett kinesiskt zoo den lille rackaren satt i sig en hel jordnöt, och det var inte bra!

Hans lilla kropp kunde inte riktigt ta hand om en sådan så "vad göra?" En skötare kom på idén att försöka få ap-rackaren att bajsa genom att stimulera matsmältningen på honom - så som djurmödrar gör med ungar.


Det var bara det att skötaren tog verkligen rollen som ap-mamma på allvar och i en timme  s l i c k a d e apan i rumpan....


Intresserad? Kolla här <-----

 

  

 

 




Av anna - 13 oktober 2012 20:44

Snart läggdax......"ska bara......"

 

Tävling! Tävling!


 


jag deltar i utlottningen om en VALFRI godisbox till en vän

+ en samma lika box till mig själv från Godisboxen hos Tant Ulrika


Klicka på namnen och tävla Du med!

Godis funkar alltid och överallt!


  


Av anna - 13 oktober 2012 20:05

Dagens hurra för mig för att jag vann i Beatrice, mamma till skruttens Robin:s tävling!

Ett presentkort på Miinto kammade jag hem, hurra för mig!!

Kika här <----


Dagens buuuu till mig eftersom jag snorar, nyser och hostar ä n n u ?!

Låter som en gammal tant som de senaste trettio åren endast druckit whisky och rökt cigarrer.

Och det är kliniskt bevisat : pratade med försäkringskassan idag (börjar bli lite besvärligt att jag inte fått ersättning för förra månaden) och innan vi avslutade samtalet säger kvinnan "glöm inte att anmäla dig sjuk till oss..."

Hihi, det låter värre än det faktiskt är. (ingen feber = ingen ko på isen, så att säga)


Dagens mums blir att jag helt utan påtryckning gjorde våfflor till mig och Soldaten!


   

Som sällskap under tillredningen tittade jag på spöken på lill-datorn.


Dagens zzzzzz (förutom min tupplur efter ha få gräsligt ont i magen av grädden) är odjuren i huset.


       


Nu är det lite lördagsmys i soffan, jag hänger på nätet och Soldaten kikar på tv - och, ja, odjuren sover.

Väckarklockan ringer kvart i sju imorgon så det blir strax läggdax, kan inte sova till HALV TOLV som jag gjorde idag....


  



Av anna - 12 oktober 2012 21:04

Igår sken solen och Solkatten lapade de sista solstrålarna ute på verandan


 


Inte nog med det, Sebbe har blivit en gök.....


   


Liiite likt ett gökur, eller hur?


Grannen med hönsen´s katter har fått ny säng, en lyxig sådan.


 


Här syns fröken Alma och herr Kasper i trivsamt kvällsmys.


Vi har även begåvats med en varg här nere i södern, intressant på alla vis.

Vad sjutton gör hEn här? Endast pga hEns sug efter att sätta huggtänderna i skånska får?

Den rackaren var troligtvis och smög, tassade eller hur nu de rör sig, här utanför igår kväll.

Fast då kändes det så lagom intressant!

Gamla tant jyckens kisspauser blev något lidande.....


Annars inget nytt, arbetat stjärten av mig de senaste dagarna.

Lunchen igår intogs stående och gående, det gick bra det med.

(tyvärr gillar herr Magkatarr sådant, det är sådant han går igång på)

Snäll som jag är blir det slitgöra på söndag också.

Hmmmm, ska man inte "helga vilodagen"?

Eller?


  

Av anna - 11 oktober 2012 20:53

Vet du, det är snart jul!

"räven raskar över isen" och tomtar på loftet, önskelistan är på gång (min alltså) och funderingar över kommande vinterväder..... Huva! Jag och bilkörning är kanske inte helt överens när vi hamnar på hal is, så att säga.


Imorgon : fredagsmyyyyysss.

Eller snarare : fredagsmys-sömn-i-soffhörnan.

Ni som känner mig vet jag är en obotlig sömntuta och nu har jag (som den vänliga själ jag är) lovat börja arbeta klockan ÅTTA i morgon-bitti. Oh my God, måste trilla ur sänghalmen senast SJU - jisses, det är väl inte som tidningsutdelare jag arbetar?! Som en extra karamell har jag även lovat samma dumhet på söndag....


  


Skulle jag inte måla och tapetsera mitt rum?

Borde jag inte snorat klart nu?

Kommer min lossnade lunga att växa fast igen?


Hur ska det gå - läs nästa avsnitt.


  


PS vi har visst fått en VARG i grannskapet!?





Av anna - 10 oktober 2012 21:20

En finfin tävling!

- Häng med!

 

Hos Beatrice, mamma till skrutten Robin hittade jag den här mycket söta tävlingen :

 

 

 

- jag tävlar om ett presentkort värt 150 kr från sötaprylar hos Beatrice,

mamma till skrutten Robin -

 

  

 

 

Av anna - 10 oktober 2012 20:51

OJ!?


Först tänkte jag : Wow! Sååå fina. Sådan skulle jag absolut önskat mig när jag var en liten tjej! ......tills jag såg priserna och insåg att de vart gjorda till vuxna.

Sedan tänkte jag : hmmmm. Tja, why not? Kanske vill ha ett barn, men inte tid, ekonomi, rätt partner - vad vet jag.


Är det något för Dig? Då ska du genast klicka dig hit!! <------


   


- kanske nåt för mig, hihi!? -


  

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards