Alla inlägg under oktober 2012

Av anna - 23 oktober 2012 17:52

Hjälp vad jag drömmer konstigt om nätterna.

Hur kan hjärnan sno ihop historierna?


  


Nattens dröm var en av de märkliga och ganska skojig!

Innehåll: Jag och ett gäng tjejer - där jag i verkligheten endast känner en, vi kallar henne Ika - sprang på stan och tittade i butiker.


Plötsligt vill Ika åka hem till mig och titta hur mitt rum ser ut. Min "barnkammare" så att säga, hos mina föräldrar?!

Vi kan ju lugnt påstå att det rummet packades ner och flyttade för många, många år sedan + att föräldraskapet inte har kvar just den lägenheten. Brudarna, Ika och jag tog oss till lägenheten där min Daddy tog emot oss.......iförd RÖTT FÖRKLÄDE med volanger??!

Inte nog med det, han hälsade glatt på Ika och han NEG så fint??!


För det första: min fader har  a l d r i g  haft förkläde på sig och han skulle aldrig i livet haft ett med volanger.

För det andra : en mogen karl på 70 bast som niger så fint, med rejält knäböj = inte så ofta, va?


  


Från det ena till det andra, läste du om bruttan som gjorde ultraljud och fick inte bara en bild på ungen?

Hon fick också en bild på svärmodern......den avlidna svärmodern.


Visst, visst det kan ha varit en ren slump att bilden kladdade ihop sig och påminde om tanten - dock tycker jag det är mycket roligare att tro att det var svärmodern som sade "hej!"


Läs här <------


 


  




Av anna - 22 oktober 2012 16:03

Så tokigt det kan bli   


I lördags kom tre små grisar inte förrän till kvällen, eftersom Soldaten var på uppdrag.

De stormade in - och kikade i grytorna på spisen vad vi andra två skulle ha till middag.

(soppa och varma smörgåsar)


Jag " - vad fick ni till middag idag?"

Julgrisen " - hmmmm, jo, lejonbiff!"

Jag " - lejonbiff? Vad är det?"

Soldaten såg lika frågande ut, alltså rörde det sig inte om någon dansk delikatess.

Julgrisen " - meh!? Lejonbiff, du vet!!"


Just här i samtalet slår det mig att det kanske är lite förvirring i språken....kom på vad lejon heter på danska = och vips kom jag på vad det var de ätit = LÖVbiff.....


  


Jag har lite "fobi" mot löss och loppor. Nu har jag inte (vad jag vet) råkat ut för några sådana kreatur, men de ger mig stora skälvan.....fy för den lede att få ohyra!! PÅ sig - ööörk!


Detta vet givetvis de små julgrisarna och tycker (så klart) att det är skitskoj att prata om de otäckingarna.

Så när de kom i lördags var det bland det första som sades : " - vi har löss på skolan!"

 

Jag ryggar bakåt, in i vasken så det tjongar. Grisarna ler stort och meddelar att de precis blivit tvättade och kammade - jag rös.

En av dem hade haft ägg (?!!) i håret - här tänkte jag antingen kräkas, svimma eller rymma hemifrån.

Fy fan!


Det kliade precis överallt på mig (det gör det ännu, kanske...;-) De fåniga små grisarna kiknade av skratt och bara njöt av min rädsla och äckel. Inte ett dugg rädda blev de när jag meddelade att den här helgen fick de tillbringa i hönshuset samt att de fick ta tåget hem på söndagen. Vill jag ha LUS i nya bilen?!


Så klart glömde jag mitt löfte om att inte ha närmre kontakt med dem, så en stund senare sitter kultingen och myser i mitt knä.....mysigt värre hade vi det.


Tills ungen ler som en ängel, gosar in sig på mig och säger " - har du glömt alla mina löss?!"

 

Jädrans skitunge!


  

Av anna - 20 oktober 2012 18:57

Angelica´s blogg + kaffehörnans blogg = t ä v l i n g med vinst från Gyllenkoppen!


Kan det bli bättre i höstkylan?


Tävla här <------


 



  




Av anna - 20 oktober 2012 16:54

Tänk!

Redan?!

Jag är helt förstummad.


Fick en ur-tjusig reklam-tidning i lådan igår, om nya (200 butiker!) handelsplatsen Emporia (uttalas "emforia"?)

som ska öppna i Malmös utkant. Om 5 dagar?! Himmel, jag trodde det var månader kvar.... Skyller på att jag bor ju faktiskt inte i Malmö längre....du vet, vi på landet tänker bara på höns och gödsel.


Jädrans i havet vad det ser ut att vara tjusigt, lyxigt och annorlunda ställe. Ser mycket fram emot att få gå en rundtur i det enorma huset. Och vilka intressanta butiker! Uj, uj - många intressanta som jag inte besökt tidigare.

Tänker dock vänta med besöket tills den värsta nyfikenheten har lagt sig. Orka trängas med andra.


Några av de butiker jag absolut ska besöka :

  • choco mania
  • hamleys
  • happy socks
  • panduro
  • new yorker
  • indiska
  • selected bags
  • hollister
  • hunkemöller
  • nille

Och en massa, massa fler......bekväma skor och trevligt sällskap = rena lyckan. hihi.


    Bilder HÄRIFRÅN <----



  

...shopping-sugen, som alltid :-)


Av anna - 20 oktober 2012 14:33

Läste sydsvenskan och blev g l a d !!

Annars är det mest elände i den tycker jag - inte tidningens fel, men ändå.

Jule-ljusen är på väg upp i Malmö!!

Yeeeeej!


Finns det något mysigare att en eftermiddag i skymning (gärna lätt snöfall) spatsera runt på gator och torg med glittrande ljus ovan huvudet? (ok, ok en förmiddag i sommarvärme är bättre, men nu tar jag vad som erbjuds)

Ännu bättre blir det när ljusen och tomtarna flyttar in i skyltfönsterna, oj oj.

Tomtar och jag = passar perfekt.


Synd att det inte finns ett "Tomteland" i närheten, jag hade varit självskriven som nisse eller kanske till och med tomte-fru som arbetsbeskrivning. Visserligen är jag inte speciellt förtjust i barn, men en rentvättad unge som håller klaffen och tindrar med ögonen gör till och med en sådan som mig varm i hjärtat.


By the way; kolla här ang. juleljusen i staden <------

 

Grannen med hönsen är enormt förutseende och har knådat ihop saffransbullar, inte för att de räcker till jul, men himmel så gott det var att sätta tänderna i en.

*dreglar lätt*

 

 

 

Önskelistan är påbörjad, givetvis önskar jag mig ett gäng "onödigheter"....

men mest av allt önskar jag att föräldrarna, the sis, soldaten, tre små grisar, vännerna och djuren får må bra och inget ruskigt händer. Finns det plats för en bonus-önskan blir det att de också kan få lycka och välgång.

- amen-

 

  

 

 

Av anna - 18 oktober 2012 19:21

Det är konstigt.....egentligen.

Satt här och läste om några kändisar - som jag helt kallt räknar med har kosing på banken - som i de här fallen bloggar.


Till saken: om de  här kändisarna tex skrev på sin blogg "attans! kaffet slut och jag som behöver en kopp!" - då dröjde det inte länge förrän det ringde på dörren, ett bud med just kaffe i fina fika-korgen med hälsningar från fina caféet.

Eller om den där kändisen skrev: "Vilken bra barnstol lille XX fick sitta i hos min väninna, en sådan måste jag leta upp!" = ett par dagar senare dyker det upp ett paket med just den där braiga barnstolen....som är en designer-stol eller allmänt besvärlig att hitta.


Nääää - jag är inte avundsjuk! (okey då, kanske en smula) Men, tänk om de där gåvorna hamnat hos någon som verkligen inte kunde skaffa sig det själv? Som hos arbetslösa, sjukskrivna, övergivna, hundallergikern Bloggar-Bosse med två barn och guldfisk.

.....det är väl den där  r e k l a m e n  som företaget får i kändis-bloggen som lockar.

Surt.


Tänk vad fint, trevligt, uppmuntrande, snällt det varit om en sådan suprise knackat på dörren hos en helt vanlig okänd person - eller?


Nej, nej (mohaha) inte är det väl så att jag slänger ut fiskenät för att hala in en fångst.....men visst, det skulle vara nice om min lön från förra månaden snart trillade in på kontot.....tre små grisar kommer två helger i rad...

pelletspannan är kall och tom....Ärtan är tankat på krita - och jag behöver växel till nästa lördag = stå på loppis!

Ska jag klaga mer och hänga ut min stackars ekonomi offentligt?

Tror inte det. Men fy attans vad jag saknar tiden då skattkistan vart full och ingen oro fanns.


Ett tips:

Bli Aldrig Sjuk, och absolut INTE långtidssjuk.

För det dödar matkassan.


Skitsamma.


Snart dax för middag inne hos grannen med hönsen och jag är hungrig som den berömda vargen som lurar runt husknuten här i Skurups trakten


  

(PMS-häxan är i närheten - ta skydd)




Av anna - 18 oktober 2012 17:22

Så skönt att få placera rumpan i katt-hörnan, tror det är första gången jag sitter idag - sitter på riktigt alltså. Sitta på toan eller luta sig mot något räknas inte som att sitta. Fötterna på bordet och en katt på tangentbordet och snart en granne på ingång (som ska laga middag till oss ikväll)


Ledig från arbetsplatsen idag - och trött som en iller på villovägar, varför? Kom på den extremt käcka idén att städa ur hönshuset + plocka skräp på deras gård.

Svettig och dammig (det var varmt ute idag!) kom nästa uppdrag springande; varför inte tvätta några maskiner, ta hand om gårdagens (!) disk samt fortsätta med målningen.


Sagt och gjort, så fick det bli. Smög dock iväg några minuter ner till återlämnings-kärlen vid Ica, hade bagageutrymmet fullt med crap - men nu är det tomt och fint. Smet in på Ica för att hämta min vinst från en blogg-tävling = en helt underbar jeanskjol från mitt favvo märke Cream.

Sedan tillbaks till hushållsarbetet.


Att städa ett hönshus är svettigt och dammigt. Men det går bra.

Om inte infödingarna i ovan nämnda hus tvunget skulle vara med......jag trampade hönan Doris på foten (tass?) dock kom hon därifrån med livet i behåll samt utan att halta.


Jag sopade ihop en fin hög med spån och bajs = fågelfäna skuttade glatt upp i högen och skvätte ut den.

Tre hinkar med skräp blev det, efter ha strött ut nytt spån och fixat till odjuren stod jag och pustade och njöt av hur fint det blev.

Då kom Doris och Hilda in och rev runt.....men jag lät bli att både trampa på dem eller slå skyffeln i huvudet på kräken.

Under hela tiden jag svettades och slogs med hönsen låg Tweedy i ett av redena och tittade intresserat på  det såg faktiskt lite gulligt ut.


  Precis fått tömt deras rum.


  Utanför stod de andra och kacklade.


  Den ägg-liggande Tweedy (DeeDee)



  


PS funderar över det här med Zoo:n eller inte.....


Av anna - 17 oktober 2012 18:30

Igår var det kastanjer och löv.

Idag var det små röda äpplen.


Knatat omkring dubbelvikt över gräsmattan med en hink i näven.

Jepp, de som gick förbi och de som körde förbi tittade storögt på den breda stjärten som skumpande omkring bland höstlöven.


Värst av allt = jag blev en smula (minst sagt) besatt av kastanjejakten!? Som ett tryffelsvin sniffade jag mig runt, kunde inte sluta, det blev som en tävling. Flest vinner. Med små glädjetjut kastade jag mig över dem och ha-galet plockade hinken full.


Mina fynd (skatter...? ;-) fick ligga på "tork" över natten och i morse när jag anlände hade födelsedagsborden blivit piffade i höstens tema.


     

(på bilderna saknas vaserna med rosorna)


De som fyller nolla var inbjudna på tårta och samkväm.

Fast när de gamla anlände hade jag redan lämnat byggnaden för att smeta färg på väggarna i hemmets lugna vrå.


  

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards