Alla inlägg under oktober 2011

Av anna - 5 oktober 2011 18:22

Mmmmm, julstämningen börjar infinna sig. Det är oktober! Endast november mellan oss och julmånaden.


Julafton är bokad och klar! Den ska firas Här! Med dansk julmat och inte sill och skinka, ska bli intressant. Jag har aldrig -på riktigt- haft julafton hos mig, men nu  är dax när jag närmar mig dom förskräckliga "fyra noll" siffrorna.


Julbaket blir med Grannen med Hönsen - smidigt att bjuda in en som har egna ägg med sig.....hoppas Grannen skaffar sig en ko nu också bara : )


EN julklapps idé har jag - det är till Soldaten.


Clementiner är inhandlade och längst in i kylen hittade jag en Glöggbox : )



            



Tomtarna på loftet börjar kräva sin rätt till Julstämning ; )

Av anna - 5 oktober 2011 16:26

Oj! Hur kunde klockan bli å mycket? Jag som har en massa kvar att fixa...

Det sägs att tiden går snabbt när man har kul. Alltså har jag haft fantastiskt trevligt i dag.

Blev sovmorgon, lite av misstag! Somnade tidigt igår kväll och vaknade inte förrän vid tiotiden i förmiddags. Inte bra. Med tanke på att ljuset är begränsat såhär i hösttider måste jag ta till vara på varje upplyst timme. Det är den där igelkotten som spökar - att jämföra mig med en björn gör jag bara inte. Igelkott passar mig bättre, tassar omkring lite försynt i trädgårdarna och grymtar förnöjt. (givetvis ska vi bortse från att dom är lusiga, kan bli äckligt stora och har en förkärlek till att hamna under bildäck)

Tillbaka till dagens bestyr - de jag hunnit med - plockade ut cykeln och trampade iväg till affären för att skaffa mig lite saker till pizzabullar och till vallmofrallor. Det är inte ofta jag springer på någon jag känner här i byn så lyckan var stor när jag trampar in i butiken och springer på Grannen med hönsen.

Nu hade ju inte Grannen hönsen med sig såklart. Men det hade varit livat om det varit så...tänk, ett gäng (flock? stim?) kacklande höns som småspringer omkring i gångarna, kanske lägger ägg på opassande ställe, en överkaxig tupp som försöker få överblick över sina kvinnor - inklusive Grannen själv...haha!

Ibland kan fantasin ställa till det, i alldeles fel situation vandrar tankarna iväg och utvecklas på egen hand i humoravdelningen...och skrattet börja bubbla. Jag kan bara inte låta bli att släppa ut ett fånigt fnissande och det passar sig kanske inte alltid. Speciellt inte om jag är ute ensam, är man två är det lättare. Att ensam stå och hålla sig i en stolpe för skattanfallet rubbar balansnerven - uppfattas lätt som något dåligt.

Cyklade hem i motvind, uppfriskande på alla sätt (på önskelistan: egen bil) Stökade ner i hela köket, tacksam för att det är stort och att jag har tre självgående smul-sugare = inomhusdjuren.

2 nya recept blev det, har fått toss på att testa nya saker! Tror det är det stora köket som inspirerar mig till storverk. Pizzabullarna blev mums! Och himla lätta att få till. Även utan kavel, läskflaska full med vatten går utmärkt att kavla ut deg med. (dagens tips) Vallmofrallorna blev inte fy skam de heller - även om jag gjorde dom för stora. Minnesanteckning ; mindre degkladdar per bulle.

        

Diskmaskin! Suverän uppfinning! Ser ni att jag har hjälp i köket av inomhuskatten?


Måste dela med mig av det fantastiskt lätta pizza receptet :


ca 10 dl mjöl

3 tsk bakpulver

1 tsk salt

125 g mjukt smör

4 dl mjölk

ketchup, riven ost och strimlad skinka


Blanda mjölet, bakpulvret och salt.

Blanda ner smöret (mjukade upp det i micron) och mjölken - rör ihop till slät deg.

Kavla ut - ingen jäsning, hurra!

Bred ut ketchupen, strö över osten och skinkan.

Rulla ihop (som till kanelbullar) och skär i lagom bitar.

Lägg i stora muffinsformar eller liknande.


Mitt i ugn 20 minuter, 200 grader


Hittat på Tasteline.se


Nos i knähöjd? Vart jag går så har jag en tassande gammal dam bakom mig, och ständigt med nosen i mitt knäveck. Visst är det gulligt.

Ställer till lite bekymmer ibland, som när jag dammsuger...säger jag till henne att flytta sig så går hon och lägger sig framför mina fötter istället.

Tanken är att kunna dammsuga överallt och inte i konstiga mönster runt gamla damen : ) 


Dagens I-landsproblem ;)


Tillbaka till rollen som God Husmoder - förkläde på, kvast i handen och dammråttor i sikte.

Av anna - 3 oktober 2011 15:31

Söndagen kom med dimma över nejden. Inte ärsoppatjock, men tillräckligt för att vara irriterande... Värmen dagen innan - ett minne blott.

Vi begav oss mot Österleeeen (är fånigt road av att säga just österleeen, varför vet jag inte) Bilarnas ljus skymtade då och då framför oss på vägen, men alla uppförde sig och ingen hamnade ute på en åker (eller i en korumpa)

Vid Kabusa och Hammar lättade dimman något och solen bröt igenom, men det varade inte länge. Dimman låg tät över backar och gårdar. Fuktigt.

Nere vid stugan var det höstkänsla, regndroppar hängde och glittrade i spindelväven, svampar poppade som galningar upp omkring oss. Flugsvamparna har ett gott växtår i år.

Kan inte se en stor "fin" röd flugsvamp utan att få barnboksbilder i huvudet - små tomtenissar som kilar omkring på marken. Samlar kottar och tar skydd under just svampar för att inte synas.

Bilmekar-dax. Jag tog en promenad på mina vanliga stigar. Men det är inte samma känsla som på sommaren... Absolut mysigt ändå, med ljus i husen och rök från skorstenar.  Ovanligt många som hållt sig kvar vid den här årstiden, skönt att se. Tomma stugor som är vinterstängda, tysta, mörka och avvisande - usch! Det ska vara upprullade gardiner, lampor som lyser, stolar i trädgården, hundar som skäller, gubbar som krattar och tanter som hänger tvätt. (jaja, inte så korrekt kanske, men  o f t a s t är det män med krattor och kvinnor med klädnypor)

 

Tomma brevlådor på rad, som omvandlats till hem för allsköns kryp! Spindlar, tvestjärtar och andra obehagligt skapta kreatur.


Stranden. Insvept i dimma - långt därute fortsätter världen...

  Efter min vandring på barndomsstigar återvände jag till stugan. Inte var Soldaten klar med bilen inte...men duktig är han! Jepp, jag är en sådan kvinna som blir imponerad av mäns kunskaper och muskelkraft. Och jag skäms inte ett dugg över det!

Bilen kom "på benen" igen och rullade ut för en liten testrunda. Som gick alldeles utmärkt. Även om Ägaren muttrade något om att den skulle ut på Blocket...men den är ju så söt! Röd och fin!

    Syns det fina spindelnätet som vävts över däcket? Spindelnät får inte den rätta uppskattningen de förtjänar :-) Vilket arbete! Så perfekt. Även om det känns otrevligt spökligt att få ett precis i ansiktet när jag tränger mig igenom skogens granar. Spindlarna som utför arbetet har jag inte mycket över för...jag vet - motsägelsefullt.

Nere i källaren kom det ett stort exemplar av nämnda djur, såg ut som en mus som sprang över golvet. Röda bilens Ägare gjorde ett tjusigt hopp och landade med 44:orna på sagda djur. Så var det slut.

  Efter bilen blev fixad fikade vi på 

    muffins med strössel och jordnötskräm. Mums! Kladdigt!

Vägen tillbaka mot Dungen tog vi en avstickare vid Peppinge för att ladda upp skafferiet med ägg, potatis och lök. Jag älskar att handla såhär, ingen "personal", plockar vad du vill ha, räknar ihop summan på miniräknare (vid behov- jag har det behovet) lägga pengar i en burk där man också tar växelslantar. Bra priser och mysig miljö! Så vill jag ha det! Odla en massa nyttigheter och sedan sälja till grannar och förbipasserande. Kanske ha en liten loppis-lokal  i samband med grönsaksståndet!?

En GOD idé, hehe.


Kvällen avslutade vi i soffan, med spaghetti och köttfärssås i magen. En hund under bordet, en katt på bordet och en katt på gräsätar-tur i hans privata utegård.


Mörkret kommer fort. Blir så vansinnigt trött...kämpade mot John Blund till tio tiden, sedan gav jag upp. Måste bero på allvarlig vitaminbrist eller djup rotad igelkotts-virus....att vilja gå i ide alltså!


Idag spenderar jag dagen i stora staden Malmö - får se hur det går.

Återkommer med rapport.



Av anna - 1 oktober 2011 20:15

Imorse när jag drog upp gardinerna var det dimma över markerna, höstdimma. Solen kämpade för att komma igenom - och klarade det! En härlig indiansommardag med tvätt på tork och mys på altanen, vilken lördag!

När jag cyklade genom lilla-skogs-dungen från affären mötte jag hälsa-på-katten. Hon var lika ointresserad av mig som vanligt. Håller sig alltid på avstånd, sitter och tittar på mig, sedan vänder och springer iväg. Undrar om hon hänger runt huset för att hon sett eller nosat sig till att det finns två bortskämda innekatter (fd stadskatter) här inne? Inte kan det vara hund-doften som lockar?!

Bakat muffins i nya mini-ugenen idag, blev riktigt bra. Imorgon blir det toppade med jordnötskräm - mums. Ska till föräldrarnas stuga imorgon och titta på deras extra-bil som bråkar. Jag ska titta. Soldaten ska skruva och trixa lite med Röda Faran. Sedan blir det lite muffins kalas på altanen - på Österleeeen... Sitta mitt i skogen med höga tallar runtomkring, havet som slår och dunsar mot stranden....himmelriket. Önskar att det var sommar ännu och vi skulle gått ner till stranden och  b a d a t ! Suttit på de varma stenarna med ansiktet mot solen.

Sett ut mot horisonten, de stora fartygen långt där ute och tänkt på min favoritlärare / sommargranne som har sin sista viloplats en bit ut i mitt sommar-hav. (vinterhavet är så annorlunda, så kargt, så farligt. Som ett annat väsen)

Minnen från många, långa, varma sommarlov som firats här.

Med nära och kära.

Minnen av de som inte är kvar att fira fler sommrar med oss, minnen av sommar-paradiset - hur det en gång var. Innan havet åt, stal, erövade marken vi lekte på som barn...marken jag tillbad som ett blåögt naivt liten barn. Borta.


Inte sörja det som var - fröjdas med det som är.


Visdom från Dungen :-)



Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards