Direktlänk till inlägg 5 oktober 2011

Nos i knähöjd

Av anna - 5 oktober 2011 16:26

Oj! Hur kunde klockan bli å mycket? Jag som har en massa kvar att fixa...

Det sägs att tiden går snabbt när man har kul. Alltså har jag haft fantastiskt trevligt i dag.

Blev sovmorgon, lite av misstag! Somnade tidigt igår kväll och vaknade inte förrän vid tiotiden i förmiddags. Inte bra. Med tanke på att ljuset är begränsat såhär i hösttider måste jag ta till vara på varje upplyst timme. Det är den där igelkotten som spökar - att jämföra mig med en björn gör jag bara inte. Igelkott passar mig bättre, tassar omkring lite försynt i trädgårdarna och grymtar förnöjt. (givetvis ska vi bortse från att dom är lusiga, kan bli äckligt stora och har en förkärlek till att hamna under bildäck)

Tillbaka till dagens bestyr - de jag hunnit med - plockade ut cykeln och trampade iväg till affären för att skaffa mig lite saker till pizzabullar och till vallmofrallor. Det är inte ofta jag springer på någon jag känner här i byn så lyckan var stor när jag trampar in i butiken och springer på Grannen med hönsen.

Nu hade ju inte Grannen hönsen med sig såklart. Men det hade varit livat om det varit så...tänk, ett gäng (flock? stim?) kacklande höns som småspringer omkring i gångarna, kanske lägger ägg på opassande ställe, en överkaxig tupp som försöker få överblick över sina kvinnor - inklusive Grannen själv...haha!

Ibland kan fantasin ställa till det, i alldeles fel situation vandrar tankarna iväg och utvecklas på egen hand i humoravdelningen...och skrattet börja bubbla. Jag kan bara inte låta bli att släppa ut ett fånigt fnissande och det passar sig kanske inte alltid. Speciellt inte om jag är ute ensam, är man två är det lättare. Att ensam stå och hålla sig i en stolpe för skattanfallet rubbar balansnerven - uppfattas lätt som något dåligt.

Cyklade hem i motvind, uppfriskande på alla sätt (på önskelistan: egen bil) Stökade ner i hela köket, tacksam för att det är stort och att jag har tre självgående smul-sugare = inomhusdjuren.

2 nya recept blev det, har fått toss på att testa nya saker! Tror det är det stora köket som inspirerar mig till storverk. Pizzabullarna blev mums! Och himla lätta att få till. Även utan kavel, läskflaska full med vatten går utmärkt att kavla ut deg med. (dagens tips) Vallmofrallorna blev inte fy skam de heller - även om jag gjorde dom för stora. Minnesanteckning ; mindre degkladdar per bulle.

        

Diskmaskin! Suverän uppfinning! Ser ni att jag har hjälp i köket av inomhuskatten?


Måste dela med mig av det fantastiskt lätta pizza receptet :


ca 10 dl mjöl

3 tsk bakpulver

1 tsk salt

125 g mjukt smör

4 dl mjölk

ketchup, riven ost och strimlad skinka


Blanda mjölet, bakpulvret och salt.

Blanda ner smöret (mjukade upp det i micron) och mjölken - rör ihop till slät deg.

Kavla ut - ingen jäsning, hurra!

Bred ut ketchupen, strö över osten och skinkan.

Rulla ihop (som till kanelbullar) och skär i lagom bitar.

Lägg i stora muffinsformar eller liknande.


Mitt i ugn 20 minuter, 200 grader


Hittat på Tasteline.se


Nos i knähöjd? Vart jag går så har jag en tassande gammal dam bakom mig, och ständigt med nosen i mitt knäveck. Visst är det gulligt.

Ställer till lite bekymmer ibland, som när jag dammsuger...säger jag till henne att flytta sig så går hon och lägger sig framför mina fötter istället.

Tanken är att kunna dammsuga överallt och inte i konstiga mönster runt gamla damen : ) 


Dagens I-landsproblem ;)


Tillbaka till rollen som God Husmoder - förkläde på, kvast i handen och dammråttor i sikte.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna - 11 september 2015 18:54


Alltså! Jag är en fis, en försiktig räka som spanar runt innan jag kliver iväg. Oftast.   Men ibland tappar jag det och med solsken i blick störtar ut på äventyr. Mycket märkligt. Några exempel? Oki.   Nu i somras var jag och den li...

Av anna - 8 september 2015 19:11


Jag missade helt den där Twilight-hysterin. Tyckte varken böckerna eller filmerna lockade. Såg dock filmerna - även om jag slumrade lite då och då.   Så nu i sommar har den där tonåringen blivit totalt förhäxad av dessa böcker och filmer. J...

Av anna - 3 september 2015 15:14

Det var den sommaren. Visserligen blommar vallmon ännu och jag kan gå barfota. Men sommarljuden är borta.   Småfåglarnas tjatter har tystnat, nu är det kråkkrax och måsskrik. Det är inte lika mysigt! Absolut inget fel på dem, men sommarkä...

Av anna - 30 augusti 2015 21:11

Söndag. Helga vilodagen, eller nåt. Så jag arbetade. Är jag prästens lilla piga - så är jag det full ut.       Klockan elva i förmiddags skulle det levereras mat till arbetsplatsen, klockan tickade och inte en käft dök upp. Mycket t...

Av anna - 29 augusti 2015 15:12


Lördags-feeeling! Solen skiner och vinden blåser. Perfekt för tvätthäng - så det blev det. F-n vad jag är hurtig!   Bör dammsuga, men vad jag bör göra och vad jag gör är inte alltid detsamma. Tyvärr, verkligen! Jag är en latmask, mycket...

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards