Direktlänk till inlägg 9 maj 2012

Ett sommarminne

Av anna - 9 maj 2012 19:37

Många goda minnen trängs i mitt huvud, en del trista - men de försöker jag ignorera.

På tåget till Malmö idag satt jag och tittade ut över landskapet, solen sken och kossorna idisslade.

Fåglarna kvittrade säkert rart, men det hörde jag inte inne på tåget.

Tankarna pilade omkring som svalor och plötsligt hamnade jag i ett sommarminne. Den perfekta sommardagen!

Säkert tolv år sedan!! och ändå kommer jag ihåg den soliga härliga dagen så klart.


Vi skuttar tillbaka till år 2000 (hjälp! känns som om jag skriver ett sci-fi inlägg!)

Det var sommar och jag hade semester.

Söndag och redan i arla morgonstund började luften dallra av värme.

Och jag sov som en gris i mitt baksmälls-rus.....


Dåvarande mannen (P) var utomlands med sitt arbete och jag hade i en svag sekund lovat svärföräldrarna att hänga med på en Skåne-tur. Och jag som visste jag skulle ut och röja hela lördagsnatten....hur tänkte jag där?


Söndagsmorgon, svärföräldrarna (som visste om utekvällen) ringde och kvittrar glatt att det var dax att skutta ur sängen. Matsäcken var redo och de med.

Suck och stön. Innan jag hinner börja försöka klura mig ur den där utflykten berättar de glatt att P:s syrra som också skulle med är bakfull som ett ägg. Så en till gör ingen skillnad......tack för det.


Så jag klev upp, duschade, klädde mig, drog en stor solhatt över huvudet och ett par feta solglasögon på näsan.

En flaska med juice och en flaska med färdigblandad samarin blev mitt bidrag till matsäcken...


Kom och hämtade mig, det var olidligt varmt.

Skuttade in i baksättet där svärmodern satt och såg oförskämt glad ut. I passagerarstolen fram satt P:s syrra - och såg ynklig ut. Med en plastpåse.....om det skulle ske en olycka. (det gjorde det inte)

Jag bjöd på samarin.


Först skulle vi träffa upp med andra släktingar och sedan mot Brösarps ångtåg.  Både "systern" och jag hade piggnat till ganska bra vid det här laget. (allt är relativt)

Tyvärr blev det ingen tågresa - det hade typ spårat ur, en bit från stationen. Inte så farligt som det låter! Passagerarna kom traskande längst rälsen, alldeles hela.


 


Stenshuvud - åh vad där är vackert!

Det var en sommardag med stor S. Vi skrattade och skojade, åt tills vi sprack, vadade i det varma vattnet - givetvis hade vi inte badkläder med oss. Nån i gänget slängde kläderna och skuttade ut i böljorna i bara kallingarna.

Själv behöll jag kläderna på, rusa omkring i underkläder var (och är) inget för mig.


Svårt att förklara - men det var en grymt härlig dag.

Vädret. Människorna - ja, allt.



.    


Lite kuriosa;

min allra första - utan hjälp - glass åt jag här. För tusen år sedan.


  

 
 
Kajsa

Kajsa

10 maj 2012 19:29

Finska pinnar är ju så goda=)

http://www.nattstad.se/ringblomma

anna

10 maj 2012 22:42

För det e dom!!
En sommar var jag helt beroende....minst ett par pinnar om dagen :-)

/Anna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna - 11 september 2015 18:54


Alltså! Jag är en fis, en försiktig räka som spanar runt innan jag kliver iväg. Oftast.   Men ibland tappar jag det och med solsken i blick störtar ut på äventyr. Mycket märkligt. Några exempel? Oki.   Nu i somras var jag och den li...

Av anna - 8 september 2015 19:11


Jag missade helt den där Twilight-hysterin. Tyckte varken böckerna eller filmerna lockade. Såg dock filmerna - även om jag slumrade lite då och då.   Så nu i sommar har den där tonåringen blivit totalt förhäxad av dessa böcker och filmer. J...

Av anna - 3 september 2015 15:14

Det var den sommaren. Visserligen blommar vallmon ännu och jag kan gå barfota. Men sommarljuden är borta.   Småfåglarnas tjatter har tystnat, nu är det kråkkrax och måsskrik. Det är inte lika mysigt! Absolut inget fel på dem, men sommarkä...

Av anna - 30 augusti 2015 21:11

Söndag. Helga vilodagen, eller nåt. Så jag arbetade. Är jag prästens lilla piga - så är jag det full ut.       Klockan elva i förmiddags skulle det levereras mat till arbetsplatsen, klockan tickade och inte en käft dök upp. Mycket t...

Av anna - 29 augusti 2015 15:12


Lördags-feeeling! Solen skiner och vinden blåser. Perfekt för tvätthäng - så det blev det. F-n vad jag är hurtig!   Bör dammsuga, men vad jag bör göra och vad jag gör är inte alltid detsamma. Tyvärr, verkligen! Jag är en latmask, mycket...

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards