Direktlänk till inlägg 29 april 2012

Grannar from Hell...del 1

Av anna - 29 april 2012 17:07

Hört på radion; det pratades om goda och mindre goda grannar.

Givetvis kom jag att tänka på en del grannar som jag "gått igenom".

En annan har flyttat ett gäng gånger. Så en del grannar har jag haft genom åren - goda som onda och de som inte utmärkte sig alls.


Min värsta upplevelse av grannar var på Dammfri i Malmö. Sex lägenheter per trappuppgång, så det bodde inte så många, två lägenheter per våning.


 


Jädrans vad jag låg på om att få hyra den lägenheten! Ringde och ringde, lämnade referenser och bar mig åt.

Och, det lönade sig! Jag fick den! En tvåa med balkong, stort kök, stor toa - med fönster samt en klädkammare som var fantastisk, stor och rejäl + fönster även här. Toppen!


Huset snett mitt emot hade jag min "bästis", kunde vinka till varandra. Kan det bli bättre??!


Jag flyttade in och hälsade artigt på mina grannar : på första våningen ett pensionär-par och en gammal tant. På andra våningen ännu en gammal tant och jag. På tredje våningen en kvinna i 45 års åldern (hon var sällan hemma) samt en killa på 25.


Efter ett par dagar i lägenheten märkte jag att killen ovanpå spelade på sin synt, typ konstant. Ljudnivån så pass att jag fick höja min tv/radio och talade jag i telefon bad jag få ringa tillbaka när killen slutat spela.


Efter någon månad fick jag en lapp från hyresvärden - min grannar klagade på att jag hade stereon på hela tiden samt på högsta volym.

????

Gick ner till kontoret och tvingade mannen där att följa med till min lägenhet och se på min "stereo"..... Han frustade till när han stod öga mot öga med stereon. En skokartongstor rosa radio med bandspelare.... Tja, vad skulle han göra? Mer än att anta att grannarna har hört ljudet från en annan lägenhet.


Hmmmm, kan det vara grabbens "musik" som de hörde? Så jag började (kvällstid) gå upp och be honom skruva ner. Tyvärr vet jag inte om han förstod. Nu ber jag om ursäkt om det är fel ordval!!!

Eftersom han var förståndshandikappad. Jag var snäll och artig, även om jag var svintrött på hans jäkla klinkande. Erbjöd att skaffa hörlurar till honom....


Nu kör jag med lista, annars tar den här historien evigheter


  • Ursinnig grannkäring anklagar mig för att anmält killen som spelar för hyresvärden. Och det fick man inte göra pga hans handikapp. Hon skrek säkert i en kvart medan jag satt i trappan med halsfluss och 40 graders feber och undrade varför jag flyttat in i Idioti-Trappuppgången. Jag kontaktar hyresvärden, de sänder ut meddelande till mina grannar att det var INTE jag som anmält grabben, utan det var från huset MITT EMOT. Fatta hur han spelade...
  • Nya klagomål genom hyresvärden: jag flyttade möbler i trapphuset på nätterna. WHAT?! Min pojkvän gick för tungt i trappan, jag låste dörren för hårt (så det hördes) samt att jag och mina vänner åkte inlines på gården och satt och skrattade på bänkarna....
  • Min katt tyckte om att ligga i solen på balkongen = klagomål på katthår i trapphuset samt att käringen under mig fick hårtussar ner på sin balkong.....
  • En sen kväll, värsta stoppet i toastolen, ringer journumret, rörpulare kommer - suckar, muttrar och säger : "Måste ta loss hela stolen och rensa rören, annars kommer det att stoppa upp hela uppgången. Gammalt material det här" Och Ja! det väsnades, grannarna kommer springande och skriker ut sin ilska. Rörpularen blåser upp sig och med myndig röst frågar varför inte dom som borde märkt problemen i avloppet för länge sedan - inte hört av sig?! Grannarna droppar av. (det var kasst när jag flyttade in)
  • Nattetid började jag höra konstiga saker på ytterdörren. Krafsade. Som om någon provade en nyckel i nyckelhålet. Så en natt smög jag upp och tittade genom "ögat" = grabben från ovanvåningen. Nu började han lämna kärleksbrev också...
  • Fyllde 25, hade ett kalas, på dagtid! Med föräldrar, släktingar så det var inget fylleparty eller så! Min Daddy och min farbror stod och pratade på balkongen = käringen under börja skrika om att man får inte tala på balkongerna.... Daddy och farbror K skrattade så de grät åt detta påstående.
  • Jag började bli orolig över precis allt jag gjorde. Vågade inte spola på kvällar/nätter. Duscha endast på dagtid. Jag smög uppför trappan, ibland med skorna i handen. Blev nojig över allt.
  • Grannarna from Hell slutade hälsa på mig samt att dra igen porten mitt framför min näsa. Om jag kom först och höll upp dörren för dem så stannande käringarna utomhus eller gick in i lägenheterna igen... Mannen i paret på första våningen var inte med i spelet. Han var jättesnäll men han vågade inte prata med mig när hans häxa var med....då log han bara vedmodigt mot mig....
  • Gav upp. Erkände mig besegrad. Köpte lägenhet.
  • Dagen jag flyttade kom häxan på första plan ut "nej men! Ska du flytta? Det var väl synd?" Och där tappade jag all uppfostran jag fått och bar mig rysligt illa åt. Jag skrek åt käringen att dra fan i våld och att hon kunde sluta jaga mig! Illa, illa att bryta ihop så där, jag vet. Daddy kom farande, fräsande han med, så häxan skyndade sig in och låste sin dörr.

Jag har säkert förträngt en del.

Det vart hemskt, jag som alltid tänker på grannarna. Det var mina föräldrar helt otroligt noga med! Aldrig springa eller gå hårt i lägenheten, inte prata i trapphuset, aldrig spela musik så det hördes ut från mitt rum! Aldrig ropa till varandra o likn.


Men vad hjälper det när grannarna from Hell bestämmer sig att få bort mig?!

Undrar än i dag varför dom inte tyckte om mig? Kan det ha varit för att jag fick lägenheten och inte en av deras pensionär polare? Detta hände typ 1998.


What ever - dom är hädangångna men det är inte jag.


Vinner jag då................................?


  

 
 
The Life Of Yarp - Tävlingar!

The Life Of Yarp - Tävlingar!

30 april 2012 08:42

hahaha men herregguuuuud! förlåt att jag skrattar, men jössenamn vad hemskt du måste haft det! jag hade aldrig orkat bo kvar ärligt talat. finns verkligen underliga människor :P.

SV hehe ja vissa tycker ju att öronen även räknas som piercing, hehe. näsan skulle jag aldrig våga ta i.. inte ens en sådan liten på sidan :P.

http://yarp.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna - 11 september 2015 18:54


Alltså! Jag är en fis, en försiktig räka som spanar runt innan jag kliver iväg. Oftast.   Men ibland tappar jag det och med solsken i blick störtar ut på äventyr. Mycket märkligt. Några exempel? Oki.   Nu i somras var jag och den li...

Av anna - 8 september 2015 19:11


Jag missade helt den där Twilight-hysterin. Tyckte varken böckerna eller filmerna lockade. Såg dock filmerna - även om jag slumrade lite då och då.   Så nu i sommar har den där tonåringen blivit totalt förhäxad av dessa böcker och filmer. J...

Av anna - 3 september 2015 15:14

Det var den sommaren. Visserligen blommar vallmon ännu och jag kan gå barfota. Men sommarljuden är borta.   Småfåglarnas tjatter har tystnat, nu är det kråkkrax och måsskrik. Det är inte lika mysigt! Absolut inget fel på dem, men sommarkä...

Av anna - 30 augusti 2015 21:11

Söndag. Helga vilodagen, eller nåt. Så jag arbetade. Är jag prästens lilla piga - så är jag det full ut.       Klockan elva i förmiddags skulle det levereras mat till arbetsplatsen, klockan tickade och inte en käft dök upp. Mycket t...

Av anna - 29 augusti 2015 15:12


Lördags-feeeling! Solen skiner och vinden blåser. Perfekt för tvätthäng - så det blev det. F-n vad jag är hurtig!   Bör dammsuga, men vad jag bör göra och vad jag gör är inte alltid detsamma. Tyvärr, verkligen! Jag är en latmask, mycket...

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards