Direktlänk till inlägg 31 januari 2012

Om Maria Lang

Av anna - 31 januari 2012 17:49


Tänkte jag skulle skriva lite om mina favorit författare och börjar med


MARIA LANG - Dagmar Lange


 



Född 1914 i Västerås, Västmanland, flyttade efter ett år till Lindesberg.

Vid tre års ålder avled Dagmars pappa och hon och mamman flyttade tillbaka till Västerås,

1919 gifte mamman om sig och flyttade till Nora.

Två halvsystrar, en av dom blev Dagmars bästa vän genom livet.

1921 började Dagmar skolan och efter tre veckor blev hon uppflyttad till andra klass.


1926 började hon fyrårig kommunal mellanskola där Dagmar fick tillgång till fler böcker.

Favoriter,  bla Greven av Monte-Cristo och Ivanhoe.

Efter realen gick hon treårig latinlinje i Västerås.

1933 blev det Uppsala där hon läste nordiska språk. Efter en termin där flyttade hon till Stockholms högskola.


14 september 1939 - filosofie magister i litteraturhistoria, och fortsatte studera mot en licentiatexamen.

Doktorsavhandlingen handlade om Pontus Wikner.


1940 - fick arbete på Högre Läroverket i Gävle.

1941 - fortsatte sitt arbete om Pontus Wikner.

1944 - efter flera års arbete kom det fram uppgifter om Wikner som inte gick att publiceras så länge släktingar levde. Fick rådet att byta ämne....

Tog arbete på Ahlströmska flickskola som ämneslärarinna.

Efter två år blev Dagmar rektor på skolan och senare lektor.


1945 - tog upp arbetet med Wikner, trots rådet att byta ämne.

24 maj 1946 - offentliggjorde hon sin åsikt om Wikners personliga bakgrund till hans dikter.

Hon klarade sig och fick sin doktorsgrad.


1942 - skrev Dagmar och en vän en deckare "på skoj", de uppfann komissarien Christer Wijk - tyvärr rann det hela ut i sanden.

1947 - 48 - skrev hon ensam en deckare om just Christer Wijk, "Mördaren ljuger inte ensam"


I samband med debutboken så ändrade Dagmar sitt namn till Maria Lang. Passade inte att skriva om ond bråd död när hon var rektor för flickskola!

Hennes fullständiga namn är Dagmar Maria Lange = Maria Lang.


1949 - kom deckaren ut och redan i första recensionen avslöjades det vem Maria Lang egentligen var.


I så gott som alla deckare har Christer Wijk varit med.

Några deckare är skrivna i jag-form, Puck Ekstedt Bure som berättar.


Ofta utspelas händelserna i SKOGA som egentligen är NORA.


 

- bild lånad härifrån -


Fantastiskt välskrivna, ingående beskrivning av personer, naturbeskrivning som gör mig lyrisk och böckerna är alldeles, alldeles fantastiska.


Sista boken kom 1990 och 1991 avled en stjärna; Fröken Dagmar Maria Lange.


Kommer ihåg den morgonen, radion var på och jag låg i sängen och drog mig. Så säger nyhetsrösten att författaren Maria Lang har avlidet.....och jag grät.


För mig betyder hennes böcker  a l l t - vänskap, värme, lärdom och att få äran att vara med i ett Sverige som inte längre finns.


Det var i 13-års åldern jag upptäckte Maria, lånade om och om igen på biblioteket. Samtidigt som jag letade hennes böcker på loppisar och bokreor.


Tack Maria   

för att du gav oss Christer, Eje,

Puck, Camilla, Almi, Helena, Janne, Katja, Leo, Erk 

m fl.


  


LISTAN - de som är i blå färg = finns i min privata samling.

  • mördaren ljuger inte ensam
  • farligt att förtära
  • inte flera mord!
  • en skugga blott
  • rosor, kyssar och döden
  • tragedi på en lantkyrkogård
  • se, döden på dig väntar
  • mörkögda augustinatt
  • kung liljekonvalje av dungen
  • farliga drömmar
  • ofärd i huset bor
  • vår sång blir stum
  • att vara kvinna
  • en främmande man
  • tre små gummor
  • ögonen - noveller
  • siden sammet
  • de röda kattorna
  • svart sommar
  • vitklädd med ljus i hår
  • ingen returbiljett
  • intrigernas hus
  • staden sover
  • mördarens bok
  • vem väntar på värdshuset?
  • vi var tretton i klassen
  • det är ugglor i mossen
  • dubbelsäng i Danmark
  • körsbär i november
  • arvet efter Alberta
  • Camilla vid skiljevägen
  • svar till ensam Eva
  • inga pengar till Vendela
  • gullregn i oktober
  • docka vit, docka röd
  • fyra fönster åt gården
  • använd aldrig arsenik
  • klappa inte katten
  • dödlig drama på Dramaten
  • ånglok 16 på fel spår
  • tvillingen i spegeln
  • flyttbil försvunnen
  • se Skoga, sedan XX

Ungdomsdeckare :

  • akta dej Katja!
  • hjälp mig Katja!
  • Jan och Katja jagar jultomten
  • Jan och Katja jagar en kista

PS tror mig vara ganska säker på uppgifterna - ber om ursäkt om något skulle visa sig vara galet.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna - 11 september 2015 18:54


Alltså! Jag är en fis, en försiktig räka som spanar runt innan jag kliver iväg. Oftast.   Men ibland tappar jag det och med solsken i blick störtar ut på äventyr. Mycket märkligt. Några exempel? Oki.   Nu i somras var jag och den li...

Av anna - 8 september 2015 19:11


Jag missade helt den där Twilight-hysterin. Tyckte varken böckerna eller filmerna lockade. Såg dock filmerna - även om jag slumrade lite då och då.   Så nu i sommar har den där tonåringen blivit totalt förhäxad av dessa böcker och filmer. J...

Av anna - 3 september 2015 15:14

Det var den sommaren. Visserligen blommar vallmon ännu och jag kan gå barfota. Men sommarljuden är borta.   Småfåglarnas tjatter har tystnat, nu är det kråkkrax och måsskrik. Det är inte lika mysigt! Absolut inget fel på dem, men sommarkä...

Av anna - 30 augusti 2015 21:11

Söndag. Helga vilodagen, eller nåt. Så jag arbetade. Är jag prästens lilla piga - så är jag det full ut.       Klockan elva i förmiddags skulle det levereras mat till arbetsplatsen, klockan tickade och inte en käft dök upp. Mycket t...

Av anna - 29 augusti 2015 15:12


Lördags-feeeling! Solen skiner och vinden blåser. Perfekt för tvätthäng - så det blev det. F-n vad jag är hurtig!   Bör dammsuga, men vad jag bör göra och vad jag gör är inte alltid detsamma. Tyvärr, verkligen! Jag är en latmask, mycket...

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards