Direktlänk till inlägg 4 januari 2012

Herre Djävlar

Av anna - 4 januari 2012 10:41

Mamma är lik sin mamma - sjunger hon inte så? Siwan?


Min tanke här i livet har ständigt varit : jag ska inte bli som Modern.

Nu vill jag poängtera att det är inte något större fel på henne! Absolut inte.

Redan i späd ålder insåg jag att hon gjorde allt hemma, satte sig sist vid matbordet, lät oss andra få de bästa matbitarna, skuttade upp för att fylla på våra tallrikar - och sedan diska undan.


Städade och fejade, aldrig att vi behövde lyfta ett finger för städning eller klädtvätt. Jag bäddade inte min säng själv en enda gång - de 18 år jag bodde hemma....men fint bäddad var den när jag kom hem.

Hon hoppade och skuttade, inte så att hon hämtade allt till oss, var vi törstiga fick vi ta själv, var vi av med något fick vi själv leta. Trots detta beteende av Modern så vill jag inte säga att vi övriga var lata. Men den stig av smulor och småskräp vi lämnade bakom oss - tog fru Moder hand om.


Och hon tjatade aldrig om läxor! Nu behövde jag inte direkt något tjatande, gjorde dom ändå.

Jag är helt otroligt dum när det gäller siffror...har gråtit över många matte-tal. Min Moders tröst var ständigt: "var inte ledsen för att du är dum...det är jag med." Jaha, ähhhh, tack - det var trösterikt.


Tillbaka till Siwan; herre djävlar! Jag har blivit min Moder  ......................


Middagstid: luskar lite om det är något speciellt som önskas. Mat tillagas. Mat läggs upp på tallrikar, lite mindre till mellangrisen än till de andra. Schasar in alla till bordet, inkl Soldaten. När dom sitter ner, fyller jag på bordet med dricka, ketchup - det som behövs. Sedan sätter jag mig. Efter att ha tagit det som blev lite bränt eller korv-ändarna - du hajar.

Alla bär ut sina tallrikar, sedan tar jag (med viss hjälp av jycken) hand om att skölja disk, in i maskinen, torka av diskbänken osv.


Tvättar - det gör jag.

Dammsuger - det gör jag.

Tömmer kattpottan - jag

Fiffar och piffar - jag

Bädda om sängar - jag

Springer med kvasten - jag


Har som tur är, ingen mani på att bädda varje dag, helt onödigt!  


OCH DET VÄRSTA ÄR ATT JAG GÖR DET MED GLÄDJE!


"mamma är lik sin mamma......."


F**K


  



 
 
Ingen bild

Från en vän

4 januari 2012 11:46

Vad ska man säga. Men jag tror nog att du trivs med det och att du får upp skattning av att du finns där för dom. Men lagar du mat? Gick du någon kurs.. Vad jag vet så var mat kunskaperna något begränsade. Men tiderna förändras och mycket färdig lagad mat finns att köpa i mataffären. Kram

anna

4 januari 2012 12:10

Mohaha!Jodå, matlagningen blommade fram ur djupet av min DNA...Färdigköpt?! Icke i detta hus, hur var det nu pizza och sådant smakar?? Här e det husmanskost! Helst med egenodlade potatisar, tomater och gurkor. Lite visset väder för det just nu bara :-(
Kram på dig, du okända vän!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna - 11 september 2015 18:54


Alltså! Jag är en fis, en försiktig räka som spanar runt innan jag kliver iväg. Oftast.   Men ibland tappar jag det och med solsken i blick störtar ut på äventyr. Mycket märkligt. Några exempel? Oki.   Nu i somras var jag och den li...

Av anna - 8 september 2015 19:11


Jag missade helt den där Twilight-hysterin. Tyckte varken böckerna eller filmerna lockade. Såg dock filmerna - även om jag slumrade lite då och då.   Så nu i sommar har den där tonåringen blivit totalt förhäxad av dessa böcker och filmer. J...

Av anna - 3 september 2015 15:14

Det var den sommaren. Visserligen blommar vallmon ännu och jag kan gå barfota. Men sommarljuden är borta.   Småfåglarnas tjatter har tystnat, nu är det kråkkrax och måsskrik. Det är inte lika mysigt! Absolut inget fel på dem, men sommarkä...

Av anna - 30 augusti 2015 21:11

Söndag. Helga vilodagen, eller nåt. Så jag arbetade. Är jag prästens lilla piga - så är jag det full ut.       Klockan elva i förmiddags skulle det levereras mat till arbetsplatsen, klockan tickade och inte en käft dök upp. Mycket t...

Av anna - 29 augusti 2015 15:12


Lördags-feeeling! Solen skiner och vinden blåser. Perfekt för tvätthäng - så det blev det. F-n vad jag är hurtig!   Bör dammsuga, men vad jag bör göra och vad jag gör är inte alltid detsamma. Tyvärr, verkligen! Jag är en latmask, mycket...

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards