Direktlänk till inlägg 26 december 2011

Inomhusdjur o uteliggardjur

Av anna - 26 december 2011 14:28

Djurens dag, typ.


Satt oss i bilen och susade iväg till Ystad - endast för att inhandla foder till alla djuren. Okey, okey, lite ahlgrens bilar till mig....de där med snö på och de salta! Ahhhhh, fantastiska!

Jycken har fått smaka = godkänt med beröm. Kissarna får vänta tills ikväll, pga deras -hmmm- tjocklek....jag uppmuntrar inte till för mycket ätande. Sitter vid fönstret och väntar på att fåglarna ska upptäcka matbordet, ännu så länge hänger de vid snöret med de ca 40 "bollarna". Som i väldigt snar framtid är helt uppätna.

En och annan liten musfamilj får säkert glädje av fröbordet, klätterexperter. Nu tycker jag möss är söta...näpna! Tänker alltid möss i små kläder....läst för mycket, typ Beatrix Potter. Små klänningar och hattar! Herr-mössen med hög hatt, musungarna i vagn av en valnöt....osv

 

Tyvärr kan det  tillkomma en och annan råtta. Hemskt ledsen, men uteliggarråttor är otäcka! Helt utan normal hyfs. Fräser och bär sig skrämmande åt. Usch. Bara ordet "råtta" ger mig olust känslor. Och det är orättvist mot trevliga inomhus råttor...de som har husse o matte.


  Mina vältränade husmöss i klänningar.


   


Mina kissar som små, små bebbar.


Fortsätter med djurtemat.

I höstas märkte du säkert av mitt tjat om vallmo och lupiner! Att de ännu stod i full blom och det slog ut nya, även om det "borde" vara helt grått och trist ute. Härliga färgklickar.

Nu är dessa färgklickar för länge sedan borta :-( Och jag har skaffat mig en ny tjatgrej....något sjuk sådan. Lite märklig åtminstone.

Det innebär för Soldaten att jag - när som helst, i bilen, skriker till, pekar och viftar med armarna. Vad det är som får mig i gång på det viset?


M U L L V A D S H Ö G A R


Det är helt enormt med mullvadshögar just nu! Hela gräsmattor, försvunna under jordhögarna. Skojar inte, har aldrig i mitt liv sett dessa enorma mängder! Hagar som ser helt "prickiga" ut!

Och inte är det dom där normalstora jordhögarna heller....det är JÄTTEhögar! Säkert en halvmeter höga.

Att mullvadarna är pigga och alerta beror säkert på mildvädret, men har dom ökat i antal och blivit större?

Kommer det att klättra upp en mullvad stor som en kalv?!


Grymt imponerad!


Tänk ändå vad lite som behövs för att få igång mig.


Jag håller med! Det är ett konstigt intresse....nu är det inte så illa att jag är ute och letar  efter högarna. Drar inte på mig stövlar, packar matsäck och ger mig ut på åkrarna - absolut inte!


Mängden jordhögar och storlekarna.....jag blir helt i gasen och måste prata om detta fenomen...


Kanske dax att hitta en hobby/intresse som sysselsätter mig bättre, så jag slipper tänka mullvad hela tiden?


  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna - 11 september 2015 18:54


Alltså! Jag är en fis, en försiktig räka som spanar runt innan jag kliver iväg. Oftast.   Men ibland tappar jag det och med solsken i blick störtar ut på äventyr. Mycket märkligt. Några exempel? Oki.   Nu i somras var jag och den li...

Av anna - 8 september 2015 19:11


Jag missade helt den där Twilight-hysterin. Tyckte varken böckerna eller filmerna lockade. Såg dock filmerna - även om jag slumrade lite då och då.   Så nu i sommar har den där tonåringen blivit totalt förhäxad av dessa böcker och filmer. J...

Av anna - 3 september 2015 15:14

Det var den sommaren. Visserligen blommar vallmon ännu och jag kan gå barfota. Men sommarljuden är borta.   Småfåglarnas tjatter har tystnat, nu är det kråkkrax och måsskrik. Det är inte lika mysigt! Absolut inget fel på dem, men sommarkä...

Av anna - 30 augusti 2015 21:11

Söndag. Helga vilodagen, eller nåt. Så jag arbetade. Är jag prästens lilla piga - så är jag det full ut.       Klockan elva i förmiddags skulle det levereras mat till arbetsplatsen, klockan tickade och inte en käft dök upp. Mycket t...

Av anna - 29 augusti 2015 15:12


Lördags-feeeling! Solen skiner och vinden blåser. Perfekt för tvätthäng - så det blev det. F-n vad jag är hurtig!   Bör dammsuga, men vad jag bör göra och vad jag gör är inte alltid detsamma. Tyvärr, verkligen! Jag är en latmask, mycket...

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards