Direktlänk till inlägg 7 december 2011

Hallon och plastagran

Av anna - 7 december 2011 12:40

Årets glögg är nu utsedd!


En snygg långsmal flaska från Kiviks Musteri


- hallonsmak-


med stänk av kardemumma


Testa!


 


Plasta-granen, som Ullared Kjell hade uttryckt det, är påpälsad inför annalkande vinterstormar och barnfingrar.


 

Tanken var att endast använda silver och vinterskymningsblå kulor, men det slank in röda oxå.


 

GammelNissarna fick hänga med och ta sig en tur i granen.


 

De modernare nissarna fick hedersplatsen, längst upp, under spiran.


 

Ur katt-synvinkel ;-)


 

Istappar som glittrar och gnistrar.



När vi var små så hade The Sis och jag en liten plastgran med olikfärgade ljus. Tror vi fick klä den själv...det stora ute i vardagsrummet var Moderns - se men inte röra. Fick vi glädjen att hänga upp något så kunde vi satsa en julklapp på att den flyttades. Till en mer passande gren. Visserligen var kulorna av de gamla slaget, gick i två miljoner bitar om dom for i golvet. Trampa på en kul-skärva är inte att rekommendera! Tunn, vass och besvärlig att få ut ur kroppsdelen.

Måste jag nu trampa på något "ont" så väljer jag den där kotten jag en gång fick in i trampdynan - måste komma ihåg, springa runt i skogen - barfota, och det gör ont! Stanna!! Spring inte vidare, klantarsle.


  Julaftonsbild från 2010 hos The Sis i hennes lilla hus.


Tillbaka till lilla plastagranen från barnkammaren, tillsammans med hyacinter i fönsterkarmen och levande ljus på bordet. Jodå, fick ha värmeljus tända om vi var försiktiga och inte lämnade rummet. Och ännu står huset kvar, skulle det brinna upp nu - så är det inte vårt fel iallafall ;-)

I fönstret hängde min julstjärna och spred sitt mys-ljus. Brukade ha den tänd när jag lade mig, enormt rogivande med det skenet - speciellt om det snöade utanför.


Det börjar mörkna ute, klockan är 13.00....antar/hoppas att det inte är skymningen som kommer krypande!

Utan att det är mörka vintermoln som bubblar upp omkring huset. I går kom det lite snöblandat....inte mycket att hurra för.

Nåja, om det nu mörknar på så kan jag gå ut och ta en bild på vår egensnickrade-gungande-"gran" med olika färger.

Ta bild nu - ger inte samma myskänsla! Ser den inte så himla käck ut...men i mörker - då jädrans! Vill bryta ut i sång och skutta runt granen som glöggpåverkade tomtar!


Ser ni adventskalendern på tv? Den är absolut sevärd OCH med jul-tema. Det är inte illa pinkat av tv-folket...med tanke på annat skräp som visats.

Min idé är nu och för alltid - amen - slösa inte pengar på så mycket nytt! Plocka i skattkistan med de äldre kalendrarna.

Jul nu och jul då - inte är det någon större skillnad på dagens tomtar och gårdagens? Så länge det inte handlar om tekniska prylar! Möjligen skulle Teskedsgumman få skitungarna att undra något över kvaliteten....och att den är i svart/vit... tänk vad vi fick stå ut med som små!! Traumavarning? Typ Vilse i pannkaka - trauma?!   




 

Förra årets trädgård...


  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna - 11 september 2015 18:54


Alltså! Jag är en fis, en försiktig räka som spanar runt innan jag kliver iväg. Oftast.   Men ibland tappar jag det och med solsken i blick störtar ut på äventyr. Mycket märkligt. Några exempel? Oki.   Nu i somras var jag och den li...

Av anna - 8 september 2015 19:11


Jag missade helt den där Twilight-hysterin. Tyckte varken böckerna eller filmerna lockade. Såg dock filmerna - även om jag slumrade lite då och då.   Så nu i sommar har den där tonåringen blivit totalt förhäxad av dessa böcker och filmer. J...

Av anna - 3 september 2015 15:14

Det var den sommaren. Visserligen blommar vallmon ännu och jag kan gå barfota. Men sommarljuden är borta.   Småfåglarnas tjatter har tystnat, nu är det kråkkrax och måsskrik. Det är inte lika mysigt! Absolut inget fel på dem, men sommarkä...

Av anna - 30 augusti 2015 21:11

Söndag. Helga vilodagen, eller nåt. Så jag arbetade. Är jag prästens lilla piga - så är jag det full ut.       Klockan elva i förmiddags skulle det levereras mat till arbetsplatsen, klockan tickade och inte en käft dök upp. Mycket t...

Av anna - 29 augusti 2015 15:12


Lördags-feeeling! Solen skiner och vinden blåser. Perfekt för tvätthäng - så det blev det. F-n vad jag är hurtig!   Bör dammsuga, men vad jag bör göra och vad jag gör är inte alltid detsamma. Tyvärr, verkligen! Jag är en latmask, mycket...

Kategorier

Senaste inläggen

Shoppa loss

Tips

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

White Flower 50
Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards